Запорукою успіху будь-якого бізнесу є не лише професійність кожного окремого працівника, а й робота команди в цілому. На жаль, дуже часто другий пункт ігнорується, і це може мати негативні наслідки.

Розповісти, що таке команда, як працювати з нею та створити сприятливу атмосферу для розкриття творчого потенціалу її членів через театральне мистецтво, Work.ua попросив засновницю компанії Theatre and Business, тренерку з акторської майстерності для власників бізнесу Ярину Геречку. Зацікавилися? Тоді вперед!

Ярина Геречка
Ярина Геречка
засновниця компанії Theatre and Business, тренерка з акторської майстерності для власників бізнесу

Уявімо, що трупа акторів — це працівники компанії, а режисер — директор або керівник відділу, тоді як вистава — професійна діяльність команди.

Кожен з працівників виконує свій шмат роботи, як актори грають свою роль. А керівник повинен координувати їхні зусилля та відповідати за кінцевий результат, як режисер, на якому лежить відповідальність за виставу.

Оскільки паралелі очевидні, розгляньмо, які принципи роботи в команді можна дізнатися з театрального мистецтва, щоб вивільнити творчий потенціал кожного працівника.

Команда повинна бути одностайною

Лідер в команді — це режисер у театрі. Він відповідає за все. Першочергово за те, щоб люди під його керівництвом не йшли в різних напрямках. Команда повинна виглядати, як єдиний організм, сім’я. Уявіть, що актори на сцені раптом почали грати ролі з різних п’єс, це була б катастрофа. Так і на робочому місці. Лідер має бути впевненим, що його люди згуртовані та прямують до однієї мети.

Робота в команді має розкривати унікальність кожного

Одностайність не означає однаковість. Команда — це організм з різних особистостей, творчий розвиток яких потрібно заохочувати.

Багато людей не розуміють користі театру для бізнесу, думають, що це танці-співи, але насамперед це велика внутрішня робота. Саме театр дає можливість посилити ті якості працівника, які його вирізняють.

І це стосується не лише персоналу, але й керівників, директорів тощо. Адже команда — це віддзеркалення лідера. Якщо він займається своїм творчим розвитком, це дасть поштовх усім.

Не варто уникати тих активностей, що розкривають особливості кожного члена команди

Якщо вибирати між двома тренінгами для робітника — професійним та акторським — якому б ви віддали перевагу?

На перший погляд може здатися, що професійний кращий, але насправді, якщо ми працюємо на перспективу, краще вибрати акторський. Чому? Все просто. Театр — це внесок не лише у професійний, а й в особистісний розвиток.

З кожним роком навантаження на працівників росте, тому будь-яка активність, що дозволить людині наповнити її внутрішній ресурс, відчути себе живою, не залишиться непоміченою. Окрім очевидних бенефітів для працівника, це підвищує його лояльність до компанії.

Не можна давати людям «затискатися»

Важливу роль грають щирість та довіра між членами команди. Вистава у театрі не буде зіграна добре, доки між акторами немає відвертості, якщо люди одне одного соромляться, бояться, про жодну ефективну роботу не може бути й мови.

Усі мають пливти в одному човні

У театрі немає слова «я», є слово «ми». Робота в команді означає відповідальність: якщо один актор не прийшов на виставу, вся робота зведена нанівець. Той самий принцип має функціонувати й у команді. Не можна покладати всю відповідальність на керівника.

Команда повинна вміти говорити, чути й бачити

Один з принципів, якого вас навчить театр, — це ініціативність та здатність прислухатися до чужих ідей. Багато людей працюють над виставою, і кожен може покращити її. Але для цього потрібно вміти проявляти ініціативу та чути іншу думку, не просто слухати. Це актуально і для команд професіоналів, де кожен повинен мати можливість внести свої пропозиції та бути почутим.

Кожен член команди — жива людина

Дуже часто люди не можуть сприймати одне одного на рівних у робочих обставинах. Нерідко новачок, який прийшов на роботу місяць тому, сприймає керівника та інших співробітників, як якихось небожителів. За допомогою театрального мистецтва можна позбутися цього бар’єру.

Наприклад, коли ви приходите на тренінг з акторської майстерності та вас ставлять в пару з вашим лідером грати етюд про поросят, ви побачите, що людського у ваших колегах значно більше, ніж можна було подумати. Це нівелює встановлені ролі «керівник-підлеглий» і дарує емоційну близькість, що дуже важливо для команди.

Чому ж потрібно розвивати творчий потенціал людей саме в команді? Вони що, не могли позбутись своїх внутрішніх бар’єрів раніше?

На жаль, наша реальність така, що люди рідко мають можливість творчо реалізуватися в житті. Найпоширеніша причина — з дитинства встановлені рамки.

Зараз усі можуть згадати, як вони хотіли в дитинстві стати співаком, актором або цирковим акробатом, але виховання і соціум не дали цій творчій енергії побачити світ. І тепер відчуття нереалізованості переслідує людей до старості. Театр (акторські курси, тренінги навчальні проєкти) допоможе це припинити. Це безпечна територія, де можна вивільнити свої творчі прагнення та ідеї, не боятись, що тебе засудять.

Кожному співробітнику важливо визначити свою самоцінність

Якщо говорити просто, самоцінність — це, коли людина не оцінює себе критично, а просто усвідомлює власну цінність, розуміє, що вона класна, унікальна, їй із собою комфортно.

Що вища самоцінність, то легше комунікувати з іншими людьми, ставити свої умови, відмовитись від невигідної пропозиції, не прогинатись під чужі слова. Це все зчитується через жести, слова, подачу. Для бізнесу це корисно.

Але щоб відчути власну самоцінність, потрібно якийсь час провести в атмосфері безпеки, де ніхто не буде вас критикувати. А театр дає цю можливість посилити власну унікальність, природність, щоб потім іти з цим до колег та клієнтів.


Театральне мистецтво не просто робить команду єдиною сім’єю, а й працює над тим, щоб кожен працівник відкрився з іншого боку і був прийнятий іншими. Спільний розвиток — те, що зробить колектив єдиним.

Teamwork makes the dream work!


Читайте також