У кожного з нас на роботі є людина, а то й не одна, хто раз у раз намагається привернути нашу увагу. У її електронних листах завжди стоїть позначка «ТЕРМІНОВО!!!», вона пише в неробочий час або в перервах, її справи й турботи завжди важливіші за інші. Такі люди крадуть ваш час, час навчитися казати їм «ні».

Найімовірніше, ви й самі розумієте, що заради власної душевної рівноваги повинні встановити межі в спілкуванні з нав’язливими людьми, але водночас турбуєтеся про те, як не втратити нормальні робочі відносини. Як це зробити? Насамперед це залежить від того, хто саме постійно вимагає від вас робити «термінову» роботу.

Колега

Не обов’язково давати відповідь моментально. Наступного разу, коли ця людина звернеться до вас із «терміновим» проханням, візьміть паузу, щоб прийняти рішення. І вже після того, як усе обдумаєте, можете дати остаточну відповідь. Якщо це зважене «ні», але ви все одно ніяковієте і не можете його вимовити, відмовте через електронні повідомлення.

Якщо ж сховатися за текстом — не варіант, відмовляючи, не виправдовуйтеся, робіть це м’яко, але непохитно. І зовсім не обов’язково розсипатися в тисячі вибачень, просити зглянутися на становище й розшаркуватися.

Просто «ні» і все — з розумінням того, що ви не зобов’язані допомагати й маєте повне право на відмову.

Або застосовуйте ті самі прийоми, що й ваш опонент. Він зайняв позицію жертви — зробіть те саме, людина засипає вас компліментами — лестіть у відповідь, це дуже зручний прийом. Ще один варіант боротьби з маніпулятивними діями — це запропонувати взаємовигідні умови. Так-так, саме як у дитинстві: «ти — мені, я — тобі». І в цьому немає нічого такого, якщо людина хоче отримати щось від вас, чому б їй не поділитися чимось натомість.

Керівник

Здебільшого ми не можемо прямо відмовитися виконувати вимоги начальства. Але якщо вас постійно завантажують роботою, не бійтеся про це сказати, адже хронічні перероблювання загрожують виснаженням.

Керівник не має очікувати, що ви завжди будете виконувати будь-які завдання в одні й ті самі терміни. У вас повинна бути можливість сказати: «На це в мене піде стільки-то годин».

Дайте зрозуміти: будь-яка термінова робота означає, що все інше тимчасово відійде на другий план. Запитайте боса, що він хотів би отримати насамперед: «Я готовий/а взятися за це просто зараз, але тоді доведеться затримати те, що зараз у роботі». Водночас бажано показати, що ви розумієте терміновість завдання й готові його виконати.

Якщо причина «авралів», що постійно виникають — у необґрунтованих вимогах з боку роботодавця, заради вашого психічного здоров’я і благополуччя важливо обговорити ситуацію з керівництвом. У кращому разі ваш бос адекватно сприйме ваші зауваження і проявить розуміння. Якщо ж цього не відбудеться, можливо, час замислитися про зміну місця роботи.

Ви самі

Якщо ви самі помічаєте за собою тенденцію всюди бачити «терміновість», можливо, настав час переглянути свої пріоритети в роботі. Можливо, варто запитати себе: «Це дійсно аврал чи я кваплю себе просто тому, що не люблю, коли у мене є незакінчені справи й мені не вистачає стресостійкості, щоби розподіляти обов’язки?»

Ті, хто зосереджені тільки на тому, щоб швидше закінчувати всі намічені справи, часто не беруть до уваги загальну картину, більш масштабні й значущі цілі.

Якщо ж ви постійно квапите колег і вимагаєте виконувати завдання в авральному режимі, задумайтеся про те, як ваша поведінка впливає на ефективність командної роботи. Не забувайте, що ресурси вашої команди не безмежні. Якщо ви задієте 90% цих ресурсів на виконання «термінового» завдання, вашим колегам навряд чи вдасться ефективно зробити ще щось.


Читайте також