До Нового року менш як тиждень. Розуміємо, що хтось уже підготував і запакував новорічні подарунки, а хтось зробить це в останній момент (і таке буває 😅). Щоб полегшити вам завдання, Work.ua разом із видавництвом «Наш Формат», підготували добірку книжок, які можна подарувати колегам або друзям.

Про успіх та невдачі великих компаній

«Моя історія в General Motors», Альфред Слоун

 

Сьогодні General Motors виробляє автомобілі в 35 країнах, а продає в 192. Як вдалося компанії, заснованій понад 100 років тому, стати взірцем для всіх бізнесменів XXI століття? Як General Motors випередила головних суперників — компанію Генрі Форда — і стала лідером автомобільної промисловості? Жодних секретів — лише сумлінна робота професійного керівника, яку він описав у книзі.

Цю книжку написав чоловік, який присвятив General Motors 48 років свого життя, 23 з яких — на посаді головного виконавчого директора. Завдяки його ідеям американська економіка здолала глибоку депресію після Другої світової війни, а General Motors стала найкращою компанією на ринку. У книжці Альфред Слоун пояснює, як бути керівником, який ухвалює правильні рішення, реагує на зміни й веде команду до успіху.

Якщо ви хочете прочитати лише одну книжку про бізнес, то ця — чи не найкращий варіант.

Свідомо це чи ні, але в способі ведення справ у General Motors за останні три роки простежується тривожна схильність до централізації всіх ініціатив та дій в операційному комітеті. Я вважаю за необхідне вжити зворотних заходів. Ініціатива має бути в руках у підрозділів, і ми повинні зрозуміти, що саме для цього в нас є генеральні менеджери, а не намагатися насаджувати всі нові починання з боку центральної організації.

«Взуття-буття. Історія Nike від засновника компанії», Філ Найт

Мало хто знає, що Філ Найт у підлітковому віці не мав змоги купити собі якісні кросівки.

Ця історія — про величну взуттєву компанію, що почалася з півсотні позичених доларів. «Взуття-буття» — про те, як із пустими кишенями укладати багатомільйонні угоди й залишатися у виграші. Про те, як зібрати команду професіоналів і за роки роботи втратити лише двох топменеджерів. Про біг як спосіб ведення бізнесу та філософію.

Тут ви дізнаєтесь, як насправді виглядає шлях до успіху в бізнесі. У книзі йдеться про подорож, сповнену помилок й нескінченної боротьби, і навіть жертв. Філ Найт розповідає про кількох топменеджерів, яким вдалося пройти цей шлях. У книзі він ділиться своєю історією так чесно, як тільки може. І це дивовижно.

Філ Найт майже ніколи не дає інтерв’ю, тому ця книжка — рідкісна можливість дізнатися справжню історію Nike.

Того ранку 1962 року я сказав собі: нехай усі називають твою ідею божевільною…, а ти й далі втілюй її в життя. Не зупиняйся. І навіть не думай про те, щоб зупинитися, поки не досягнеш успіху, не марнуй часу на роздуми про те, що саме охоплює цей «успіх». Хоч би що траплялося на твоєму шляху, просто не зупиняйся.

«Моє життя та робота», Генрі Форд

Це не лише мемуари геніального інженера, а й квінтесенція життєвої мудрості із перших уст «батька» автопромисловості США, філософія великого бізнесу й досвід заснування найбільшої в людській історії індустрії.

Генрі Форд «мовчав» упродовж свого життя: не спілкувався з пресою, а всі погляди й одкровення висловив у своїй книжці.

Понад усе Форд прагнув створити машину, яка працюватиме вічно. На шляху до втілення мрії, завдяки вірі у неможливе, здійснив переворот у мисленні власного оточення й майбутніх поколінь, які теж змінили своє ставлення до грошей, успішного бізнесу й роботи.

Форд вважав, що саме мислення є найважчою роботою, на яку здатна людина. Це, ймовірно, є причиною, чому ми маємо так мало мислителів. Форд невтомно шукав відповіді на складні питання людської історії, як-от: чому існує бідність; що робить гроші грошима і які можливі трюки в рамках нинішньої фінансової системи, чого очікувати від майбутнього…

Треба стати вільною людиною в тому місці, де вперше була втрачена свобода. Виграй свій бій там, де програв. І побачиш, що хоч тебе оточувало багато неправильного, усередині ще більше було неправильного. Таким чином, побачиш, що неправильна внутрішня позиція може псувати навіть правильні речі навколо.

