Успішний керівник — це не просто людина з досвідом і набором таких стандартних якостей, як лідерство, стресостійкість, амбіційність тощо. У реальній роботі потрібно значно більше, ніж класичний набір із підручників. Такі якості зазвичай залишаються «за кадром», адже деякі керівники використовують їх неусвідомлено. Але саме вони визначають справжній професіоналізм та ефективність управління. Детальніше про ці якості Work.ua розповів експерт з управління продажами Олег Агабабов.

Олег Агабабов
Олег Агабабов
експерт з управління продажами

Непередбачуваність

Це палиця на два кінці. З одного боку, вона може зробити керівника «важким для читання», і це може бути корисним у переговорах, або коли необхідно ухвалювати нестандартні рішення. З іншого боку, непередбачуваність у діях може спричинити нестабільність і стрес у команді. Тому важливо використовувати її з обережністю та в потрібний час.

Приклад: в одному з проєктів команда з продажів не досягала цілей, і мотивація падала. Усі чекали стандартних заходів від керівника — зборів та суворої настанови з вводом додаткових KPI. Натомість він провів неформальну зустріч, де співробітники могли висловитися без страху.

Непередбачуваність зламала очікування, виявивши внутрішні бар’єри та непорозуміння в команді. Під час відкритого діалогу з’ясувалося, що справжні причини — перевантаженість рутинними завданнями та нечіткі пріоритети. Співробітники були завалені дрібними дорученнями й плуталися у цілях, що спричиняло хаос. Бракувало інформації про продукти, через що вони відчували невпевненість у спілкуванні з клієнтами.

Завдяки відкритому діалогу ми скоригували процеси та підвищили мотивацію співробітників.

Чесність

Ви маєте бути чесні не тільки перед самим собою і компанією, а й перед колегами. Це ключова якість для побудови довіри. Керівник із цією якістю викликає повагу та формує в колективі культуру прозорості.

Правда іноді звучить грубо, тому чесність — це означає адекватно називати своїми іменами як уже наявні факти, так і події, що відбуваються.

Приклад: вам гостро потрібні фахівці, й ви берете на роботу Дмитра та пропонуєте йому умови кращі, ніж в Олександра, який уже працює у вас. Звичайно, що в Олександра виникають абсолютно логічні запитання, чому це він заробляє менше. Вчинити правильно стосовно нього — розповісти про реальний стан справ: про те, що саме зараз потрібні кваліфіковані співробітники, й тому вам вимушено доводиться йти на такі заходи. Або те, що кваліфікація нового співробітника вище, тому і винагороду за свою роботу він отримує вищу.

Не варто приховувати також і те, що в цей момент частини фінансових цілей співробітника досягти не вдасться, якщо його очікування щодо заробітної плати не відповідають реаліям. Періодично потрібно повертатися до цієї теми та вербалізувати очікування співробітника.

Соціальна відповідальність

Керівник несе відповідальність за благополуччя своїх співробітників. Його дії чи бездіяльність безпосередньо впливають на їхню мотивацію, лояльність та ефективність. Це не лише турбота про корпоративну культуру, а і про реальні рішення, які ухвалюються з урахуванням наслідків для команди.

Приклад: ви робите зріз за обсягами продажів за минулий квартал. Виконуючи це завдання якісно й у відведені терміни, ви:

  • отримуєте актуальні дані по кожному зі співробітників та можете надати зворотний зв’язок щодо дій, вказати на слабкі й сильні сторони та спільно розробити подальший план дій;
  • ваше керівництво отримує правдиві дані, наприклад, про кількість звернень клієнтів, і замість того, щоби давати завищені цифри плану продажів, робить правильний висновок про збільшення бюджету на маркетинг.

Якщо ви не зробите це вчасно, або зробите спустивши рукава, то втратите не тільки ви, а й ваші колеги. Ви відповідаєте за тих, з ким працюєте.

Товстошкірий

Зазвичай цей опис стосується людей, до яких дуже важко достукатися. Які не визнають альтернативної думки та не вміють слухати. Але бути товстошкірим — це вміння реагувати правильно на слова або події, що відбуваються. Правильно — це послідовно, чітко, без емоцій. До кінця бути вірним вашим переконанням і не змінювати на половині шляху вже ухвалені рішення.

Подивіться як поводиться Джеймс Бонд у різних ситуаціях. Навіть у тих, у яких його життю загрожує небезпека. Він твердий, холоднокровний і розважливий. Коли переглядаєш фільм, іноді складається враження, що все так і було задумано.

Приклад

До вас приходить співробітник і розповідає про те, що колега, який нещодавно влаштувався на роботу у вашу компанію, не той, за кого себе видає. Насправді він крадій, але на співбесіді ввів в оману всіх, щоб обійняти посаду. Емоції б’ють через край, ваша компанія може ще й зазнати збитків.

Замість того, щоб вивалювати свій гнів, ви просто говорите: «Я знаю». Спокійно, без емоцій. У цьому місці варто повернутися до чесності й розповісти про реальний стан справ. Після чого вже перевіряти інформацію й думати, що робити далі.


Якщо ви коли-небудь працювали під керівництвом справді видатного лідера, можливо, ви помітили саме ці якості. Такі керівники не можуть пояснити, у чому їхня сила. А ви тепер розумієте.

Навіть якщо вам не зустрічався такий керівник у житті, зверніть увагу на приклад, який дає Майкл Скотт з американського серіалу «Офіс». Нехай він і представляється в серіалі як трохи ексцентричний і незграбний, але всі ці якості в нього справді присутні. Використовуйте його приклад як натхнення для власного розвитку та створення ефективної управлінської практики.

Зображення з т/с The Office, 2005-2013 рр.