У цьому уроці поговоримо про те, як скласти карту пошуку та продати вакансію кандидату під час першого дзвінка. А також розповімо про розповсюджені помилки у першому повідомленні та дамо рекомендації, як їх уникнути.
Конспект уроку 4
Карта пошуку
Це таблиця з інформацією, яку потрібно зібрати перед початком пошуку кандидатів. Вона містить перелік методів пошуку, які ви плануєте використовувати.
Структура карти:
- джерела пошуку та їх пріоритети;
- бюджет;
- тексти;
- зображення.
Ви можете завантажити шаблон карти пошуку на свій комп’ютер або зробити копію таблиці.
Використання карти пошуку допоможе вам зорієнтуватися, що і коли робити. Якщо перший за пріоритетом метод пошуку не спрацює, то ви перейдете до наступних.
Перше повідомлення кандидату
Від того, як складене перше повідомлення кандидату, залежить його зацікавленість у вашій вакансії. Коли будете вперше писати потенційному співробітнику, уникайте наступних помилок:
- Задовгий вступ. Не треба у вступі писати багато про себе та про компанію, тому що ви ризикуєте втратити увагу читача на самому початку. Що більше тексту у вступі, то менший шанс, що кандидат дочитає повідомлення до кінця.
Вступ має бути стислим. Якщо ви вже представлялися кандидату у запиті на листування, вдруге це робити не обов’язково. - Уся вакансія одразу. Не варто надсилати людині весь текст вакансії, якщо ви ще не впевнилися, що вона їй взагалі цікава.
- Захопленість. Фрази на кшталт «Я у такому захваті від вашого досвіду» можуть здатися кандидату неправдивими, тому що у них немає нічого конкретного. А якщо ви наведете приклад, чим саме вас так зацікавив досвід кандидата: ви читали його статті, слухали виступи, бачили в профілі досвід роботи з рідкісною технологією — шанси на відповідь значно зростуть.
Ще один різновид цієї помилки — захопленість своєю вакансією. «У нас такий цікавий проєкт», «У мене для вас є класна вакансія» — загальні вислови, яких слід уникати.
До того ж проєкт може бути й справді цікавим, але для вас особисто, а не для кандидата. Коли будете підкреслювати переваги вашої вакансії та компанії, будьте дуже конкретними та оперуйте фактами, а не власними враженнями. - «Вам точно сподобається». Уникайте подібних фраз. Не варто вирішувати, що сподобається кандидатам, а що ні. Такі повідомлення можуть викликати у них або посмішку, або роздратування.
- «Нещасливий кінець». Закінчувати повідомлення словами «Заздалегідь дякую за вашу відповідь» — порушення правил ділового листування. Це вважається маніпуляцією. Треба дякувати тоді, коли є за що.
Другий варіант «нещасливого кінця» — написати «Якщо вакансія вам цікава, зв’яжіться зі мною за номером або надішліть резюме». Таке завершення, по-перше, навряд чи підштовхне кандидата до дій, якщо він не знаходиться в активному пошуку роботи.
А по-друге, може справити враження, що вам не дуже важливо, відповість людина чи ні. Рекомендуємо закінчувати повідомлення запитанням.
Підсумок:
- повідомлення має бути конкретним: що саме вас зацікавило у досвіді кандидата та що саме ви пропонуєте;
- повідомлення має бути стислим, лаконічним;
- бажано завершувати повідомлення запитанням.
Перший дзвінок кандидату
Перший дзвінок — це ваша можливість «продати» вакансію кандидату. Тому розберемося з етапами продажів.
- Збір інформації. Уважно вивчіть профіль або резюме кандидата. Зверніть увагу на його ключові досягнення. Далі визначте, які його компетенції збігаються з тими, що потрібні вашій компанії. Потім занотуйте, які хобі має кандидат. Уся ця інформація допоможе вам встановити контакт з людиною та працювати з її запереченнями.
- Встановлення контакту. З цього етапу починається дзвінок. Вам треба представитись, назвати мету дзвінка та поставити кандидату два запитання:
1) Скільки часу він має на розмову? Краще говорити саме так, а не питати, чи зручно людині розмовляти. Бо у разі негативної відповіді буде важко продовжити діалог.
2) Чи дійсно кандидат ще знаходиться у пошуку роботи? - Виявлення потреби. На цьому етапі необхідно дізнатися, що саме шукає кандидат, що його мотивує, чого він хоче уникнути.
Приклади запитань: Що ви шукаєте? Які варіанти розглядаєте? Що ви хочете знайти в новій роботі? Що вам не сподобається?
Типи запитань:
- Відкриті. Ті, на які можна дати розгорнуту відповідь. Вони зазвичай починаються зі слів «як», «чому», «навіщо», «що», «коли».
- Закриті. Ці запитання передбачають відповіді «так» і «ні». Їх переважно ставлять наприкінці етапу виявлення потреб.
- Альтернативні. Коли ви ставите кандидата перед вибором за допомогою сполучника «чи». - Презентація вакансії та компанії. На цьому етапі ви можете розказати про вакансію або компанію з урахуванням виявлених раніше потреб людини. Якщо, наприклад, для неї дуже зручний віддалений формат роботи й ви можете його запропонувати — зробіть на цьому акцент. Наприкінці етапу не відпускайте ініціативу та поцікавтеся думкою кандидата з приводу того, що ви розповіли.
- Робота з запереченнями. Після запитання в кінці попереднього етапу, кандидати здебільшого висловлюють свої заперечення. Вам варто бути готовими до них. Зазвичай заперечення для однієї й тієї самої вакансії схожі у різних кандидатів. Тож ви можете заздалегідь продумати відповіді.
Крім явних, бувають ще приховані заперечення. Це відповіді на кшталт «Я ще подумаю», «Мені слід порадитися з близькими». У такому разі не варто завершувати розмову після цих слів. Розпитайте кандидата, про що саме йому треба подумати або порадитись. Уточніть: «Можливо, вам не вистачає якоїсь інформації і я можу зараз її надати?» - Проміжний підсумок. Домовтеся про наступний етап та попрощайтеся.
Вітаємо! Ви щойно закінчили четвертий урок з навчального курсу «Як шукати та наймати персонал». Будь ласка, поділіться вашими враженнями, це допоможе нам зрозуміти користь та ефективність уроків.
< Перейти до попереднього уроку Перейти до наступного уроку >