Андрій Роговський — засновник благодійної програми «IT-Паросток», серед завдань якої допомагати з профорієнтацією молодим спеціалістам, котрі бачать свій розвиток в IT-галузі. В цій статті на Work.ua він розповідатиме про те, як влаштовані оплачувані стажування для новачків в IT на прикладі «IT-Паросток».

Андрій Роговський
Андрій Роговський
засновник програми «IT-Паросток»

Про тенденції сучасного ринку IT-спеціалістів

Глобалізація, пандемія та інші фактори стали причинами збільшення кількості віддалених вакансій. І якщо раніше практично в будь-якій сфері передбачалося надбання навичок для конкретної посади в процесі взаємодії з колегами, то тепер потрібні фахівці, які вже вміють вирішувати безліч завдань. Зріс попит на працівників з готовими кейсами, тоді як випускники вишів володіють лише теоретичною базою, і готовності до практики без наставництва у них немає.

Особливо складно доводиться у сфері IT, яка розвивається стрімко, і програми вищих навчальних закладів не встигають змінюватися з такою ж швидкістю. Часто буває, що початківці позбавлені навіть мінімальних навичок комп’ютерної грамотності: наприклад, зараз актуальними є вимоги роботи з хмарним документообігом, в той час, як багато хто користується застарілими автономними редакторами.

Спостерігається дефіцит у сфері високих технологій, попит на кандидатів з практичними навичками в рази перевищує пропозиції. На підтвердження чого статистика:

  • український ринок IT відчуває колосальну нестачу фахівців: 80 пропозицій на 1 кандидата;
  • на одну вакансію спеціаліста-початківця 400 кандидатів;
  • понад 70% студентів гуманітарних напрямків повідомили, що самостійно змушені вивчати IT або відвідувати курси.

Є ще одна тенденція, яка спостерігається на ринку праці. Виникає попит на спеціальності, яким ще ніде не навчають. Наприклад, юрист цифрової економіки, який розбирається в праві, криптовалютах, криптографії та програмуванні смартконтрактів з урахуванням численних вимог законодавства і регуляторів.

Корпорації неохоче беруть стажистів, а новачки часто сумніваються у виборі напрямку для спеціалізації, адже він може виявитися незатребуваним. Я впевнений, програма стажування може стати сполучною ланкою між роботодавцем і шукачем, допомагаючи обом сторонам.

Як організовано освітній процес

Стажування в «IT-Паросток» доступне студентам різних курсів і навчальних закладів. Спонсорами стажувань є IT-компанії, а також інші організації, які зацікавлені в наборі кваліфікованих фахівців на відповідні посади. На їхні кошти (пожертви до благодійного фонду «IT-Паросток») здійснюється робота над кейсами, тому більша частина стажувань оплачуються. Також це дозволяє проводити профорієнтацію та акредитацію для наших донорів.

Ми впевнені, після успішного стажування кожен наш випускник — повноцінний фахівець, готовий до роботи в команді. Тут важливо було виробити гнучкість у комунікуванні, незалежно від технічного рівня, скілів та інших особливостей членів команди.

Програма готує учасників до віддаленої роботи

У нас адаптація до віддаленого співробітництва відбувається з перших занять: стажування та інтернатура віртуальні. Залучені найрізноманітніші методи дистанційної роботи: розбір кейсів на підзадачі, командний підхід, продуктове бачення і реалізація в онлайн-режимі. Дистанційне співробітництво домінує, йде робота над обліком і виконанням завдань.

Відповідальність за освітній процес — на амбасадорі: в його компетенції проводити збори в онлайн-режимі, нагадувати про хід завдань. Він виконує роль капітана команди, який має право на підписання документів, закриття практик, публікацію кейсів на ярмарку стажувань, підтвердження розміщення оголошень на території вишів або на їхніх онлайн-ресурсах.

Усі стажисти та інтерни отримують доступ в закрите середовище стажувань, де спілкування відбувається в текстовому режимі чату платформи Slack, а постановка і хід виконання рішення кейса — в системі планування обліку завдань linear.app (подібними системами користуються 80% компаній у сфері IT).

Процес допомагає стажисту розібратися, яким чином учасникам команди комунікувати онлайн, автоматизувати звітність по практиках — весь облік ведеться точно так, якби це була робота в якійсь компанії.

На стажистів чекає багато практики

Ми часто наголошуємо на тому, що у нас дуальне навчання: отримані знання та навички потрібно застосовувати на практиці ще до випуску. Саме практичний підхід до вирішення невеликих кейсів на стажуваннях, віртуальній інтернатурі й курований метод самоосвіти в такій практиці — запорука попиту у роботодавців.

У ході навчання кожен зі стажистів, інтернів вибирає собі кейс зі списку, і голосує за нього. У разі відсутності кворуму — кейси призначаються експертами нашої програми. Існує список відкритих кейсів. Та є ще закриті кейси, часто оплачувані коштом грантів, які потенційні роботодавці жертвують на нашу програму. Ці кейси стають доступні тільки для тих, хто успішно захистив відкриті — на наступний збір.

Кейс не можна вирішити самостійно, тому як мінімум потрібен напарник, а в більшості випадків — команда, складом від 3 до 9 учасників, які готові працювати спільно. Ключовим підходом є виявлення слабких сторін експертизи кожного члена команди.

Так, наприклад, якщо кейс потребує створення призначеного для користувача інтерфейсу і розробку програмного забезпечення, то один з членів може бути слабкий в дизайні, а інший — в розробці, але разом вони цілком можуть його вирішити.

У цей момент відбувається усвідомлення власних слабких сторін і делегація повноважень тому, хто сильніший або досвідченіший в конкретному питанні. Неможливо бути універсалом і експертом у всіх напрямках.

Та виконання кейса не означає завершення практики — всі студенти проходять рівно стільки годин, скільки їм потрібно закрити, самостійно аналізуючи отриманий продукт і пропонуючи поліпшення.

Роботодавців цікавлять стажери, які досягають кращих результатів за підсумками закритих кейсів. Такі фахівці оцінюються дуже високо, тому отримують запрошення на роботу відразу після випуску.

Зміст розміщених на сайті матеріалів не обов’язково відбиває офіційну позицію Work.ua. Інформація чи погляди, висловлені у матеріалах, є відповідальністю їхніх авторів або героїв.


Читайте також