Попри війну, національний ринок праці стрімко відновлюється та пропонує велику кількість можливостей для шукачів роботи. За даними дослідження Work.ua за червень 2023 року, у перший місяць літа кількість пропозицій роботи в Україні збільшилася до 93 882 вакансій, а це майже показник довоєнного періоду. Тобто пропозицій роботи більшає, а конкуренція серед шукачів вийшла на довоєнний рівень, а отже, кількість відгуків на вакансії зменшилася. Все це призводить до того, що тепер рекрутерам ще складніше знайти кваліфікованих фахівців, а витрачені ресурси на найм не завжди окупаються.

Однак шляхи до розв’язання проблеми є. Один з них полягає у навчанні персоналу всередині компанії, куди входить підвищення кваліфікації співробітників і допомога в їхній перекваліфікації.

Ульяна Павловська
Ульяна Павловська
HR-директорка WePlay Studios

Чи не вигідніше просто знайти сильного співробітника

Щоб знайти відповідного кандидата, компанія витрачає багато ресурсів, зокрема грошових. Це час роботи рекрутера, час інших співробітників, які беруть участь в інтерв’ю, підготовка та перевірка тестових завдань, і власне зарплата, на яку погодиться кандидат. Дослідження SHRM стверджує, що середня ціна, витрачена на найм, складає близько 4 700 доларів США.

Щодо українського бізнесу подібних досліджень поки немає, однак гадаю, якщо ви хоча б раз проаналізуєте, скільки ресурсів витрачаєте на пошук кандидата, то зрозумієте, що це не найдешевший процес.

Розуміючи, скільки ви й ваша компанія вже інвестували в те, щоб знайти потрібну людину, будь-хто хоче, щоб зусилля окупилися — співробітник залишився в колективі, розвивався сам і допомагав розвитку компанії в цілому. Та для цього недостатньо просто отримати згоду працівника на роботу і чекати, поки він здобуде ще більше досвіду. Якщо ви хочете з досвідченого кандидата отримати члена команди, який буде розуміти всі потреби саме вашого бізнесу та застосовувати потрібні навички, ви маєте інвестувати в його навчання.

Чим допоможе навчання

Навчання — ще один бонус, який компанія може запропонувати співробітникам. Дослідження LinkedІn демонструють, що навчання зменшує відтік працівників на 53%. А як ми вже зауважили, шукати нових кандидатів дорого, тому краще заздалегідь ввести політики, що вплинуть на рішення співробітників залишитись із вами.

Крім наочної економії, ви також маєте можливість збільшити прибуток. Адже досвідченіші співробітники принесуть компанії більше користі. Тому, інвестуючи в навчання співробітників, ви одночасно інвестуєте в саму компанію.

І нарешті, курси й різноманітні освітні платформи, крім знань, дають додатковий бонус — нетворкінг. Працюючи в одній компанії, спеціалісти часто стикаються з більш-менш схожими проблемами, так само як і використовують більш звичні методи для їх розвʼязання. А спілкування з іншими професіоналами тієї самої сфери дозволить подивитись на речі під іншим кутом. Звісно, все залежить від самого працівника, але цей шанс поспілкуватися у вузькоспеціалізованому ком’юніті може стати в пригоді.

Особливо гостра потреба в додаткових комунікаціях є зараз, коли морально-психологічний стан працівників вкрай нестабільний через російську агресію в Україні.

Як краще побудувати політику корпоративного навчання

Часткове покриття компанією витрат на курси

Насамперед навчання має бути частиною культури компанії. Не треба силоміць змушувати працівників проходити курси чи «кружляти» навколо них з натяками про навчання. Освіта має бути свідомим вибором. Тільки у такому випадку, ймовірно, працівник успішно пройде курси, а не забуде про них чи не покине. Зі свого боку компанія може пояснити, чому важливе навчання та розказати про всі можливості, які вона для цього надає.

Однією з найпоширеніших практик є повне чи часткове покриття компанією витрат на курси. Співробітник може вибрати курс на будь-якій платформі, а компанія жодним чином не обмежує вибір.

У WePlay Studios вже багато років існує ця практика. Плюс нашої політики ще й у тому, що вона включає оплату не лише курсів, а й конференцій, вебінарів, майстер-класів тощо. Це особливо важливо для досвідчених працівників, які цікавляться конкретною темою і не мають бажання чи часу проходити весь курс.

