Відтоді, як перша леді Олена Зеленська торік підняла тему безбар’єрності та запропонувала візію суспільства без обмежень, доволі часто доводиться чути, що дискримінація в різних її проявах негативно впливає і на розвиток бізнесу, і на суспільство загалом. Втім, пересвідчитися у справедливості цих тверджень краще за все допоможе практичний досвід.

Чому і як шкодить бізнесу ейджизм, тобто дискримінація за віком? І як вікове різноманіття співробітників сприяє розвитку компанії? Холдинг «1+1 media» поділився своїм досвідом з Work.ua.

Стереотипи, що породжують ейджизм

Ще кілька років тому група «1+1 media» зацікавилася проблемою ейджизму в Україні. І виявилося, що хибні стереотипи щодо можливостей та здібностей людей старше 50 років, на жаль, досить поширене явище в нашому суспільстві. На замовлення компанії агенцією «Info Sapience» було проведено соціологічне дослідження на тему ейджизму на роботі. Воно показало, що 43% респондентів вважають вік фактором, який впливає на здатність людини пристосовуватися до змін та на творчість. На їхню думку, після 40 років ці якості йдуть на спад. А дві третини опитаних відповіли, що після 50 років вже пізно змінювати фах чи розпочинати свій бізнес.

Самодискримінація

Та й самі люди віком 50+ втрачають впевненість у своїх силах. Зокрема, через те, що багато з них стикаються з ейджизмом під час працевлаштування. Згідно з дослідженням, кожен другий українець у віці 50+ принаймні один раз зіштовхувався з дискримінацією за віком. У кожного третього — відсутня віра у себе та плани щодо самореалізації. Через це у них виникає те, що вітчизняні та міжнародні експерти називають «самодискримінацією».  

«Ми проаналізували, скільки кандидатів вікової групи 50+ щорічно надсилають нам резюме на відкриті вакансії. Виявилося, що таких людей — всього 5% від загальної кількості шукачів. І це при тому, що середня кількість резюме, які нам надходять впродовж року, вимірюється в тисячах», — розповідає Ольга Мусійко, HR-директорка «1+1 media».

Торік запитання про дискримінацію за віком ставилися українцям і під час загальнонаціонального дослідження, ініційованого Оленою Зеленською й Офісом президента. За даними цього дослідження, яке проводив Київський міжнародний інститут соціології (КМІС), 47% респондентів вважають, що люди віком від 55 років — одна з найбільш вразливих груп, яка стикається з бар’єрами (4-те місце після безпритульних людей, людей з інвалідністю та колишніх в'язнів).

69% респондентів відповіли, що сфера працевлаштування в тому населеному пункті, де вони мешкають, не є безбар’єрною. Головним бар'єром вони називають неготовність роботодавців брати на роботу людей з інвалідністю і людей старшого віку (58% респондентів). Крім того, 39,4% вважають проблемою відсутність сервісів для людей старшого віку: пошуку роботи, перекваліфікації тощо. А 29,6% вважають проблемою те, що люди старшого віку не вірять, що комусь потрібні як працівники.

Розвінчати стереотипи й надихнути

Презентуючи результати опитування на тему безбар’єрності, генеральний директор КМІС Володимир Паніотто зазначив, що дуже часто бар’єрами стають суспільні норми та погляди, сформовані на основі стереотипів.

«1+1 media» мріє своїм власним прикладом та за допомогою медіапродукції, яку випускає, розвінчати стереотипи щодо людей старшого віку та продемонструвати помилковість ейджизму. Щодо самої компанії, то 15% її співробітників — це люди віком від 50 років. І до них ставляться з великою повагою.

«У продуктивності праці, ідейності чи бажанні реалізовувати нові проєкти ці люди абсолютно не поступаються молодшим колегам. Навпаки, часто такі працівники стають менторами та наставниками, задаючи необхідний темп роботи», — каже Ольга Мусійко.

Як безбар’єрна компанія «1+1 media» вирішила стати медійним амбасадором теми протидії віковій дискримінації та запустила масштабну соціальну кампанію #забутипровік.

Розпочинаючи її, «1+1 media» ставила за мету на власному прикладі та за допомогою своїх медійних продуктів показати, що люди елегантного віку (як називають в компанії тих, кому за 40 або за 50) здатні й генерувати нові ідеї, і розпочати власну справу, і опановувати нові професії чи навички. Та й в інші способи позитивно впливають на колектив, в якому працюють.

Задля популяризації теми безбар’єрності у працевлаштуванні компанія почала випускати на телебаченні й сайтах відповідні сюжети та інтерв’ю, розповідати історії успіху тощо. При цьому звернули увагу, що сюжети, які мотивують та надихають українців повірити в себе та свої можливості, збирають широку аудиторію глядачів. 

«Нині на телебаченні, в тому ж інтернеті можна знайти тисячі яскравих прикладів, коли люди руйнують суспільні стереотипи та вражають власною силою волі, характером і своїми діями. Це те, що надихає і рухає нашу планету вперед. Упевнена, що чим далі ми будемо у своїх поглядах, тим швидше настане ера, коли всім нам буде комфортно і всі ми розмовлятимемо та думатимемо одними меседжами. Тоді точно всі забудуть про вік :)»,  — зазначає Лариса Кадочникова, народна артистка України, героїня #забутипровік.

Безбар’єрність корисна для всіх

Залучення людей елегантного віку було корисним і для всього бізнесу холдингу. Адже такі стажери запропонували масу крутих ідей, які згодом втілилися у життя.

«Це був корисний досвід і для нас самих, і для стажерів. Тому плануємо продовжувати боротися з ейджизмом та надихати своїм прикладом інших і надалі. #забутипровік — проєкт, який відображає філософію “1+1 media”. Ми цінуємо різноманіття, у нас відсутні будь-які бар’єри, і це те, що якісно відрізняє нас від інших компаній», — зазначає Ярослав Пахольчук, генеральний директор «1+1 media».

У компанії впевнені: будь-яка дискримінація — за віком, статтю, зовнішністю, фізичними можливостями тощо не лише принижує гідність людини, але й створює негативний імідж тим, хто дозволяє собі такі прояви. Дискримінація, відсутність рівних можливостей та умов для розвитку зрештою негативно впливають на бізнес і на соціальний та економічний розвиток усієї країни.


Читайте також