Прокрастинація характеризується схильністю людини до системного відкладання справ, яке спричиняє внутрішній дискомфорт.

Саме дискомфортом прокрастинація відрізняється від ліні.

Найбільш схильні піддаватися прокрастинації люди творчих професій, перфекціоністи й імпульсивні особистості. Люди, що постійно відкладають справи, так само постійно переживають внутрішній невротичний конфлікт, оскільки усвідомлюють важливість виконання справ, яких вони уникають, але знаходять виправдання для їх відкладання — всередині них йде боротьба мотивів.

«Експерти підрахували, що приблизно 40 % дорослого населення зазнає фінансових труднощів саме через таку рису характеру, через прихильність до хронічного відкладання справ. 40 % людей могли б більше заробляти, але вони чомусь відкладають. Дуже багато людей потрапляють до ситуацій хвороби, відкладаючи відвідування лікарів», — каже психотерапевт Геннадій Мустафаєв.

Але що, якщо для перемоги над прокрастинацією достатньо всього 20 хвилин на день? Work.ua ділиться порадами, як це зробити.

Головне — почніть

Коли проєкт ще на початковій стадії, здається, що попереду непід’ємний обсяг роботи. У такі моменти легко піддатися внутрішньому страху і відкласти справи на потім.

Суть лайфхаку максимально проста — якщо ви відчуваєте, що не можете взятися за справу, поставте таймер на 20 хвилин. Скажіть собі: «Сьогодні я не можу працювати довго, у мене не вистачає мотивації — я попрацюю зовсім трохи, але зроблю хоча б що-небудь». Коли час закінчиться, можете дійсно закінчити роботу або ж продовжити. Ймовірно, ви виберете другий варіант — люди схильні за інерцією займатися тим, що вже почали.

І наступного дня вам буде набагато простіше знайти мотивацію й повернутися до роботи, якщо початок уже покладено. Якщо навіть 20 хвилин здаються вічністю, спробуйте попрацювати п’ять або десять.

Плануйте черговість справ

Звичайного планування недостатньо, інакше лише сама думка про те, скільки вам потрібно зробити, може призвести до прокрастинації й бездіяльності.

Необхідно все обдумати й розставити пріоритети. Що найбільш важливо? Наскільки це складно? Скільки часу займе?

Якщо ви одночасно будете думати про те, що потрібно написати текст вакансії: переглянути 20 резюме, призначити співбесіди, найімовірніше ви розгубитеся й будете не в змозі зрозуміти, з чого потрібно почати, за що хапатися. Тому треба розподілити завдання за ступенем важливості й зосередитися на пріоритетних. Це полегшить досягнення поставлених цілей.

Розбивайте великі справи на декілька маленьких

Так буде легше впоратися із завданням, а почуття задоволення від виконання мети буде з’являтися після кожного етапу.

Нові справи переносьте на завтра

Сформуйте список справ із вечора. Включіть до нього все, що плануєте зробити, ставте крапку. Усе, запис закритий, більше список поповнювати не можна. Навіть дрібні п’ятихвилинні справи ви не включаєте у вже закритий список.

Суть у тому, щоби не кидатися на нове, не відриватися від уже поставлених завдань і не збільшувати гору незакінчених.

Завдання, які прилітають від колег і потрібні на «просто зараз», знаючи за досвідом періодичність, і скільки часу вони вимагають, просто заздалегідь внесіть у список на день. Наприклад: «2 години на термінові справи». Якщо прохання не потрапляє в категорію термінових (а більша частина в неї не потрапляє) — тільки на наступний день.

Починайте робочий процес із легких справ

Це допоможе «увійти в ритм», після чого переходите до складніших завдань.

Спробуйте прийом «мигалка»

Розбийте виконання справи на рівні проміжки роботи й відпочинку, — як правило, по 25 хвилин.

Дотримуйтеся режиму праці та відпочинку

У своїй книзі «Революція сну» Аріанна Хаффінгтон пише: «Ми жертвуємо сном заради продуктивності, але за іронією долі нестача сну, попри додаткові години, які ми проводимо на роботі, приносить до 11 днів втрати продуктивності на рік».

Тому не варто займатися важливою справою, якщо ви дуже втомилися, — це тільки змусить вас відсунути його в ще дальшу шухляду. Необхідно висипатися й намагатися дотримуватися розкладу сну й бадьорості щодня! Крім того, сон допомагає поліпшити пам’ять.


Читайте також