З 8 січня 2022 року почнуть діяти зміни до Закону «Про рекламу», які можуть вплинути на роботодавців. Відтепер у разі розміщення дискримінаційної реклами, тобто вакансії, наприклад із зазначенням статі або віку потенційного працівника, роботодавець може отримати штраф від Держпраці у розмірі 65 000 грн. Тому варто ретельніше продумувати текст оголошення про вакансію, оскільки це реклама.

У нюансах розібралася адвокатка Ганна Лисенко і дала кілька рекомендації щодо складання тексту вакансії.

Ганна Лисенко
Ганна Лисенко
адвокат, партнер АО «Адвокатська сім’я Лисенко»

Коли вакансія є рекламою

Вакансія, як каже п. 3 ст. 1 Закону «Про зайнятість населення», — це вільна посада (робоче місце), на яку може бути працевлаштована особа.

Сама по собі наявність вакансії на підприємстві не є рекламою. Однак якщо оголошення розміщене роботодавцем або посередником через рекламні засоби — сайти, газети, телебачення тощо, то воно стає рекламою про вакансію.

Реклама про вакансію — це інформація (оголошення) про роботу та працевлаштування, розповсюджена в будь-якій формі та у будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їхній інтерес до вакансії.

Реклама про вакансію повинна відповідати законодавству, зокрема Закону «Про рекламу».

Яка вакансія вважається дискримінаційною

У рекламі (оголошеннях) про вакансії заборонено вказувати:

  • вік;
  • громадянство;
  • інвалідність;
  • стать, крім випадків специфічної роботи, яка може виконуватися винятково особами певної статі;
  • расу, колір шкіри;
  • політичні, релігійні та інших переконання;
  • членство у професійних спілках або інших об’єднаннях громадян етнічного та соціального походження;
  • сімейний та майновий стан — не можна вимагати від шукачів відомостей про особисте життя (ст. 11 Закону «Про зайнятість населення»);
  • плани щодо народження дітей (ст. 17 Закону «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків»);
  • місце проживання;
  • мовні або інші ознаки (ст. 24-1 Закону «Про рекламу»).

Тож, якщо реклама (оголошення) про вакансію містить перераховані ознаки, вона є дискримінаційною.

Важливо! Вимоги щодо віку, рівня освіти, стану здоров’я працівника можуть встановлюватись законодавством України (ст. 22 КЗпП України).

Якщо в оголошеннях зазначено про переваги однієї статі відносно іншої за інтелектуальною, фізичною, соціальною ознакою або міститься зображення тіла або частин тіла людини винятково як сексуального об’єкта для привернення уваги споживача та/або посилання (слова, звуки, зображення) на сексуальні стосунки, то така реклама є дискримінаційною за ознакою статі. Однак ця заборона не поширюється на соціальну рекламу.

Під такі правила реклами підпадає будь-яке оголошення про вакансію, розміщене на сайті Work.ua.

Що загрожує роботодавцю за дискримінаційні оголошення про вакансію

Роботодавець, який замовив, виготовив або розповсюдив оголошення (рекламу) про вакансію, яка є дискримінаційною, може отримати штраф у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати. Сьогодні це 65 000 грн. Крім роботодавця, відповідальність можуть понести й виробники та розповсюджувачі реклами. Контролює та перевіряє рекламу (оголошення) про вакансії Державна служба України з питань праці.

Держпраці має право:

  1. Вимагати у рекламодавців (роботодавців), виробників та розповсюджувачів реклами документи, усні та/або письмові пояснення, відео- та звукозаписи, а також іншу інформацію, необхідну для здійснення ними повноважень щодо контролю.
  2. Вимагати усунення виявлених порушень та припинення дій, що перешкоджають здійсненню державного контролю.
  3. Надавати приписи про усунення порушень.
  4. Ухвалювати рішення про визнання реклами недобросовісною, прихованою, про визнання порівняння в рекламі неправомірним з одночасним зупиненням її розповсюдження.
  5. Ухвалювати рішення про зупинення розповсюдження відповідної реклами.

Держпраці зобов’язана повідомляти рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами за 5 днів про розгляд справ щодо порушення ними вимог законодавства про рекламу.

Штраф можна оскаржити в суді, але краще не порушувати закон про рекламу. Для цього треба уважно писати та перевіряти оголошення про вакансію, не допускаючи порушення прав осіб, які шукають роботу.

Як складати рекламу про вакансії — рекомендації

  • Не пропонувати роботу лише жінкам або лише чоловікам, наприклад, не зазначати: «на роботу потрібні жінки», «перевагу у працевлаштуванні мають чоловіки до 40 років». Винятком є специфічна робота, яка може виконуватись працівником певної статі, наприклад, для чоловіків: вантажник, автомеханік, гірничий, слюсар тощо.
  • Не пропонувати роботу лише «молодим» працівникам або «до 40 років», взагалі не вказувати вік.
  • Не писати в оголошеннях про місце проживання, інвалідність, сімейний стан, наприклад, «на роботу потрібні працівники, які не одружені», «без дітей» і т. ін.
  • Якщо рекламу про вакансію розміщує рекрутингова компанія як посередник у працевлаштуванні, то обов’язково потрібно вказувати: «Отримувати від громадян, яким надано послуги з пошуку роботи та сприяння в працевлаштуванні, інші пов’язані з цим послуги, гонорари, комісійні або інші винагороди забороняється».
  • В оголошеннях вказуйте інформацію про навички, посадові обов’язки, освіту, розмір заробітної плати, умови праці тощо.

Work.ua впевнений, що ви робите все як треба, та про всяк випадок дібрав корисні матеріали, які стануть у пригоді під час складання вакансії:

І жодні штрафи вам не загрожуватимуть.