У багатьох компаніях чат-боти позбавили HR-департаменти рутини, виконуючи рекрутингові задачі в режимі 24/7. Ці цифрові колеги — нова реальність не тільки глобальних корпорацій, але й українського бізнесу. Work.ua попросив Миколу Зазуляка, HR-експерта, засновника сервісу з автоматизації рекрутингу NUWORK, розповісти про види HR-ботів, завдання, які вони вирішують, та їхню ефективність при пошуку та наймі персоналу.

Микола Зазуляк
Микола Зазуляк
HR-експерт, засновник сервісу з автоматизації рекрутингу NUWORK

Що таке HR-бот

Чат-бот — це форма штучного інтелекту, віртуальний співрозмовник, який спілкується з людьми на основі заздалегідь підготовлених сценаріїв. Відповіді бота можна запрограмувати за допомогою ключових слів або навчити його вести складні розмови шляхом машинного навчання. Бот може бути дурним чи настільки розумним, що діалог з ним практично неможливо відрізнити від бесіди з живою людиною.

Сьогодні чат-боти використовуються в трьох ключових сферах взаємодії бізнесу: сервісному обслуговуванні, цифрових продажах і HR — усюди, де потрібно спростити й полегшити комунікацію з потоком людей.

У сфері HR боти найчастіше беруть на себе механічні, рутинні задачі, в той час, як за людьми залишаються глобальні стратегічні питання та ухвалення рішень.

Якими бувають HR-боти

Звичайно, перше й основне завдання чат-ботів у HR — розв’язання рутинних питань. Але за останні кілька років HR-боти істотно порозумнішали, й тепер існує як мінімум два їх типи:

  1. Зовнішні чат-боти застосовуються для первинної обробки звернень потенційних співробітників, саме їх називають рекрутинговими чат-ботами. Вони можуть розповісти шукачу про вакансію, життя компанії та її корпоративну культуру, провести початкову співбесіду в будь-який час дня і ночі.
  2. Внутрішні чат-боти працюють для співробітників компанії як помічники. Вони відповідають на однотипні запитання про відпустки, вихідні, системи винагороди, відкриті вакансії для внутрішнього зростання. Там, де живий співробітник може заплутатися, забути й просто відчувати роздратування від повторюваних запитів, чат-бот завжди буде відповідати чітко, точно і ввічливо.

Зустрічаються й універсальні чат-боти — складні системи, що поєднують два види ботів, але це скоріше виняток, ніж правило.

Що вміє зовнішній HR-бот

Відповідь залежить від того, навіщо його створили.

Чат-бот може бути дорогою і непотрібною іграшкою, якщо в створенні брали участь лише IT-фахівці компанії без HR-експертів.

Але коли все робити правильно, можна отримати цінний інструмент для вирішення двох типів задач:

  • Рекрутинговий чат-бот бере на себе ручний перегляд сотень, а то і тисяч, резюме на місяць, уточнення у шукачів інформації, якої немає у CV, відповіді на одні й ті ж питання, порівняння кандидатів. Це все можна з легкістю делегувати боту. Він не спить і спілкується з шукачами 24/7 без лікарняних і відпусток. А ось фінальне рішення про переведення шукача на новий етап співбесіди ухвалює рекрутер, якому вже не доводиться відповідати кандидатам о 20:00 чи навіть вночі — з чат-ботом це відходить у минуле.
  • Іміджевий чат-бот «спеціалізується» на корпоративній культурі. Його завдання — зацікавити шукача, чиї цінності та досвід збігаються з внутрішніми цінностями компанії. Він вміє ділитися з кандидатами важливим контентом, формувати правильне уявлення про HR-бренд роботодавця й у підсумку стимулювати бажання працювати саме у вашій компанії.

Що робить чат-бот всередині компанії

Значення внутрішніх чат-ботів дуже зросло через перехід багатьох компаній на віддалену роботу. Якщо раніше процес адаптації нового співробітника передбачав живі зустрічі, екскурсію офісом і знайомство з роботою колег у різних відділах, то через локдаун від усього цього довелося відмовитися.

Щоб новий співробітник влився в колектив, тепер не потрібно кликати його на каву-брейк, досить грамотно налаштувати внутрішній чат-бот.

Він відповість на всі його питання про зарплату і вихідні в зручному форматі та зручний час, надасть потрібні контакти, підтримає в пошуках матеріалів для внутрішнього навчання. І, звичайно, заощадить час HR-відділу.

Важливо: функції внутрішнього чат-бота найчастіше довідкові, тому для його повноцінного запуску потрібна підготовка. У компанії повинна бути сформована база інструкцій, положень, бізнес-процесів, рекомендацій і гайдів. HR-бот допоможе впорядкувати ці знання та передавати без втрат новим співробітникам.

Може, й нам створити такого?

Тепер, коли у вас є всі основні відомості про чат-боти, набагато простіше відповісти на це запитання. Я точно можу рекомендувати його в таких ситуаціях:

  • потрібно делегувати рутину, не розширюючи HR-відділ;
  • бізнес-модель компанії передбачає масовий рекрутинг;
  • є потреба в ефективній системі підтримки та адаптації співробітників на віддаленці.

Якщо хоча б за одним критерієм ви впізнали свою компанію, чат-бот точно не буде зайвим у вашій HR-команді. Просто вирішіть, який саме чат-бот вам потрібен і як він повинен змінити вашу роботу на краще.