У цій статті CEO компанії BrainActs Commerce Олександр Тихонов поділиться з читачами Work.ua своїм досвідом і відповість на найрозповсюдженіші питання:

  • Які проблеми вирішує гейміфікація?
  • Як її впровадити в компанії?
  • Як за допомогою гейміфікації підвищити залученість співробітників і які нагороди цінні для персоналу?
Олександр Тихонов
Олександр Тихонов
CEO BrainActs Commerce

На початку 2020 року ми вирішили спробувати впровадити гейміфікацію в наші внутрішні бізнес-процеси. Й через 10 місяців ми можемо показати результати.

Для себе ми обрали систему бонусів і нагород, яка дозволяє перетворити нудні та складні завдання на цікавий процес. Використовуючи ігрову форму, можна домогтися виконання потрібних дій від співробітників, особливо якщо вони не входять до прямих обов’язків.

Проблема, яку ми хотіли вирішити

Необхідно було збільшити кількість і якість клієнтів, для цього потрібно було підтвердити рівень експертності — кількість сертифікованих розробників в компанії, збільшити рівень задоволення клієнтів — швидкість обробки запитів, якість модулів, якість пропонованих рішень.

Коли ми зіткнулися з новими викликами у вигляді COVID-19, необхідно було навчитися жити в нових реаліях і збільшити рівень залученості співробітників.

Рішення, яке ми впровадили

Ми використовуємо платформу управління співробітниками Brainy HR, зокрема Rewards and Recognition модуль, який дозволяє налаштувати систему нагород і заохочень за певні дії.

Ми розробили список дій, важливих для нас як для компанії, і за кожну з них призначили нагороду у вигляді балів за виконання.

Тільки-но співробітник виконував завдання, менеджер отримував запит на підтвердження виконання. Якщо умови дотримані, менеджер підтверджує запит, а співробітник отримує заповітні бали й може обміняти їх.

Перед впровадженням гейміфікації ми презентували систему співробітникам для того, щоб пояснити її важливість і знизити рівень опору. Адже опір співробітників є неминучим супутником нових процесів.

Також ми провели опитування, щоб з’ясувати, яка нагорода цікава колегам. Не нам, а саме співробітникам, адже нагорода повинна бути цінною для них, щоб було заради чого старатися.

Звичайно ж, гроші — безсумнівний лідер опитування, проте заохочувати абсолютно всі дії грошима — погана практика, адже ми можемо зіткнутися з тим, що відтепер будь-яке прохання або завдання не буде сприйматися, якщо не буде підкріплене матеріально.

Однак іншими варіантами були:

  • додатковий вихідний;
  • книга;
  • курс на Udemy;
  • додатковий тиждень відпустки;
  • оплата відвідування будь-якої конференції (профільної чи непрофільної).

Зібравши всі відповіді, ми склали список нагород і вартість в балах і взялися до реалізації проєкту.

Ми використовуємо гейміфікацію у різних сферах.

Навчання

Те, що важливо для компанії, не завжди важливо для співробітників. Тому необхідно стежити за тим, щоб мета компанії та досягнення співробітників рухались в одному напрямку.

Для нас як розробників додатків для Magento дуже важливо підтримувати необхідний рівень знань цієї системи електронної комерції та постійно вдосконалюватися в цьому й інших напрямках. Один з найкращих способів це зробити — отримати сертифікат Magento. Процес підготовки до сертифікації разом з роботою над модулями й підтримкою клієнтів є повноцінним навчанням, тому ми заохочуємо складання іспиту.

Іспит дуже складний, тому з отриманими бонусами можна претендувати на гарну винагороду. Найбільш популярними запитами були: + 10% до зарплати та 5 днів відпустки.

А ось отримання сертифікату за проходження курсу Google Analytics важливе, але іспит не настільки складний і цінний для компанії, тому винагорода досить скромна — 200 балів, які можна обміняти або на книгу, або курс Udemy.

