Попри всі складнощі, через які компаніям довелося пройти на карантині, багато керівників відзначили хорошу продуктивність і злагоджену роботу всередині команди.

Згідно з опитуванням професорки Лондонської школи бізнесу Лінди Граттон, майже половина керівників зізналися, що рівень співпраці і якість комунікації в колективі під час самоізоляції став значно вищим. Граттон впевнена: щоби закріпити успіхи, потрібно продумати план адаптації та створення нової корпоративної культури. Вибір подальшої стратегії залежить від того, який принцип організації праці діє в конкретній компанії.

Лин­да Грат­тон
Лін­да Грат­тон
Професорка Лондонської школи бизнесу

Є три типи роботи:

  • рутинна, автономна праця (наприклад, співробітники колл-центру);
  • менш монотонна праця, яка частково передбачає взаємодію з іншими людьми (наприклад, бухгалтер);
  • нерутинна праця, націлена на співпрацю та інновації (наприклад, дизайнер, проджект менеджер).

Кожній з цих категорій відповідають різні тактики, які слід ввести для підтримки високої продуктивності після виходу з карантину.

Рутина й автономна робота

Робота з дому підвищує продуктивність співробітників на 13% і дає змогу роботодавцям заощадити. Фактично, вигода від дистанційки еквівалентна результатам додаткового трудового дня в офісі, як показує дослідження економіста зі Стенфордського університету Ніколаса Блума. Отже, дистанційна робота зручна як компаніям, так і співробітникам.

Важливий нюанс: в учасників експерименту Блума був обладнаний вдома робочий простір, тобто люди мали усі необхідні умови для продуктивної праці. Але навіть за таких обставин через 9 місяців дистанційки половина співробітників вирішила повернутися в офіс через відчуття ізольованості. Хоча позиція оператора кол-центру не потребує співпраці з колегами, соціальна ізоляція для багатьох стала важким випробуванням і негативно вплинула на мотивацію.

З огляду на цей факт, потрібно зробити наступні кроки для адаптації колективу до посткарантинних умов:

  1. Подбайте про умови праці. Роботодавець не може за замовчуванням покладатися на наявність комп’ютера і стабільний доступ до інтернету в співробітників. Забезпечення команди необхідним обладнанням для виконання роботи — це відповідальність керівництва.
  2. Створюйте події для підтримки внутрішньої комунікації. Щоби заохотити спілкування і взаємодія всередині команди, постарайтеся регулярно влаштовувати віртуальні кава-брейки й неформальні зустрічі.
  3. Встановіть час присутності онлайн. Така рекомендація стосується всіх трьох типів організації праці, але особливо корисна буде для співробітників, у яких є діти й контролювати свій час досить складно. Необхідність постійно підтримувати зв’язок із командою призводить до стресу, набагато ефективніше поділити розклад на блоки й виділити години онлайн-присутності. Тоді працівник зможе самостійно регулювати свій графік і зосередитися на виконанні завдань, а не переживати щодо дотримання зовнішньої дисципліни.

Менш рутинна робота, яка вимагає контактів із людьми

Робота бухгалтера, з одного боку, передбачає значну незалежність, з іншого — вимагає взаємодії з колегами. Співробітники бухгалтерії мають бути в курсі колективної продуктивності й компетентності конкретних людей. Комунікація з членами інших відділів становить важливу частину професії.

За підсумками опитування в рамках вебінару в травні 2020 року, з’ясувалося, що 70% керівників вважають свої команди високопродуктивними. Щоби зберегти роботу на такому ж рівні й далі, слід зробити наступні кроки:

  1. Використовуйте асинхронні технології. Вкрай важливо знайти баланс між синхронною й асинхронною комунікацією на дистанційці — від нього залежить рівень мотивації та залучення працівників. Ніхто не хоче потрапити в пастку мікроменеджменту і витрачати свої сили на дотримання формальних установок. Тому керівництву потрібно виробити свою позицію щодо часу для онлайн-зборів і зв’язку поштою й донести її до колективу. Дозвольте людям зосередитися на завданнях і не прив’язуватися до жорсткого погодинного графіка. Обговоріть заздалегідь, коли віртуальна присутність і швидка реакція необхідні.
  2. Вирішіть, коли проводити очні зустрічі. У міру закінчення самоізоляції є сенс поступово повертатися до нарад в офлайн-режимі. Подбайте про безпечні й комфортні умови праці для своїх співробітників. Зрозумійте, у яких випадках присутність в офісі може бути принциповою.

Творча робота, яка передбачає співпрацю

Дизайнери й розробники продуктів залежать від взаємодій як із колегами, так і з клієнтами. Іноді в роботі не обійтися без тісного контакту з відділом маркетингу, а іноді — необхідні знайомства з новими людьми.

Спробуйте наступні тактики посткарантинного нетворкінгу:

  1. Виберіть цифрові технології для спільної роботи. Сучасні інструменти дають змогу підтримувати ефективну співпрацю навіть на відстані. Щоби така тактика справді принесла користь, запропонуйте команді протестувати кілька різних програм і підберіть ту, яка найкраще відповідає вашим завданням.
  2. Не забувайте про онлайн-платформи для професійного спілкування та колаборацій всередині індустрії. Також заохочуйте інтерес співробітників до конференцій і короткострокових освітніх курсів, на яких можна як прокачати свої вміння, так і завести корисні контакти.

Карантин змусив компанії здригнутися й подивитися по-новому на виробничі процеси. Щоби вижити в кризу, багато хто був змушений швидко знайти більш гнучкі та інноваційні методи роботи. Хоча зміни на краще частково відбулися з волі випадку, тепер необхідно вжити заходів, щоб закріпити успіх і отримати користь з цього досвіду.


Читайте також