Навчання співробітників — це важлива частина управління колективом. Якщо ви готові інвестувати ресурси в навчання співробітників, це говорить про надійність компанії та зацікавленість у своїх працівниках. До того ж, завдяки навчанню персоналу, ви можете заручитися лояльністю і залученістю колективу й утримувати таланти.

Що собою являє навчання співробітників

На кожному етапі життя співробітника в компанії є свої варіанти корпоративного навчання:

Підготовка співробітників — навчання на самому старті, коли новий співробітник тільки починає виконання своїх обов’язків.

Наприклад, навчання чинній методиці продажів для відділу збуту або навчання програмістів за правилами, прийнятими в компанії, або навчання технічних фахівців з експлуатації обладнання.

За підсумками такого навчання співробітник отримує базові специфічні знання для роботи в компанії.

Підвищення кваліфікації — навчання, в процесі якого співробітники вдосконалюють знання та навички. Цей варіант слід використовувати, коли з’являються нові методики й технології, необхідні в професії, або коли ви підвищуєте співробітника до нової посади.

Наприклад, ви можете відправити свого дизайнера навчитися працювати в новій програмі, яка вийшла на ринок, або відправити на курси керування командою майбутнього керівника.

Перепідготовка співробітників — навчання новим навичкам і вмінням. У разі якщо ви переводите співробітника на абсолютно нову посаду або змінюються вимоги до чинної професії.

Наприклад, ви вирішили перевести всю команду розробки на нову мову програмування. Або повністю змінили техніку продажів. Тоді доведеться навчити персонал новій техніці практично з нуля.

І якщо підготовка і перепідготовка кадрів — це практично разовий захід, то підвищення кваліфікації — це постійний процес, який ви повинні забезпечити своїм співробітникам, якщо хочете, щоб ваша компанія росла і розвивалася. Оскільки ринок постійно змінюється, з’являються нові технології й методики, а знання застарівають з неймовірною швидкістю.

Як зрозуміти, що час проводити навчання

  • Для того щоб запустити черговий етап навчання співробітників, проводять аналіз роботи колективу й окремо взятих працівників.
  • У деяких компаніях проводиться регулярне анкетування персоналу на знання продуктів/послуг.
  • В інших — співробітників опитують на предмет компетенції керівників і навпаки — керівництво аналізує роботу «молодшого» персоналу.
  • Також варто враховувати реальні результати. Якщо команда не досягла поставлених цілей за конкретний період, це може говорити про нестачу знань або навичок.
  • Ще один важливий фактор — планування. На етапі формування стратегічних цілей компанії на майбутнє, важливо розуміти, чи всі залучені співробітники володіють необхідними вміннями або комусь слід підтягнути знання.
Важливо розуміти, що навчання персоналу в першу чергу цікаве самій компанії. Адже саме від кваліфікації ваших кадрів залежить успіх всього підприємства.

Тому не варто нехтувати можливістю постійно підвищувати загальний рівень знань, навичок і вмінь персоналу.

Як навчати персонал

В цілому всі методи навчання можна розділити на дві великі підгрупи:

  • внутрішнє навчання;
  • зовнішнє навчання.

Внутрішнє навчання

Це навчання безпосередньо в стінах компанії. Воно дешевше і простіше в організації й дозволяє співробітнику відразу застосовувати нові навички в роботі. Проводити внутрішнє навчання можна своїми силами або за допомогою запрошеного тренера.

Є кілька видів внутрішнього навчання:

  • метод копіювання — тобто співробітника прикріплюють до досвідченішого колеги й він просто копіює дії фахівця;
  • метод наставництва — у співробітника з’являється наставник або провідник, який допомагає освоїти нові навички, щодня співпрацюючи зі своїм «підопічним»;
  • метод делегування — тобто ви просто передаєте співробітникові конкретні завдання або повноваження, при цьому підтримуючи й навчаючи його на кожному етапі виконання завдання;
  • метод «від простого до складного» — співробітнику постійно дають завдання, які з часом стають все більш відповідальними, об’ємними та складними, в кінці навчання співробітник повинен виконати завдання без будь-чиєї допомоги;
  • метод ротації — ви переводите співробітника в інший відділ або на іншу посаду на певний період, щоб він освоїв додаткові навички. Такий метод часто практикують в компаніях, зацікавлених в залученні та розвитку Т-подібних співробітників.

Зовнішнє навчання

Зовнішнє навчання проводиться за межами робочого простору. Завдяки тому, що співробітники відокремлені від повсякденної роботи, таке навчання допомагає краще зосередитися на новій інформації.

До основних методів зовнішнього навчання відносяться:

  • семінари, тренінги, лекції — за допомогою такого варіанту можна засвоїти великий обсяг інформації у відносно стислі терміни;
  • опрацювання кейсів — тобто детальний розбір реальних або вигаданих ситуацій, які можуть виникнути в роботі;
  • ділові ігри та моделювання — розбір робочої ситуації в ролях. Тобто учасники займають умовні ролі й діють в залежності від «тимчасової» посади. Це допомагає краще розібратися в процесах і зрозуміти механіку роботи в цілому.

Не варто також забувати про те, що співробітники можуть навчатися й самостійно. В такому випадку ви можете підтримати їх, повністю або частково компенсуючи вартість навчання або виділяючи спеціальні оплачувані дні для самостійного розвитку.


Читайте також