Ніхто не любить, коли його критикують. Однак без негативних оцінок не обходяться жодні відносини, у тому числі й службові. Без критичного погляду часом неможливо просуватися вперед. Тому негативний зворотний зв’язок (критична оцінка роботи підлеглих) входить в обов’язки будь-якого керівника.

Деніел Голдман у своїй знаменитій книзі «Емоційний інтелект» пише, що багато керівників погано володіють тонким мистецтвом налагодження зворотного зв’язку. І зазначає, що ця вада може дорого їм коштувати, бо продуктивність і ефективність роботи працівників залежать від того, яким чином їм повідомляють про явні проблеми в їхній роботі.

Тож батько «емоційного інтелекту» радить використовувати замість нищівної критики — майстерну, яка зосереджується на тому, що вже зроблено і ще можна зробити, а не розглядає погано виконану роботу як недолік у характері конкретної людини.

«Якщо люди впевнені, що невдачі на роботі є наслідком їхньої особистої вади, яку неможливо усунути, вони втрачають будь-яку надію і вже не намагаються що-небудь змінити. Запам’ятайте основне правило оптимізму: невдачі та поразки є наслідком певних обставин, і ми цілком здатні змінити їх, щоб отримати кращий результат», — пише Голдман.

І наводить поради Гаррі Левінсона, психоаналітика, що працює корпоративним консультантом, які допоможуть опанувати мистецтво критики — воно тісно переплітається з умінням висловити похвалу.

Конкретизуйте проблему

Люди занепадають духом, коли чують, що вони «щось» роблять не так, але не розуміють, що саме. Тому доберіть який-небудь показовий випадок чи подію, щоб проілюструвати головну проблему, яку потрібно розв’язати, або виявити певний недолік роботи. Зосередьтесь на деталях, наголошуючи на тому, що працівник зробив добре, а що погано і як це можна виправити.

Конкретність однаково важлива як для критики, так і похвали. Бо загальна похвала має незначний вплив, з неї неможливо взяти щось корисне.

Запропонуйте рішення

Критичне зауваження, вважає Левінсон, як і будь-який інший вид ефективного зворотного зв’язку, має вказувати на спосіб розв’язання проблеми. В іншому випадку воно викликає фрустрацію, деморалізує або позбавляє людину мотивації.

Критика може показати людині наявні можливості та альтернативи, яких вона до цього не усвідомлювала, або просто відкрити їй очі на певні недоліки, на які слід звернути увагу. Саме тому критика повинна містити пропозиції щодо того, з якого боку краще до цих проблем підійти.

Робіть це особисто

Критичні зауваження, як і похвала, справляють найбільше враження, коли їх висловлюють віч-на-віч. Навіть якщо вам складно чи ніяково висловлювати похвалу і набагато зручніше написати все в листі чи месенджері, переборіть себе. Адже безконтактне спілкування позбавляє співробітника можливості відповісти або роз’яснити ситуацію.

Будьте чуйними

І Голдман, і Левінсон закликають до емпатії, до усвідомлення того, який вплив ваші слова і те, як ви їх висловите, матимуть на іншу людину. Адже керівники, що майже не виявляють емпатії, схильні грубо коментувати роботу підлеглих, розкидаючись зневажливими та образливими зауваженнями.

Результат такої критики катастрофічний: замість того, щоб відкрити шлях до покращення ситуації, такі коментарі викликають негативні емоційні реакції — почуття гіркоти та образи, захисну поведінку та відстороненість.


Читайте також