У цьому уроці поговоримо про те, як скласти карту пошуку та продати вакансію кандидату під час першого дзвінка. А також розповімо про розповсюджені помилки у першому повідомленні та дамо рекомендації, як їх уникнути.

Конспект уроку 4

Карта пошуку

Це таблиця з інформацією, яку потрібно зібрати перед початком пошуку кандидатів. Вона містить перелік методів пошуку, які ви плануєте використовувати.

Структура карти:

  • джерела пошуку та їх пріоритети;
  • бюджет;
  • тексти;
  • зображення.

Ви можете завантажити шаблон карти пошуку на свій комп’ютер або зробити копію таблиці.

Використання карти пошуку допоможе вам зорієнтуватися, що і коли робити. Якщо перший за пріоритетом метод пошуку не спрацює, то ви перейдете до наступних.

Перше повідомлення кандидату

Від того, як складене перше повідомлення кандидату, залежить його зацікавленість у вашій вакансії. Коли будете вперше писати потенційному співробітнику, уникайте наступних помилок:

  1. Задовгий вступ. Не треба у вступі писати багато про себе та про компанію, тому що ви ризикуєте втратити увагу читача на самому початку. Що більше тексту у вступі, то менший шанс, що кандидат дочитає повідомлення до кінця.
    Вступ має бути стислим. Якщо ви вже представлялися кандидату у запиті на листування, вдруге це робити не обов’язково.
  2. Уся вакансія одразу. Не варто надсилати людині весь текст вакансії, якщо ви ще не впевнилися, що вона їй взагалі цікава.
  3. Захопленість. Фрази на кшталт «Я у такому захваті від вашого досвіду» можуть здатися кандидату неправдивими, тому що у них немає нічого конкретного. А якщо ви наведете приклад, чим саме вас так зацікавив досвід кандидата: ви читали його статті, слухали виступи, бачили в профілі досвід роботи з рідкісною технологією — шанси на відповідь значно зростуть.

    Ще один різновид цієї помилки — захопленість своєю вакансією. «У нас такий цікавий проєкт», «У мене для вас є класна вакансія» — загальні вислови, яких слід уникати.
    До того ж проєкт може бути й справді цікавим, але для вас особисто, а не для кандидата. Коли будете підкреслювати переваги вашої вакансії та компанії, будьте дуже конкретними та оперуйте фактами, а не власними враженнями.
  4. «Вам точно сподобається». Уникайте подібних фраз. Не варто вирішувати, що сподобається кандидатам, а що ні. Такі повідомлення можуть викликати у них або посмішку, або роздратування.
  5. «Нещасливий кінець». Закінчувати повідомлення словами «Заздалегідь дякую за вашу відповідь» — порушення правил ділового листування. Це вважається маніпуляцією. Треба дякувати тоді, коли є за що.

    Другий варіант «нещасливого кінця» — написати «Якщо вакансія вам цікава, зв’яжіться зі мною за номером або надішліть резюме». Таке завершення, по-перше, навряд чи підштовхне кандидата до дій, якщо він не знаходиться в активному пошуку роботи.
    А по-друге, може справити враження, що вам не дуже важливо, відповість людина чи ні. Рекомендуємо закінчувати повідомлення запитанням.

Підсумок:

  • повідомлення має бути конкретним: що саме вас зацікавило у досвіді кандидата та що саме ви пропонуєте;
  • повідомлення має бути стислим, лаконічним;
  • бажано завершувати повідомлення запитанням.

Перший дзвінок кандидату

Перший дзвінок — це ваша можливість «продати» вакансію кандидату. Тому розберемося з етапами продажів.

  1. Збір інформації. Уважно вивчіть профіль або резюме кандидата. Зверніть увагу на його ключові досягнення. Далі визначте, які його компетенції збігаються з тими, що потрібні вашій компанії. Потім занотуйте, які хобі має кандидат. Уся ця інформація допоможе вам встановити контакт з людиною та працювати з її запереченнями.
  2. Встановлення контакту. З цього етапу починається дзвінок. Вам треба представитись, назвати мету дзвінка та поставити кандидату два запитання:
    1) Скільки часу він має на розмову? Краще говорити саме так, а не питати, чи зручно людині розмовляти. Бо у разі негативної відповіді буде важко продовжити діалог.
    2) Чи дійсно кандидат ще знаходиться у пошуку роботи?
  3. Виявлення потреби. На цьому етапі необхідно дізнатися, що саме шукає кандидат, що його мотивує, чого він хоче уникнути.
    Приклади запитань: Що ви шукаєте? Які варіанти розглядаєте? Що ви хочете знайти в новій роботі? Що вам не сподобається?

    Типи запитань:

    - Відкриті. Ті, на які можна дати розгорнуту відповідь. Вони зазвичай починаються зі слів «як», «чому», «навіщо», «що», «коли».
    - Закриті. Ці запитання передбачають відповіді «так» і «ні». Їх переважно ставлять наприкінці етапу виявлення потреб.
    - Альтернативні. Коли ви ставите кандидата перед вибором за допомогою сполучника «чи».
  4. Презентація вакансії та компанії. На цьому етапі ви можете розказати про вакансію або компанію з урахуванням виявлених раніше потреб людини. Якщо, наприклад, для неї дуже зручний віддалений формат роботи й ви можете його запропонувати — зробіть на цьому акцент. Наприкінці етапу не відпускайте ініціативу та поцікавтеся думкою кандидата з приводу того, що ви розповіли.
  5. Робота з запереченнями. Після запитання в кінці попереднього етапу, кандидати здебільшого висловлюють свої заперечення. Вам варто бути готовими до них. Зазвичай заперечення для однієї й тієї самої вакансії схожі у різних кандидатів. Тож ви можете заздалегідь продумати відповіді.

    Крім явних, бувають ще приховані заперечення. Це відповіді на кшталт «Я ще подумаю», «Мені слід порадитися з близькими». У такому разі не варто завершувати розмову після цих слів. Розпитайте кандидата, про що саме йому треба подумати або порадитись. Уточніть: «Можливо, вам не вистачає якоїсь інформації і я можу зараз її надати?»
  6. Проміжний підсумок. Домовтеся про наступний етап та попрощайтеся.

Вітаємо! Ви щойно закінчили четвертий урок з навчального курсу «Як шукати та наймати персонал». Будь ласка, поділіться вашими враженнями, це допоможе нам зрозуміти користь та ефективність уроків.

< Перейти до попереднього уроку                 Перейти до наступного уроку >