- 4 min reading
- 601
Як відрізнити якісні освітні курси від інфошахрайства
На ринку праці виграє той, хто вкладає у знання, а не в ілюзії швидкого успіху. Work.ua розбирався, як знайти хороші освітні продукти з першого разу й не нарватися на тих, хто замість знань продає повітря.


Блогери обіцяють: «Купите мій курс — заробите $3 000 за 2 дні». У пошуках перекваліфікації, більшої зарплати чи нової роботи можна не помітити маніпуляцій і придбати такий курс.
Згодом виявляється, що освітній продукт недостатньо наповнений, поради поверхневі, малообгрунтовані. Загалом, нижчі за той рівень, який потрібен для працевлаштування.
То як не стати жертвою шахраїв у сфері освіти
Коли люди постійно шукають можливості перекваліфікації або нової роботи, з’являється дедалі більше навчальних курсів, які обіцяють миттєвий результат. Але насправді за яскравою рекламою може ховатися шахрайство та розчарування, яке не допоможе знайти роботу.
Проаналізуйте освітній продукт за цими пʼятьма критеріями, і, якщо помітите такі «прапорці», пошукайте інше навчання та збережіть кошти.
1. Маніпуляції емоціями
На початку статті ми згадували про відоме кліше, коли вам обіцяють фантастичний результат за короткий час. Найчастіше такі репліки — лише агресивний метод продажу, який не має нічого спільного з реальністю. Ось поширені приклади таких фраз:
- «Станьте професіоналом за 2 дні!»
- «Я теж колись боявся, але повірив у себе — і став мільйонером!»
- «Цей курс змінить твою свідомість!»
- «Ти отримаєш сертифікат міжнародного зразка!»
Зазвичай їх вживають не справжні фахівці, а ті, хто понад усе хоче заробити. На жаль, гучні заяви не наближають до успіху, а віддаляють від майбутньої роботи. Такі меседжі апелюють до емоцій, не до професійного розвитку. Їхня мета — створити ілюзію простого шляху, тоді як справжнє навчання завжди вимагає зусиль, часу та практики.
2. Відсутність чи одноманітність відгуків
Якісні школи заохочують студентів ділитися досвідом — у коментарях, формах зворотного зв’язку чи на особистих сторінках. Це допомагає майбутнім учням побачити реальні результати. Якщо ж відгуків немає або всі вони ідентичні, це сигнал насторожитися.
Порада: у соцмережах випускники курсу залишають коментарі та взаємодіють із контентом курсів. Ви можете написати їм в особисті повідомлення, запитати їх про враження від пройденого матеріалу, щоб зрозуміти, чи варто й собі спробувати це навчання.
3. Зайвий фокус на особистому бренді
Цим часто зловживають медійні персони. Щоби продати свої курси, вони більше розповідають про свій шлях та рефлексію за минулими подіями: «Мені не було як заплатити за квартиру, але я повірила в себе й заробила мільйон за 3 дні». За цим вони забувають, що для студентів важлива змістовність матеріалів, а не їхня постать.
Професіонали завжди публікують програму свого курсу та обовʼязково згадують складні теми, щоб учень зчитав експертність. Звісно, вони також розповідають про викладачів та їхні здобутки, щоб учень не сумнівався в компетентності фахівця. Але все ж основний акцент — на програмі та своєму досвіді як фахівця.
Зрештою, коли роботодавець бачить у резюме назву курсу, він очікує підтвердження реальних знань, а не просто знайомства з популярним блогером.
4. Надмірне приховування своїх матеріалів
Завдяки безкоштовним лекціям чи вебінарам якісні онлайн-школи промотують свій матеріал. Вони легко «знайомлять» своїх потенційних учнів зі своїм стилем викладання і дають доступ до безкоштовного заняття чи випробувального періоду.
Це показник прозорості: якщо викладач не боїться показати частину свого матеріалу, то він впевнений у власних компетенціях. Ба більше, безкоштовна лекція допоможе вам зрозуміти, чи відповідає програма курсу запитам ринку праці.
5. Акцент на сертифікатах
З незрозумілих причин псевдоексперти наголошують: «Після закінчення курсу ви отримаєте сертифікат». Коли вони справді не розуміють, які навички актуальні в професії, їм здається, що це має засвідчити рівень компетентності.
Рекрутери ж мають відмінні думки із цього приводу: справжні вміння можна оцінити, переглянувши портфоліо чи тестове завдання. Дипломи й сертифікати для менеджерів із найму часто не несуть цінності, бо на першій же співбесіді можна зрозуміти, чи відповідає написане реальним навичкам.
Кандидата наймають цілісно, і рекрутер очікує на хороші soft та hard skills. І якщо сертифікат може показати рівень володіння технічними навичками в балах, то характер він залишає поза увагою.
А як все-таки знайти хорошу онлайн-школу
Перевірити експертність можна завдяки декільком пунктам, як-от:
- На курсі не обіцяють надшвидких результатів.
- Лектор веде свої соцмережі як експерт із певної галузі. На його здобутки можна подивитися у LinkedIn або в інтернеті.
- На сторінці освітнього продукту є різноманітні відгуки. Деякі з них залишені не анонімно. Завдяки цьому можна поставити своє запитання випускнику.
- Програма та наповнення чіткі, структуровані, містять актуальні теми для тієї чи іншої галузі. Викладач пояснить як розв’язувати проблеми на курсі.
- Інколи школа чи окремий фахівець проводить безкоштовні уроки для тих, хто хоче спробувати опанувати спеціальність.
- На курсі є окремий блок про подальше працевлаштування: де і як шукати роботу, хто зможе найняти після закінчення курсу, з чого починав сам лектор.
Освіта — це інвестиція, яка повинна працювати на вашу кар’єру, а не на чужий Instagram. Памʼятайте, що швидкий успіх — антонім до професіоналізму, а хороші результати приходять поступово. Бажаємо якомога швидше навчитися нового та знайти кращі карʼєрні можливості!
To leave a comment, you need to sign in.