Наважитися заснувати щось своє — непросто. Щоб розпочати власну справу, знадобиться не тільки рішучість, а й знання в юридичному та адміністративному полі. Про все це знає Ольга Роєнко, креативна підприємиця та власниця маркетингової агенції Royenko Agency. Вже чотири роки вона з командою допомагає компаніям просувати товари та послуги на ринку.

Нещодавно Ольга прочитала лекцію на базі безкоштовного навчального курсу кар’єрних змін «З місця в кар’єру» від проєкту «Я зможу!». Work.ua публікує її текстовий варіант та рекомендує до прочитання і тим, хто хоче розпочати власну справу, і тим, хто вже має бізнес та прагне отримати додаткові знання, пересвідчитися, що все робить правильно.

Ольга Роєнко
Ольга Роєнко
креативна підприємиця та власниця маркетингової агенції Royenko Agency

Як знайти власну бізнес-ідею

Існують два основні шляхи: реалізувати мрію або реалізувати досвід.

Як перетворити мрію на бізнес-ідею? Подумайте, що подобається саме вам. Можливо, ви завжди мріяли стати фотографом, виготовляти керамічний посуд чи відкрити власну кав’ярню?

Інший шлях — заробляти на тому, що ви вже круто вмієте. Наприклад, я — професійний маркетолог. Не можу сказати, що маркетинг та комунікації — це моя мрія або покликання. Ні. Просто я круто це вмію, і мені це подобається. Тому я заснувала саме маркетингову агенцію.

Якщо ані реалізація мрії, ані реалізація досвіду вам не підходить, є третій варіант — франшиза. Це вже готова і перевірена ринком ідея, яку можна купити та розвивати як власну справу.

Так можуть розвиватися будь-які бізнеси: продуктові крамниці, бутики одягу, салони краси, кафе й ресторани та навіть дитячі садочки й готелі для тварин. Зазвичай, купуючи франшизу, ви також отримуєте бізнес-план, продукцію для продажу та детальну інструкцію з управління таким бізнесом.

Як перевірити бізнес-ідею на міцність

Після того як ви визначилися з бізнес-ідеєю, треба перевірити її на міцність, тобто дізнатися, чи потрібні ваші товари та послуги ринку, і з ким ви будете конкурувати. Як це зробити?

Крок перший — уявіть свого потенційного клієнта

Розпишіть, хто ця людина — що докладніше, то краще. Де живе — у місті чи в селі, де працює, чи має хобі? Потім знайдіть 5-10 таких людей у вашому оточенні та поговоріть з ними.

Ваша задача на цьому етапі — не продати, а якнайкраще зрозуміти потребу клієнтів. Запитайте, чи вони вже купували подібні товари або користувалися сервісами? Як часто? Де саме? Що їм сподобалось? Що ні? Скільки вони готові платити за подібне?

Увімкніть максимальну зацікавленість і не давайте ніяких оцінок відповідям. Але будьте уважні й критичні.

Пам’ятайте, якби Apple запитали у покупців, чи хочуть вони телефон без кнопок або ноутбук без клавіатури, то навряд хтось би зголосився на таку покупку. Але сьогодні у світі продано більше мільярда айфонів, і ця цифра зростає.

Крок другий — оцініть рівень конкуренції

Наприклад, ви хочете відкрити майстерню з виготовлення меблів у Житомирі. Пошукайте в гуглі «меблі на замовлення Житомир». Це допоможе вам приблизно зрозуміти рівень конкуренції та визначити власну нішу. Можливо, багато хто робить меблі для дорослих, але мало хто спеціалізується на дитячих меблях.

Крок третій — знайдіть історії, що надихають

Пошукайте та почитайте історії компаній в Україні та світі, які досягли успіху в вашому сегменті. Перегляньте інтерв’ю з їхніми власниками, можливо, вони ділились історією свого успіху?

Як втілити бізнес-ідею в життя

Для цього нам потрібен план. Бізнес-теоретики та підприємці Олександр Остервальдер та Ів Піньє створили методику бізнес-моделювання на одній сторінці. Вона складається всього з 9 полів. Розгляньмо їх.

