Щоб допомогти один одному подолати кризу, Work.ua створив групу в Telegram для експертів з HR, власників бізнесу, рекрутерів, роботодавців. Це майданчик для того, щоб кожен міг поставити питання, знайти відповіді колег та отримати підтримку.

Окрім того, ми започаткували в ній рубрику «Спитай експерта», куди запрошуємо фахівців, які в режимі діалогу відповідають на актуальні питання користувачів.

Першим гостем став співзасновник Work.ua Андрій Боровик. Свого часу Work.ua успішно подолав кризу 2008 та 2014, тож Андрію є чим поділитися.

Андрій Боровик
Андрій Боровик
Співзасновник Work.ua

— Ми всі розуміємо що весь світ і ринок не буде таким, як був раніше, і що основні співробітники будуть перепрофільовані на онлайн роботу. Які нові механізми/системи/майданчики контролю і мотивації ви рекомендуєте?

— Не думаю, що все стане прямо повністю іншим, але зрушення відбудуться. За інструментами — все дуже індивідуально і залежить від того, що підходить саме вашій компанії. Мені цілком би вистачило Skype (або Zoom) і Google Docs для того, щоб організувати роботу. А далі підбирайте інструменти за смаком, їх наробили багато і статей з вибору зараз теж повно.

— Чи варто зараз бізнесу витрачати гроші на маркетинг, на онлайн просування?

— Знову ж таки, це залежить від бізнесу. Якщо Fiat зупинив заводи, думаю він і рекламу прикрутив. Взагалі основне правило — ви не повинні йти в мінус. Невідомо, скільки це триватиме, і важливо вижити. Ну й очевидно, що якщо потрібно сидіти вдома, то онлайн-реклама явно буде ефективніша за наружку :)

— Які статті витрат ви б в першу чергу скорочували у такій ситуації, як зараз?

— Всі, якщо коротко. Люди є найголовнішим ресурсом, тож я б намагався зробити все, щоб зберегти людей. У 2008 ми, наприклад, нікого не звільнили. Проте зарплату вимушені були скоротити. Ну а там всілякі приємності у першу чергу мають летіти — корпорати, наприклад, печево. Втім зараз такі правила, що воно саме скоротчується :)

— Як правильно спілкуватися з персоналом, якщо компанія вирішить знизити зарплату на якийсь відсоток, і хто повинен повідомляти цю інформацію?

— Думаю, це завдання для найвищого керівництва. Генеральний директор, наприклад. Той, хто несе відповідальність за всіх і перед усіма. Потрібно чесно пояснити, чому так. Якщо це чесна заява — люди це відчувають і розуміють, з мого досвіду.

— Як зберегти лояльність співробітників в період карантину? Багато з них можуть почати дивитися на всі боки, шукати іншу віддалену роботу.

Думаю, лояльність — це як любов. Насильно милим не будеш. Але якщо люди бачать турботу — вони нікуди не йдуть. Просто потрібно чесно піклуватися. І люди побачать. Інше питання, що зараз не повністю видно масштаби катастрофи, і багатьом заходи можуть здатися занадто сильними або ж передчасними.

— Чи варто витрачатися на розвиток/оптимізацію/благодійність, коли відбувається таке, як сьогодні?

— Думаю, це особистий вибір кожного, в тому числі, заснований на можливостях. Наша компанія допомагає, поки може. У нас допомога людям в місії записана. Але тут важливо правильно розрахувати сили, щоб вам самим потім допомога не знадобилася. Але якщо не зараз допомагати, то коли?

— Чим зайнятися єдиному HR (+ рекрутер), якщо тимчасово призупинено найм, а частина співробітників перейшла на дистанційну роботу. Чи актуально робити оцінку персоналу? Або спробувати оптимізувати бізнес-процеси, щоб в період кризи не втрачати співробітників, а співробітникам не втрачати заробіток?

— Оцінка персоналу — річ хороша. І якщо в ній був сенс, він і залишиться. Але бізнес-процеси оптимізувати в будь-якому випадку доведеться, і все залежить від того, що там у вас за процеси. Якщо роботи по HR поки стало менше — потрібно знайти можливість допомогти компанії в якихось інших зонах.

— Чи варто зараз опановувати нові для себе онлайн професії?

— Залежить від того, які у вас старі :) Якщо ви задумали стати програмістом, то скоріше за все не прогадаєте. А якщо тревел-блогером, то тут вже питання. У будь-якому випадку навчання — це завжди добре.

— Чи варто різко змінювати профіль під час кризи? Чи розглядає зараз Work.ua якісь варіанти?

— Знову ж таки, все дуже індивідуально. Всі люблять писати про те, що криза — це час для нових перемог тощо. Це, звичайно так, але тут все дуже залежить від того, які цілі ви перед собою ставите. Хочете зберегти бізнес? Якнайшвидше перегрупуйтеся, скоротіть витрати, переконайтеся в тому, що ви прибуткові. Хочете почати щось нове — можливо, це найкращий час. Але вирішувати 2 завдання одночасно буде дуже складно, складніше ніж у 2 рази.

Work.ua буде адаптуватися до ситуації [наприклад, ми створили окремий, дуже помітний розділ з віддаленою роботою, щоб шукачам було простіше знайти такі вакансії та відгукнутися на них, ред]. Якщо потрібно буде зміщувати профіль — будемо зміщувати. Але ми за еволюційний підхід: коли є невеликі зміни.

Як казав Дарвін, виживають не найсильніші, і не найрозумніші. А ті, хто швидше адаптується.

— Тут проблема в іншому. Якщо у людей не буде грошей, їх не буде ні на який профіль.

— Так, ситуація дуже серйозна. МВФ офіційно оголосив, що це буде криза, як у 2008, або гірше. Пам’ятаєте, до 2008 долар був по 4, всім роздавали кредити, зокрема іпотеку. Нас чекають серйозні випробування, але якщо багато працювати й не втрачати бадьорість духу — ми всі прорвемося. Як говорить Work.ua — ти зможеш все! Це не порожні слова, все буде добре.

— Власне, ніхто з нас немає досвіду боротьби саме з такою кризою, яка може статися, чи варто взагалі зараз панікувати та щось міняти бігом-бігом. Може варто зупинитися та подивитися, як все далі буде? Якщо все зупинилось, то вкладати можна тільки у свій особистий розвиток! Я правий чи ні?

— Взагалі-то панікувати ніколи не треба. Краще зупинитись і подивитись що і як, але важливо, щоб вистачило ресурсів на нові кроки. Про це треба попіклуватися якнайшвидше.


Читайте також