«Історія LEGO. Як цеглинки завоювали світ», Нільс Лунде

Книжка для широкого кола читачів, для всіх, хто відчуває ностальгію за дитинством та водночас хоче зрозуміти секрет світової популярності загальновідомих цеглинок.

Історія LEGO почалася зі скрути. У 1932 році Оле Кірк Крістіансен робив прасувальні дошки та сходи, але фінансова криза позбавила його заробітку. Тоді він із сином узявся виготовляти дерев’яні іграшки й назвав свою компанію LEGO — від данських слів на позначення «грати добре». Минуло 17 років, перш ніж з’явився її символ — пластмасова з’єднувальна цеглинка. А далі все закрутилося: масштабування, успіх, криза, кадрові зміни, відновлення, спад, крах 2004 року і масштабне повернення тоді, коли всі прогнози вказували на кінець ери LEGO.

В яких умовах розвивалася компанія? Які особистості творили її майбутнє? Як «династія» Крістіансенів довірила власний бізнес «сторонній» людині — Йорґену Віґові Кнулсторпу? Як LEGO вдалося об’єднати дітей з усього світу? Що криється за кольоровими цеглинками та веселими чоловічками? Про все це й навіть більше пише у своїй книзі Нільс Лунде.

Йорґен Віґ Кнулсторп намагався пояснити ідею Shared Vision, іноді дуже простою мовою, деколи складнішою, не зовсім зрозумілою більшості працівників. Та він незмінно просив своїх 5 000 співробітників відповідати йому безпосередньо у блозі чи надсилати листи на електронну пошту. Кнулсторп писав також про набутий у спілкуванні із замовниками досвід, про те, як вони бачать LEGO. Приміром, про зустріч із топменеджментом американської мережі Wal-Mart у штаб-квартирі в Арканзасі, де був присутній і генеральний директор Лі Скотт, і де люди цього американського гіганта похвалили відповідального продавця LEGO за його вміння обслуговувати клієнтів. Кнулсторп миттєво кинувся писати про це у своєму блозі, повідомляти цю звістку всій організації.

«Тім Кук. СЕО, що вивів Apple на новий рівень», Ліендер Кені

Після смерті Стіва Джобса більшість людей вважали, що Apple приречена. Однак компанія не просто втрималася на плаву, а й суттєво зросла та збільшила прибутки. Усе це під керівництвом нового СЕО — Тіма Кука, колишнього операційного директора Apple. На момент призначення Кук залишався в тіні. Він майже не давав інтерв’ю, не знімався в жодних промороликах і загалом був нікому невідомим. Ніхто ані в Apple, ані поза її межами не вважав його лідером, який був потрібен компанії. Чому саме його Джобс обрав наступником? У чому унікальність лідерства Кука?

У цій докладній біографії журналіст Ліендер Кені описує життя та кар’єру СЕО Apple, вивчаючи його шлях від непомітного менеджера до легенди бізнесу. Автор цієї книжки досліджує, як людина, що так сильно відрізнялася від Стіва Джобса, змогла взяти за основу його надбання, щоб досягти ще більшого успіху компанії.

Джобс вважав, що розроблені ним продукти — вже достатній внесок у світ. Він вважав, що його робота на Apple важливіша, аніж будь-які благодійні внески. Натомість Кук бачив внесок у суспільство детальніше та складніше. Він завжди із неймовірною гордістю говорив про якість продукції Apple, але водночас згадував і про те, що користуватиметься своєю посадою виконавчого директора, щоб Apple була «на стороні добра».

«Шлях майстра. Історія сімейної британської фірми, що стала світовим брендом», Джо Фостер

Це щира розповідь Джо Фостера — про себе, родину й бізнес. Це натхнення для всіх, хто мріє розпочати власну справу, але боїться викликів, а також нетипова історія про підприємницьку жилку й масштабування бізнесу, великі амбіції, віру в себе та бажання продовжувати сімейну справу.

Засновник Reebok не любив ні бігати, ні шити взуття. Як же йому вдалося створити успішний бізнес?

Спочатку війна забрала статки й дитинство Фостера, він не успадкував сімейного бізнесу і через скруту жив з дружиною на зруйнованій фабриці. У власному темпі, кілька перипетійних десятиліть, аж поки Reebok із сімейної справи стане світовим брендом.