  1. Спочатку визначте цінність продукту або сервісу для клієнта. Які проблеми він вирішує? Які має характеристики? Які в нього переваги над конкурентами? Скільки він коштує?
  2. Далі розділіть та опишіть сегменти клієнтів. Цілком можливо, що ви будете продавати свій товар чи послуги різним клієнтам, котрі не схожі між собою, але мають спільну потребу. Наприклад, покупцями магазину здорової їжі можуть бути мами, що піклуються про здоров’я дитини. Або прихильники здорового харчування, які насамперед думають про власне здоров’я. Або ж клієнти, що через рекомендацію лікаря мають дотримуватися правил здорового харчування. Це абсолютно різні сегменти, але об’єднані єдиною потребою — купувати корисні харчові продукти.
  3. Тепер визначте тип взаємин з клієнтами: наскільки ви плануєте бути близькими у відносинах? Продаватимете особисто чи через посередників? Чи будете створювати продукт під індивідуальний запит клієнта? Так ви з’ясуєте, які види робіт та ресурси вам знадобляться.
  4. Пропишіть ключові види робіт, які треба виконати для створення продукту чи сервісу. Наприклад, налагодити виробництво, закупити обладнання, знайти канали дистрибуції.
  5. Визначте ключові ресурси, потрібні для створення товару чи надання послуги: фізичні (приміщення для офісу чи виробничого цеху), інтелектуальні (розробка продукту чи створення послуги), людські (наймані робітники), фінансові (скільки коштів потрібно на запуск бізнесу).
  6. Визначте канали збуту. Ви будете самостійно продавати? Або через партнерів? У фізичному магазині, на сайті чи у соцмережах?
  7. Проаналізуйте ключових партнерів, які вам можуть допомогти в реалізації бізнес-плану: словом, ділом, контактом, продукцією.
  8. Тепер — фінанси. Визначте структуру видатків: які будуть постійні витрати (оренда приміщення, обслуговування обладнання, зарплати) та які змінні (закупівля обладнання, виплати премій персоналу).
  9. Останнє поле — потоки доходів. Подумайте, на чому та скільки ви будете заробляти? Тільки на продажу товарів чи й на сервісі? Наприклад, якщо ви продаєте техніку, ви також можете заробляти й на технічному обслуговуванні.

Базові кроки юридичної та фінансової грамотності

Важливо юридично зареєструвати компанію, щоб у вас з’явилося право вести комерційну діяльність. Для держави ваш статус платника податків відповідно зміниться. Це можна зробити самостійно або за допомогою юристів.

Існує дві основні форми реєстрації підприємства, залежно від прогнозованих оборотів бізнесу:

  • Фізична особа — підприємець (4 різні групи з різною податковою ставкою).
  • Товариство з обмеженою відповідальністю (спрощене та платник ПДВ).

Щоб зрозуміти що підходить саме вам, зверніться за порадою до юриста та бухгалтера.

На етапі реєстрації підприємства подбайте про захист вашої торговельної марки — зверніться до патентного повіреного, щоб захистити назву та логотип. Дуже часто успішний бізнес, наприклад салон краси або пекарню, намагаються повністю скопіювати — від вивіски до оформлення інтер’єру і навіть назви.

Раджу вам створити excel-табличку, де ви будете фіксувати всі фінансові моменти — на що ви витрачаєте гроші та як і скільки заробляєте. Не змішуйте власні кошти та фінанси підприємства. Наприклад, не робіть покупки додому з грошей бізнесу. Це може спричинити розрив каси, тобто тимчасову відсутність коштів для перекриття витрат бізнесу.

Одразу визначте собі зарплату та все, що заробляєте додатково, інвестуйте в розвиток та відкладайте. Інколи стається непередбачуване — псується товар чи терміново потрібно ремонтувати обладнання — на це знадобляться гроші.

Також не раджу на початковому етапі залучати додаткові інвестиції в бізнес. Якщо у вас ще немає досвіду управління бізнесом, краще орієнтуйтеся на власні кошти та, можливо, невеликі кредити.

Ну от, ви майже готові до стрімкого старту. У вас є ідея, ви перевірили її на міцність, запланували першочергові дії, зрозуміли, як юридично оформити компанію та погодилися, що краще не змішувати фінанси особисті й гроші бізнесу. Для успішного запуску власної справи не вистачає тільки дізнатися, де шукати клієнтів та як просувати власний продукт. Але ми подбали про це. Тож тримайте бонусний файл, тут цілих 20 ідей, як просувати бізнес з мінімальним бюджетом.


Зображення з х/ф Pirates of Silicon Valley, 1999 р.


Зміст розміщених на сайті матеріалів не обов’язково відбиває офіційну позицію Work.ua. Інформація чи погляди, висловлені у матеріалах, є відповідальністю їхніх авторів.


Читайте також