У час неймовірної небезпеки українці обʼєдналися і кожен став на захист своєї держави — хтось зі зброєю в руках, хтось у складі волонтерських організацій та штабів, хтось, продовжуючи працювати та підтримувати економіку України. Ми впевнені, що кожному з нас є що розповісти про досвід отриманий у війні, та на жаль, опитати всіх-всіх українців неможливо.

Тому команда Work.ua вирішила опитувати компанії й започаткувала публікацію серії статей «Бізнес-фронт». Це вже третя стаття серії, про досвід COMFY, «Дарниці» та 1+1 media.

Ви також можете почитати попередні випуски:

  • Перший — пряма мова компаній ОККО, ІНТЕРПАЙП, Vodafone, Varus, Uklon, Genesis, «ЖЖУК», «Молокії» та Ferrexpo.
  • Другий — коментарі KFC, «Київстар», ТОВ «БаДМ», найбільшого автопарку Bolt в Україні, Yakaboo й Work.ua.

COMFY

Катерина Бандуровська
Катерина Бандуровська
HRD COMFY

Про вплив війни на робочі процеси та зміни в команді

До війни не можна підготуватися, тому перше, що приходить на думку — змінилося буквально все. 24 лютого ми не відкрили магазини, зупинили доставку, вимкнули рекламу, СЕО почав щодня спілкуватися зі співробітниками, перші добровольці зі співробітників пішли в ТрО та ЗСУ. Потім були складні рішення щодо оптимізації структури та витрат.

З іншого боку, це вже було. У 2014 році росія окупувала частину території, ми втратили контроль над частиною активів. Тоді ж розпочали допомагати армії й всі ці вісім років не припиняли допомоги.

Тому більш розсудлива відповідь — ми повністю зупинилися лише на добу, а потім щодня поступово відновлювали роботу магазинів, сервісів та навіть людей повертали в команду. Причому ми почали відновлюватися фактично з ініціативи співробітників, які сказали, що хочуть вийти на роботу, не можуть сидіти вдома без діла та жахатися від новин. І це було на другий день вторгнення — 25 лютого.

Сьогодні ж працює 79 магазинів із 97, які працювали в нас до вторгнення, зокрема, у Харкові, Чернігові, Миколаєві, Бучі. Адресна доставка працює в понад 40 містах. Ми відновили більшість процесів і сервісів та побудували багато нових, які сьогодні допомагають відновлювати обсяги продажів.

Тому фактично змінилися лише дві речі:

  • безпека співробітників та покупців стала ключовим пріоритетом;
  • ми стали ще активніше комунікувати на всіх рівнях як вертикально (від продавця до СЕО і навпаки), так і горизонтально.
Щодо людей та команд я б згадала три етапи: допомога, оптимізація, відновлення.
  1. Допомога. На першому етапі ключовою була підтримка співробітників та допомога в адаптації до ситуації. Спочатку ми зупинили всі процеси, залишили співробітників вдома, допомагали з переїздом у більш безпечні регіони та за кордон, навіть створили Telegram-канал для подорожніх з інформацією про ситуацію на дорогах, на КПП, про можливості отримання статусів у різних країнах. Колеги з материнської міжнародної групи допомагали з логістикою, розселенням, зв’язками з волонтерами за кордоном. В матеріальному аспекті на цьому етапі ми 25 лютого виплатили всім співробітникам зарплатню за лютий та аванс за березень. У березні виплатили всім матеріальну допомогу — незалежно від того, міг колега працювати чи ні.
  2. Оптимізація. У квітні була оптимізація структури та витрат, бо ми розуміли, що не зможемо працювати на окупованих територіях та до Перемоги відновити зруйновані магазини. Цей етап був дуже складним для нас, але завдяки прозорій комунікації зі співробітниками з першого дня вторгнення, ми пройшли його без негативу.
  3. Відновлення. Попередній етап оптимізації був дуже коротким. Вже у другій половині квітня, на фоні відкриття все більшої кількості магазинів та необхідності знову посилювати команди, ми почали повертати в компанію людей. І на сьогодні повернули понад 300 співробітників.

Про допомогу та волонтерство

Comfy не лише допомагає співробітникам, а і як бізнес допомагає Україні йти до перемоги.