По-перше, я не люблю бігати. По-друге, швець із мене нікудишній. Мої таланти геть інші. Досить дивно таке читати, коли тримаєш у руках книжку про шевця й засновника Reebok, еге ж? Дещо збиває з пантелику. Але, сподіваюся, також трохи інтригує. Так і має бути. Моя історія — історія Reebok — не типова бізнес-оповідь про те, як 35 років я наполегливо працював і гнув спину над взуттям. І не подорож відомим маршрутом. А також не казка про те, як я ризикнув мільйонами й переміг.

Це книжка про мотивацію та про важливість хапатися за можливість, коли доля її пропонує.

Для поглиблення навичок керівників

«Священна книга стартапера. Як збудувати успішну компанію», Боб Дорф та Стів Бленк

Ця книжка для всіх, хто цікавиться чи вже займається бізнесом, хоче перевірити та вдосконалити свої бізнес-процеси або ж побудувати бізнес з нуля.

Стартап — це не зменшена версія великих компаній. Насправді це унікальна форма бізнесу, яка потребує власних підходів до планування й запуску продуктів. Бізнес-експерт Стів Бланк, чию методику викладають у найбільших університетах світу, та підприємець Боб Дорф пропонують детальну покрокову інструкцію, як перетворити ідею стартапу на дієвий та прибутковий бізнес.

У цій книзі стартапер знайде відповідь на всі питання, оскільки вона містить практичні поради, детальні схеми, чеклісти, щоб перевірити, чи запрацює ідея, допоможе знайти потенційних клієнтів та навчитися просувати свій продукт як офлайн, так і онлайн.

Пошуком бізнес-моделі мають займатися засновники, а не працівники. Найкращий шлях — щоб самі засновники вибралися з офісу та отримали інформацію з перших уст, сформували глибоке особисте розуміння того, чого насправді хочуть їхні потенційні споживачі, перш ніж замикатися на конкретному шляхові та заданих характеристиках продукту.

«Тут клює. Відверті історії українського бізнесмена», Дмитро Томчук

Український бізнес формувався у жорстких умовах: коли розвалювалися старі економічні зв’язки та створювалися нові. Тому й уроки, які він дає, — безжальні й унікальні. У цій книжці український інвестор Дмитро Томчук ділиться власними спостереженнями, які він накопичив протягом десятків років підприємництва — від 90-х до сьогодні. Він розповів, як йому вдалось побудувати бізнес з нуля та як зробити так, щоб гроші самі працювали на вас.

Чи можна довіряти партнерам? Коли потрібна дискусія, а коли — одноосібні рішення? І зрештою, чому попри всі труднощі варто розбудовувати власну справу в Україні? Книжка чудово підійде тим, хто вже має власну справу або тільки планує розпочати її, та тим, хто прагне зрозуміти історію та психологію українського бізнесу.

Один бізнесмен сказав: «Рахувати дрібноту — це убозтво». Але він не знав, що убозтво — це якраз коли дрібноти не рахуєш. Для багатої людини природно рахувати гроші, навіть якщо суми невеликі. Пояснення цієї звички: для бізнесу важлива кожна копійка, найдрібніші суми повинні працювати, а не йти даремно. Рано чи пізно досягається такий розумовий стан, за якого ставлення до великих і дрібних витрат стає однаковим, і розглядається не обсяг витрачених грошей, а сам факт зазнаних витрат. Звідси — прагнення до оптимізації витрат, яке непосвяченим здається скнарістю. Алгоритм працює однаково, незалежно від кількості нулів у виставленому рахунку.

«Розумний інвестор. Стратегія вартісного інвестування», Джейсон Цвейг та Бенджамін Ґрем

Фондовий ринок схожий на маятник: постійно розгойдується від необґрунтованого оптимізму до безпідставного песимізму. Розумний інвестор натомість має бути реалістом, який купує в песимістів і продає оптимістам, стверджує Бенджамін Ґрем. Його книжка стала настільною для всіх, хто хоче зрозуміти практичні аспекти цієї діяльності та досягти в ній успіху.

У своїй праці Ґрем зосереджується не так на техніках, як на принципах інвестування й поведінки інвесторів, емоційному складнику й важливих аналітичних механізмах. Це оновлене видання доповнено сучасними прикладами від Джейсона Цвейґа, які ілюструють актуальність принципів інвестування.

