Співбесіда для кандидата — це завжди непросто. Людині потрібно зважитися на зміни, зробити презентабельне резюме, відгукнутися на вакансію, отримати запрошення на співбесіду, прийти й говорити, говорити, говорити.

А співбесіда за часів війни, коли пропозиція значно перевищує попит на ринку праці, вганяє людей у ще більший стрес. Тож як організувати співбесіду, щоб і підхожого фахівця знайти, і з іншими по-дружньому розійтися? Про це Work.ua запитав в експерта.

Ольга Лугинець
Ольга Лугинець
HR & карʼєрна консультантка

Планування співбесіди

Бути хорошим працівником не означає вміти проходити співбесіди. Можливо, у людини останній прийом на роботу був задовго до війни чи пандемії, і вона просто може губитися в нових реаліях.

Щоб кандидату було комфортніше розповідати про себе, а рекрутер краще зрозумів, підходить він компанії чи ні, варто наперед обговорити певні нюанси:

✅ дату і час зустрічі;

✅ адресу проведення співбесіди;

✅ якщо онлайн — посилання й назву застосунку, де відбуватиметься бесіда;

✅ хто буде проводити;

✅ скільки часу орієнтовно має зайняти розмова;

✅ яким буде зворотний зв'язок;

✅ дії на випадок тривоги, вимкнення світла чи звʼязку.

Розуміння цих моментів допоможе людині зібратися, відчути контроль над ситуацією та зосередитися на майбутній розмові.

Емпатія та розуміння контексту

Те, що людина знайшла в собі сили шукати роботу, не означає, що вона готова говорити вільно на всі теми й виливати душу на кожній співбесіді.

Ми не знаємо, кого і як травмувала війна, що та кого людина втратила. І тому навіть із запитаннями про сімʼю, хобі та домашніх улюбленців варто бути обережними.

Наші фрази мають бути без зверхності, знецінення та жалощів. Наприклад, без таких:

❌ «А що там було? Розкажіть у всіх деталях».

❌ «Ой ви ж біднесенькі, як мені вас жаль!»

❌ «Я прекрасно вас розумію, немов я сам був там».

❌ «Вам досі важко, правда? Напевно, ще страждаєте?»

❌ «Спробуйте порадіти життю, он яка погода гарна».

То про що ж говорити?

Про знання, вміння, навички й досвід, бачення майбутньої роботи. Можливо, раніше людина працювала в іншій сфері: що корисного звідти вона може принести? Наприклад, військовий/військова може:

  • мати досвід командотворення та управління групою людей;
  • добре працювати в команді в кризових умовах;
  • чітко, якісно й відповідально виконувати поставлені завдання;
  • уміти вести документацію, працювати зі складною технікою тощо.

Детальніше про роботу з ветеранами можна дізнатися з гайду, написаного фахівцями Ветеран Хабу.

А загалом є лиш головне правило, що відповідає одному з основних принципів психології — «не нашкодь».

Повідомлення про результати

Співбесіда — це стрес, пам'ятаємо? Не в кожного кандидата добре розвинені навички самопрезентації. Якщо ми вагаємося і замість миттєвої відмови хочемо дати людині шанс, можна запропонувати виконати тестове завдання. І вже після нього ухвалювати остаточне рішення.

Та яким би воно не було, вкрай бажано повідомити його людині. Щоб кандидат, який вже приділив нам час, міг вільно рухатися далі, а не чекати оферу та відмовлятися від інших пропозицій.

Повідомити результати можна так:

✅ домовитися наперед, що якщо за 3 дні не буде відповіді, то компанія вибрала іншого кандидата;

✅ зателефонувати;

✅ написати повідомлення чи лист-відмову і запропонувати зв'язатися у визначений час, щоб отримати розлогу відповідь.

До речі, безкоштовна система управління наймом Work.ua сама нагадує про зворотний звʼязок для кандидатів. Коли ви надаєте одному або кільком кандидатам статус «Не підійшов», СУН пропонує надіслати їм повідомлення з відмовою. Так ви не забудете відповісти, а ті, хто вам не підходить, знатимуть про це.

Це потрібно не всім, але декому може допомогти зрозуміти й відпустити ситуацію. Можливо, навіть рекомендувати компанію чи вакансію знайомим.

Висновок

У цій статті йшлося про те, як зробити співбесіду людянішою та комфортнішою для кандидатів, контекст яких ускладнений не лише стресом пошуку роботи, а й війною.

Та не варто забувати й про іншу сторону — роботодавців і рекрутерів. Адже всі ми різні, зі своїми історіями. Кожну особистість потрібно побачити й зрозуміти. Зрештою, у людей різний рівень етикету і навички ділового спілкування. Все це треба враховувати, щоб не потонути у вирі чужих історій та не вигоріти самим.

То що робити для успішної співбесіди за часів війни? Піклуватися про себе та інших. І бути людяними, бо без цього ніяк.


Читайте також