В перший день вторгнення ми переказали 30 млн гривень на рахунок ЗСУ. І ще 30 млн — впродовж останніх місяців. З кожної покупки, зробленої через додаток, ми направляємо 3% на ЗСУ.

На 20 млн грн ми передали техніки військовим — смартфони, планшети, карти пам’яті, дрони; та волонтерам і лікарням — чайники, мультиварки, обігрівачі, пральні машини, бойлери тощо.

190 наших співробітників зараз у лавах ЗСУ та ТрО, яким ми також допомогли з екіпіруванням. В нас є програма фінансової підтримки сім’ї у разі загибелі співробітника або близького родича.

І, звичайно, ми допомагали співробітникам і командам волонтерити — від надання корпоративних каналів комунікації для збору коштів на допомогу військовим та волонтерам до організаційної допомоги та закриття потреб у фінансових ресурсах, транспорті, техніці.

Про висновки за час війни

Будь-яка криза — це можливість перевірити правильність стратегії в мирні часи... І за ці кілька місяців ми знайшли підтвердження тим ключовим речам та рішенням, на яких ми багато років будували наш бізнес і його стратегію.

Ми мали рацію в мирний час, коли приділяли дуже багато уваги людям та комунікаціям, а з початком війни додатково посилили цей напрям. Це дозволило підтримати команду та пройти складний період без негативу.

Ми мали рацію, коли приділяли дуже багато уваги ефективності бізнесу та окремих магазинів. Для нас обов’язковим було мати певний запас міцності, «жирок» на випадок кризи. І це дозволяє нам швидко відновлюватися і, наприклад, ми не закрили та не переформатували жодного магазину після відновлення їхньої діяльності у березні-травні.

Все буде Україна!

«Дарниця»

Олена Соколова
Олена Соколова
директор з управління персоналом фармацевтичної компанії «Дарниця»

Про вплив війни на робочі процеси та зміни в команді

Звичайно, з початком війни змінився формат роботи, співробітники офісу почали працювати віддалено, онлайн. Це стало можливим зокрема завдяки автоматизації всіх бізнес-процесів та діджиталізації, що проводилася в «Дарниці» останні роки.

Перед IT відділом постало завдання з забезпечення безперебійної роботи в умовах високого навантаження на систему через роботу vpn, з яким вони успішно впоралися. І навіть запустили в рекордні строки новий сервіс-деск для співробітників, включаючи всі можливі канали зв’язку (чат-бот, внутрішній call-центр тощо).

Виробництво не зупинялося, завод працював з перших днів війни, щоб забезпечити українців усіма потрібними ліками та не допустити дефіциту в цей критичний час. Адже ліки «Дарниці» — це кожна сьома упаковка на аптечних полицях України.

В «Дарниці» працює більш як 1170 людей, з них 70 співробітників виїхали за кордон, багато хто переїхав в межах України.

Ми в компанії однозначно дорожимо кожним, бо фармгалузь є наукомісткою і кожний співробітник — носій унікальних знань та досвіду. Тому жодної людини ми не скоротили та не зменшили заробітну платню. Зберегли весь штат і навіть відкрили нові робочі місця водіїв, хіміків, працівників виробництва.

Крім того, розвʼязували питання, як ми можемо віднайти нові сенси для тих, хто, наприклад, виїхав закордон і не може займатися своїми прямими обов’язками. Так, народився соціальний проєкт — колцентр «Дарниця», де наші співробітники консультують щодо наявності будь-яких ліків, не тільки виробництва «Дарниці», по всім відкритим мережам аптек.

Ми розвʼязували не тільки й не стільки питання зайнятості, скільки дали працівника можливість відчути свій внесок у нашу спільну перемогу.

Адже від шоку перших днів війни виник дефіцит ліків, і українцям була вкрай необхідна інформація щодо наявності лікарських засобів в аптеках країни.

Про допомогу та волонтерство

Під час війни ми запустили для співробітників низку послуг:

🤝 гаряча лінія юридичних консультацій про статус тимчасово переміщеної особи, мобілізацію, пільги від держави тощо;

🤝 інформаційна підтримка у внутрішніх соцмережах Workplace — новини про важливі державні ресурси, інформаційну гігієну, психологічну допомогу).