Залученість співробітників

У березні нам довелося вчитися жити за новими правилами, адже COVID-19 вніс свої корективи в усі сфери. Гостро стояло питання згуртування колективу і залучення його до процесу ухвалення рішень. Адже почуваючись важливими для компанії, співробітники виконують навіть рутинні та нецікаві завдання більш якісно.

Акцент на використанні гейміфікації для підвищення залученості співробітників полягає в тому, щоб перетворити робоче середовище на привабливе місце для роботи, захопити процесом.

Щомісяця співробітники отримують по 100 бонусів, які вони не можуть витратити на подарунки для себе, але можуть подарувати їх колегам за будь-які досягнення: за допомогу з проєктом, у якості привітання зі складанням іспиту, за проведення мінітренінгу всередині команди, пораду тощо. А вже отримавший ці бонуси, може сміливо розпоряджатися ними, обмінюючи на нагороду. Сума не така велика, але щомісяця вона збільшується і дозволяє залучити всіх в гру. Адже, якщо ти дякуєш і заохочувати колегу, то теж отримаєш бонус за командну роботу.

Коли команда обмінюється бонусами ми бачимо навіть маленькі деталі, які важливі для них — відзначаються і неробочі моменти (отримання водійського посвідчення, отримання диплома і так далі), таким чином ми дізнаємося трохи більше про кожного.

Спочатку траплялися й казуси, коли команда надто захопилася і витратила всі бонуси за один день просто так, а коли з’явився привід відзначити досягнення колеги, бонусів уже не було. Зараз бали витрачаються більш розумно, адже кожен розуміє цінність моменту, коли винагорода і похвала особливо важливі.

Ми свідомо відійшли від практики введення звань «Найкращий співробітник», тому що це може створити нездорову конкуренцію в колективі. До того ж частина співробітників в нашій компанії інтроверти, які не хочуть особливої уваги до своєї персони.

Розробка і підтримка

Для нас вкрай важливо підтримувати наші продукти на високому рівні, тому ми постійно стежимо за трендами в розробці, підвищуємо рівень тестування і стежимо за чистотою коду. Важливий і час відповіді на запити клієнтів, рівень задоволеності клієнта. Такі моменти дуже складно виміряти, тому ми досі вдосконалюємо цей процес. Зараз ми мотивуємо за участь в конференціях, написання тематичних статей — це поки наш слабкий бік і ми в наступному році плануємо збільшити нагороду за цю дію.

Результат

Завдяки впровадженню ігрового процесу ми:

  • збільшили кількість сертифікацій Magento з 4 до 14, тобто +10 сертифікатів за рік, деякі розробники склали до 3 іспитів;
  • отримали 3 нових великих клієнта завдяки працівникам служби підтримки, адже тепер і вони зацікавлені не тільки розв’язати проблему, а й встановити хороші стосунки з замовником і запропонувати додаткове рішення (це дозволило збільшити виручку на 20%);
  • отримали кілька нових ідей, над впровадженням яких працюємо.

Що почитати

Якщо ви бажаєте спробувати впровадити гейміфікацію в роботу вашої компанії, починайте з вивчення світового досвіду.

Книги, які ми рекомендуємо:

Джон Дорр, «Измеряйте самое важное. Как Google, Intel и другие компании добиваются роста с помощью OKR»

Ця книга не про мотивацію, не про гейміфікацію, але вона про те, як сукупність методів — постановка цілей, вимірювання результатів і заохочення — приводить компанії до успіху.

Bob Nelson, 1001 ideas to reward and motivate employees

У цій книзі кожна компанія знайде безліч варіантів нагород для співробітників (як матеріальних, так і нематеріальних) і відповіді на питання «Чому нагорода так важлива?».

Щоб впровадження гейміфікації було успішним, рішення повинно бути добре продуманим. Правила гри мають бути прописані та абсолютно прозорі.

Гейміфікація — це не чарівна таблетка, здатна моментально розв’язати проблеми того чи іншого бізнесу, але правильно налаштований процес допоможе поліпшити атмосферу в колективі, збільшити залученість персоналу й, як наслідок, поліпшити бізнес-показники.

Зображення з х/ф Jumanji, 1995 р.


Читайте також