Тож змушувати працівників відвідувати курси не вийде та й намагатися не варто. Однак просто сказати, що є можливість навчання під час адаптації, є слабкою спробою заохотити співробітників використовувати програму. Згідно з опитуванням від SHRM, 55% респондентів стверджують, що їм потрібне додаткове навчання, щоб краще виконувати свою роль. Але у працівника може бути багато причин не використовувати програми навчання. Наприклад, він може просто забути, що компанія надає таку можливість, або соромитися навчатися коштом компанії, або сумніватися в ефективності курсів, які знайшов.

У цьому випадку потрібна допомога People Partner — контактної особи та радника співробітників з усіх питань. Ця посада включає управління відносинами з працівниками та управління продуктивністю (зокрема перегляд зарплати, розвиток кар’єри та обговорення нагальних потреб). Зазвичай зустрічі між People Partner і співробітником проводяться за потреби, під час якої запитують, що воліє робити людина, чого їй не вистачає, щоб рухатися далі. Також завдяки таким зустрічам можна зрозуміти плани працівника і за можливості нагадати про політики компанії та можливості навчання.

Ще компанія може щотижня або щомісяця збирати анкети для того, щоб краще розуміти проблеми співробітників. Проаналізувавши анкету, People Partner можуть зв’язатися з тим, хто в компанії потребує допомоги.

Менторство

Також стає популярною практика менторства, щоб більш досвідчені працівники могли ділитися своїми знаннями з менш досвідченими. Це також допомагає покращити спілкування між командами. Масштабне менторство — досить складний процес і, крім того, не завжди можна знайти ментора всередині організації. За бажанням менторство можна замінити відкритими одноразовими уроками зі співробітниками компанії або запрошеними експертами.

Навчання за допомогою програмного забезпечення

Окремим блоком хочу сказати про навчання за допомогою інструментів та програмного забезпечення. Бізнес може домовитися з компаніями-партнерами про проведення мінікурсів для співробітників. Від цього виграєте як ви, так і компанія-партнер. Ваші співробітники зрозуміють всі переваги, які дає їм програмне забезпечення або інструмент, і зможуть використовувати їх на повну, а для компанії-партнера це можливість популяризувати свій інструмент і утримати клієнтів. Наприклад, WePlay регулярно підвищує кваліфікацію своїх фахівців за допомогою курсів від компаній-партнерів у сфері виробництва контенту, знімання та інших.

Чи варто наймати кандидатів без досвіду, щоб навчити пізніше

Звісно, відповідь залишається на розсуд компанії. Ви маєте розуміти, що талановитий кандидат без досвіду роботи може бути як великою цінністю для компанії, так і марною втратою часу, якщо компанія не знайде ресурс для його розвитку.

Але питання, де шукати кандидатів, залишається відкритим. У нашому випадку WePlay Studios займає досить вузьку нішу (виробництво контенту у сфері геймінгу та розваг), тому підібрати фахівців на деякі посади досить складно.

Тому щоб полегшити процес найму людей, ми вирішили вкласти ресурси у навчання студентів, які можуть стати нашими майбутніми працівниками. Для цього компанія підписала меморандум із Київським національним університетом театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, де запустила власну навчальну програму «Режисура анімаційного фільму». Таким чином, університет зі спеціалістами компанії навчають студентів професії, наприклад, режисера анімаційних фільмів, де вивчаючи на практиці основи монтажу, створення 3D графіки тощо.

Такий підхід не є унікальним і давно популярний за кордоном, де компанії відкривають нові напрямки для навчання, щоб у майбутньому мати можливість поповнити штат. Проте якщо вас не цікавлять такі рідкісні спеціальності, ви можете домовитися безпосередньо з університетом і запропонувати найкращим студентам стажування у вашій компанії. До того ж компанія може самостійно чи за допомогою онлайн-інститутів запустити свій освітній курс (платний чи ні) і запропонувати найкращим випускникам роботу. Проте запуск курсу — це досить довга, кропітка і дорога робота.

Отже, інвестиції в навчання ваших співробітників — це не тільки спосіб задоволення потреб співробітників, але й внесок в майбутнє компанії. Недостатньо просто запропонувати оплатити навчання, адже потрібно працювати з кожною людиною індивідуально, розуміти її мотивацію та бажання, а також перспективи для компанії. Щоб зрозуміти, що саме керує співробітником, необхідно час від часу проводити зустрічі та пропонувати різні варіанти.


Навчання має бути не одним із бонусів, а частиною культури компанії. Треба завжди шукати шляхи, як ще компанія може задовольнити бажання своїх співробітників навчатися. Адже не завжди є прикладні курси, іноді працівник потребує повного наставництва.


Читайте також