Для дітей співробітників ми організували диджитал-навчання DarSchool. Класи з TikTok, Youtube, SMM, трендів у диджитал проводилися 2-3 рази на тиждень у березні-травні в онлайн-режимі спеціалістами «Дарниці» та партнерами, щоб відволікти дітей від реальності, адже школи були закриті.

Ми також забезпечили можливість прямого придбання медикаментів працівниками у перші дні війни, коли більшість аптек не працювали, а також сформували «банк» медикаментів для команди у сховищі підприємства.

Компанія має дуже прозору громадянську позицію. Всього з початку військової агресії «Дарниця» безкоштовно передала МОЗ, медичним установам та волонтерським організаціям майже 1,4 млн упаковок лікарських засобів. Ліки «Дарниці» загальною вартістю близько 120 млн гривень отримало більше ніж 40 організацій.

Компанія також виготовляє надзвичайно важливі лікарські препарати, що застосовуються у разі хімічної та радіаційної загрози. У цьому напрямку ми активно співпрацюємо з МОЗ та передаємо їм такі препарати безкоштовно.

Також власним коштом компанія ввезла до країни 10 тисяч упаковок гемостатика Celox та безкоштовно передала до госпіталів.

В перший місяць війни, у найважчий для аптек час, «Дарниця» направила понад 50 своїх співробітників, що мають фармацевтичну освіту, на безкоштовну допомогу аптечним мережам у якості фармацевтів-волонтерів.

У квітні «Дарниця» відкрила власний безкоштовний колцентр, про який я вже згадувала, задля допомоги українцям у пошуку ліків будь-якого виробника в аптеках країни, а у разі відсутності потрібного лікарського засобу в аптечних мережах, інформувати щодо можливої заміни по активній діючий речовині.

Телефон гарячої лінії «Дарниця»: 0 800 — 407 — 877, щоденно з 8:00 до 20:00. Компанія підписала також Меморандум про співпрацю з Контактним центром міста Києва (короткий номер 1551).

Про висновки за час війни

Один з головних моїх висновків, що робота в команді та її консолідація є надзвичайно важливою. В кризові моменти людині потрібна людина. Саме тому в перші дні війни менеджмент компанії збирався тричі на день онлайн і так само керівники збирали свої команди. Це було потрібно, щоб ставити короткострокові цілі, підтримувати одне одного та певним чином знімати стрес, напругу та тривожність.

Багато речей про які ми раніше тільки читали в книжках, такі як страх та сміливість стали нашим сьогоденням. І ми зрозуміли, що боятися нормально, що страх — це частина нашого життя зараз. І сміливість — це не відсутність страху, а відвага попри страх продовжувати працювати, приймати рішення, рухатися вперед. Ми запускаємо нові препарати та працюємо заради того, щоб в ці важкі часи українці не відчули дефіциту ліків.

І наостанок, попри дуже важке сьогодення треба мати неабияку сміливість планувати майбутнє. Це допомагає не опускати руки та мотивує працювати далі. Для «Дарниці» будувати довгострокові плани дуже характерно, тож ми вже говоримо про те якою компанія буде після війни і маємо тут дуже амбітні плани.

Адже «Дарниця» саме під час війни стала першою та єдиною в Україні фармацевтичною компанією із правом розробки та виробництва оральних ліків від COVID-19 для продажів у 95 країнах світу, в тому числі й в Україні. А також ВООЗ офіційно визначила «Дарницю» як єдину в Україні, що отримає технологію виробництва вакцин на основі мРНК.

Тож ми сміливо дивимося в майбутнє, разом переможемо!

1+1 media

Ольга Мусійко
Ольга Мусійко
HR-директорка 1+1 media

Про вплив війни на робочі процеси та зміни в команді

Першочергово, фокус 1+1 media зосереджений саме на інформаційному мовленні, тому всі зусилля та проєкти, особливо в перші тижні війни, стосувалися саме цього напряму.

Так, у перші дні вторгнення росії в Україну ми спільно з українськими медіагрупами, «Суспільним» та каналом «Рада» об’єднались, запустивши спільний інформаційний марафон «Єдині новини». Також 1+1 media долучилася до проєкту «FreeДом» — інформаційного продукту, розрахованого на російськомовну аудиторію у воєнний період.