Щоб отримати раціональний шанс на перевищення середньої дохідності фондового ринку впродовж тривалого часу, інвестор повинен провадити політику, яка, по-перше, буде чіткою і привабливою і, по-друге, непопулярною серед учасників фондового ринку.

«Спершу скажи „НІ“. Інструменти професійного переговорника», Джим Кемп

Якщо ви повернулися із чергових переговорів з відчуттям, що уклали взаємовигідну угоду, — задумайтеся. Вам пообіцяли максимально можливе, ви трохи поступилися, але очікуєте на перемогу в довгостроковій перспективі? Шкода, утім, ви спокусилися на невигідний компроміс. Тренер з переговорів Джим Кемп кидає виклик популярній стратегії win-win і стверджує, що за такої угоди переможці стають переможеними.

Джим Кемп — тренер з переговорів із 30-річним досвідом і засновник Інституту переговорів Кемпа. Консультував понад 150 компаній, серед яких Motorola, Texas Instruments і IBM. У своїй книжці він описав 33 правила ведення перемовин. Джим Кемп навчить, як покроково спланувати дії на папері, та пояснить, чому варто спершу сказати неочікуване «ні» партнерам.

Мудрий переговорник знає, що лише одна людина в процесі переговорів може почуватися гаразд, і це супротивник. Дозволяючи своєму супротивнику почуватися комфортніше, упевненіше, ви починаєте руйнувати перепони. Як і Коломбо, ви фактично тримаєте все під контролем. Детектив навмисно поводився, наче тюхтій. Його противникам це було невідомо, але ми, глядачі, розуміли: Коломбо розплутував кожний злочин, дозволяючи своїм супротивникам почуватися трохи краще.

«Сила запитань. Як ефективно комунікувати та переконувати інших», Трей Ґауді

 Тут автор описує уроки майже двох десятиліть у залі суду й чотирьох термінів у політиці, особистими історіями й практичними порадами. Він зосереджується на різних типах запитань, щоб отримати певну інформацію, почути бажану відповідь або просто розбурхати емоції. Ґауді ділиться власними помилками, розмовою, що змінила його погляди на кримінальне правосуддя, розповідає про допит Джеймса Комі стосовно Гілларі Клінтон. І все це для того, щоб ви навчилися ставити правильні запитання й досягати бажаного чи компромісного.

Це видання про те, як стати адвокатом свого життя — людиною, яка відстоює те, у що вірить.

Як переконати начальника підвищити вас? Як підштовхнути людину змінити політичні погляди? Якщо коротко — без примусу й за допомогою правильних запитань. Якщо розгорнуто — краще почитайте Ґауді.

Майстри переконання слухають стільки само, скільки й говорять. Ставлять стільки само запитань, на скільки й відповідають. Запитання — це більше, ніж звичайна передумова для отримання інформації. Правильні запитання правильної миті можуть стати найефективнішим інструментом у вашому арсеналі, коли треба переконати когось у своїй — або чужій — позиції.

«Ніколи не йдіть на компроміс. Техніка ефективних переговорів», Кріс Восс та Тал Рез

У цій книжці колишній агент ФБР Кріс Восс за допомогою журналіста Тала Реза пропонує набір методик, що навчать бути сильним перемовником, допоможуть відстоювати власну позицію і водночас будувати позитивні стосунки з людьми.

Життя — це серія постійних переговорів. Ми домовляємося про ціну на вживане авто, про заробітну плату чи те, хто виконуватиме хатні справи у нашій сім’ї. Фактично перемовини — це єдиний прийнятний спосіб добитися чогось від іншої людини. Кріс Восс понад 20 років працював перемовником ФБР зі звільнення заручників та вів надскладні перемовини з немислимо високими ставками. Після завершення кар’єри він зрозумів, що напрацював, які напрацювали він і колеги, можуть так само ефективно застосовуватися в будь-якій сфері та будь-яких стосунках.

Тому, якщо ви хочете поглибити навички ведення переговорів у ділових відносинах та поза ними, прочитайте працю Кріса Восса та Тала Реза.

Удавана симпатія теж зазвичай не діє. В сучасному світі панує культ люб’язності в усіх її проявах. Нас учать бути люб’язними й шанувати почуття інших завжди й усюди. Проте в контексті переговорів люб’язність, не підкріплена нічим іншим, вилазить боком.

Читайте також