Відповідно, всередині «плюсів» відбувалася трансформація команд — телемарафон від групи ведуть ведучі 1+1 та 2+2, багато хто перейшов працювати в інший підрозділ або ж допомагає колегам реалізовувати інформаційні проєкти, залишаючись на поточному місці роботи.

Повністю переформатувалася і Big Entertainment Shows, які раніше реалізовували такі масштабні проєкти як «Голос країни», «Танці з зірками», «Ліпсінк батл», «Маскарад» та інші. Ми не створюємо розважальних проєктів, адже в сьогоднішніх реаліях це недоречно.

Натомість робимо великі перфоманси та програми, які мають потужне соціальне підґрунтя і важливу мету — привернення уваги до драматичних подій, що відбуваються в Україні, та збір фінансової допомог на розвʼязання найгостріших гуманітарних проблем. Так, за три місяці ми реалізували низку масштабних міжнародних проєктів в різних містах Європи: Берліні, Варшаві, Дортмунді, Базелі, Таллінні, Загребі. У більшості випадків наші тамтешні колеги вражені, як за такий короткий термін ми організовуємо такі масштабні ініціативи. І це вкотре доводить той факт, наскільки потужним є культурний фронт в Україні.

Наші новинні ресурси ТСН.ua та УНІАН.net протягом всього часу залишаються головними джерелами інформації про війну в Україні. Нині новинарі працюють фактично 24/7, надаючи достовірну інформацію не лише українській аудиторії, а й читачам і глядачам з усього світу. До слова, сайти ТСН.ua у травні відвідало понад 11,7 млн унікальних читачів, а УНІАН.net — 10,2 млн людей.

З початком війни для компанії пріоритетним рішенням було підтримати кожного працівника і створити умови, аби всі були базово забезпечені, мали щомісячний дохід і фінансову подушку. Але через війну велика кількість проєктів не має перспектив до розвитку. Тому в червні в компанії відбулася реорганізація, в результаті якої частина проєктів/функцій були/будуть закриті.

Що стосується складу команд, то фокус залишається на інформаційному фронті й чимало колег перекваліфікувалися. Для цього ми організовували спеціальне навчання актуальним професіям, до якого міг долучитися кожен охочий.

Про допомогу та волонтерство

З перших днів повномасштабного вторгнення група 1+1 media не лише веде боротьбу з російським окупантом на інформаційному фронті, але й спільно з ідейними партнерами реалізовує вагому кількість благодійних проєктів, покликаних зібрати кошти на розвʼязання найгостріших гуманітарних проблем в Україні.

Так, 27 березня у Варшаві відбувся перший міжнародний благодійний марафон Save Ukraine — #StopWar, завдяки якому вдалося об’єднати людей з усіх континентів.

Понад 80 млн глядачів спостерігали за прямою трансляцією через екрани телевізорів та digital-майданчики й тисячі небайдужих вийшли на площі 50 найбільших міст світу, аби підтримати Україну в мужньому спротиві російській агресії. Сумарно на рахунок Міністерства соціальної політики надійшло понад 44 млн грн.

Символічним продовженням став другий телемарафон Save Ukraine — #StopWar, проведений в День Києва паралельно з двох столиць — Києва та Берліна. Традиційно, десятки артистів, митців, політичних лідерів, акторів, спортсменів з усієї планети закликали світову спільноту зупинити жорстоку війну рф та лобіювати питання повернення миру в Україну, а отже — в усю Європу. До того ж загалом захід у Берліні відвідало близько 20 000 людей, які фактично в унісон співали гімн України та разом з виконавцями проживали кожну пісню.

Окрім цього, медіагрупа доєдналася до організації серії благодійних матчів київського «Динамо» та стала співорганізатором благодійного концерту гурту «Океан Ельзи» — «І все буде добре». Під час матчів та завдяки супутнім благодійним заходам та аукціонам сумарно було зібрано понад 25 млн грн, а концерт легендарного рок-гурту зібрав понад 8 млн грн.

До лав волонтерського фронту вступили й телеведучі 1+1, серед яких: Соломія Вітвіцька, Неля Шовкопляс, Юрій Горбунов, Катерина Осадча, Лідія Таран та Олександра Лобода.

🤲 Зокрема, Соломія Вітвіцька, ведуча об’єднаного телемарафону «Єдині новини» від 1+1, щоп’ятниці організовує благодійні мініконцерти за участю українських артистів для пацієнтів та працівників НДСЛ «Охматдит» у Києві. Там свою роботу поновили й класи «Школи Супергероїв», якими опікується телеведуча 1+1 та «Єдиних новин» Наталія Мосейчук.

🤲 Додатково Соломія Вітвіцька спільно з параолімпійцем Сергієм Ємельяновим та за підтримки Благодійного фонду «Ти не один» провела аукціон з унікальним лотом — олімпійською золотою медаллю Сергія. За виручені кошти вдалося придбати захисну амуніцію для ЗСУ.

🤲 Продюсер та ведучий 1+1 Юрій Горбунов разом з громадським об’єднанням «Спілка підприємців кіно та телеіндустрії», до складу якого входить, допомагає збирати кошти для придбання машин швидкої медичної допомоги. А разом з колегами, гумористами із ШОУЮРИ та авторами фільмів «Скажене весілля»-1,2,3 й серіалу «Скажені сусіди», для підняття бойового духу часто дає концерти нашим воїнам на передовій. До того ж спільно з колегами із шоубізнесу відвідує у Львові дітей зі східного регіону України, які стали вимушеними переселенцями.

🤲 Ведуча «Голосу країни» та «Світського життя» Катерина Осадча об’єднала зусилля з телеканалом 1+1 для пошуку людей, які втратили зв’язок із рідними після 24 лютого — дати початку повномасштабної війни рф в Україні. Нині проєкт «Знайти своїх» виходить і на телебаченні.

🤲 Кураторки та волонтерки проєкту «Здійсни мрію», а також ведучі 1+1 — Неля Шовкопляс та Олександра Лобода продовжують реалізовувати бажання мрійників. Так, Неля Шовкопляс разом із партнерами ВБФ «Крона» подарували 9-річній Катрусі Лелеці, яка бореться з онкологічним захворюванням, бажаний рожевий смартгодинник.

🤲 Олександра Лобода допомагає українським родинам у Німеччині спільно з ФК «Нюрнберг».

🤲 Ведуча ТСН Лідія Таран, яка наразі знаходиться у Франції, співпрацює з мерією міста Нансі, веде благодійні концерти у різних містах Європи.

🤲 Доєднуються палюсівці й до розчищення міст Київщини. Команда працівників 1+1 media уже чотири рази відвідувала м. Бородянка, що потребувало допомоги після окупації рашистами. До того ж взяла під опіку Бородянський психоневрологічний інтернат з геріатричним відділенням, який із початку березня був окупований російськими військовими. Так, інтернату вже відправлена велика кількість гуманітарної допомоги — пральні машини та сушарки, засоби особистої гігієни, матраси, білизна тощо.

🤲 Продовжує свою роботу і команда фонду «Ти не один» 1+1 media. Спільно з благодійним проєктом «Здійсни мрію» фонд отримав 12,5 тонн допомоги для України від іспанців. За потребами та запитами від центрів для переселенців по всій Україні, волонтери відсортували і розподілили допомогу між тими, хто її найбільше потребує, — родинам на заході України, котрі змушені були тікати з-під бойових дій або втратили дім; а також лікарням, громадам міст Суми, Чернігів, Київ.

Про висновки за час війни

По-перше, ми потужна команда, яка дуже оперативно згуртовується, гнучка та динамічна. За цей час ми відкрили 2 нові студії, 2 нових офіси. Також здійснили дислокацію людей, забезпечили їх технікою, проживанням і умовами праці там, де могли це зробити. Проявлена максимальна єдність. Наша команда одна з небагатьох, що лишилася зокрема працювати в Києві, як і наш Президент та Уряд. Віримо, що це додає сили та впевненості.

Наша спільна мета — перемога, ми робимо для цього все можливе. Тому зараз особливо відчувається незламний командний дух, коли люди віддаються справі на 1000%, коли жертвують сном, умовами, безпекою задля цієї цілі. Коли всі ті, хто не був залучений до створення новин, швидко перекваліфіковуються та допомагають іншим. Це загартовує та обʼєднує.

Тож головний висновок і наше головне досягнення — згуртована команда небайдужих людей, які мужньо боронять інформаційний фронт і готові йти до кінця — до Перемоги!