Завдання вакансії — продати кандидату майбутню роботу. Водночас важливо знайти баланс між висунутими до кандидата вимогами й тим, що ви можете йому запропонувати.

Головне правило написання ідеальної вакансії — поставити себе на місце шукача і відповісти на всі питання, які його хвилюють: «Скільки платять? Хто такі? Що потрібно робити?»

Назвіть вакансію так, щоб її було легко знайти

Як би класно не звучала «офісна фея» чи «повелитель рахунків», шукач ніколи не шукатиме роботу за таким запитом. Тож краще обмежитися стандартними «офіс-менеджер» і «бухгалтер». А ще додати конкретики. Наприклад, «менеджер з продажу (b2b)». Або «маркетолог в агентство нерухомості».

Порада. Не прикрашайте дійсність, щоб виділитися або здаватися сучасним. Не варто називати «керівником напряму по роботі з клієнтами» єдиного майбутнього продавця, а копірайтера — «редактором». Також переконайтеся, що вірно розумієте значення всіх слів у назві посади (контент-менеджер — це не той, хто буде вести ваші групи в соцмережах).

Розкажіть про себе — коротко і натхненно

«Молода компанія, що динамічно розвивається», «дружній колектив» — це про всіх і нікого одночасно. Краще чітко сформулюйте, чим займається ваша компанія, простою мовою, ніби розповідаєте про це своєму другові в кав’ярні. Саме так зробила компанія Metro Cash and Carry ще два роки тому.

Ярослав Герасименко
Ярослав Герасименко
Провідний спеціаліст з розвитку талантів Metro Cash and Carry

«Тоді всі комунікації, і зовнішні, і внутрішні, ми формували на основі концепції "METRO cares for those who CARE", заснованій на турботі. Тексти вакансій ми також писали в рамках цієї концепції. Таким чином ми позбавилися стандартних для всіх описів, нецікавих фраз про обов’язки, вимоги та умови й показали, які можливості та переваги має кандидат на відповідній ролі. Не забували ми й про цікавинки щодо кожної окремої посади, включаючи їх до опису.

До того ж, ми цікавилися у нових співробітників, на що вони звертали увагу, коли приймали рішення відгукнутися на нашу вакансію. Багато з них наголошували на тому, що зони відповідальності у нас були описані простою, але цікавою мовою. Наприклад, про відповідальність фахівця з логістики за "завезення продукції з понад 30 країн світу усіма типами транспорту".

Наразі ціннісна пропозиція METRO заснована на культурі "Care to Dare" — середовищі, в якому кожен дбає про інших та про бізнес і відчуває турботу про себе, завдяки чому не боїться ризикувати та реалізовувати підприємницький талант.

Як і до цього, ми залишили повідомлення зрозумілою мовою, наприклад: "У цьому шаленому світі так добре мати передбачуваний і зрозумілий графік роботи й заробіток. Це ми гарантуємо", яке допомагає зрозуміти наші наміри та гарантії.

Кожна унікальна вакансія компанії вимагає написання унікального тексту. Це довше, але воно того варте. Адже через нього кандидат розуміє нас, як компанію, розуміє свою потенційну роль, а ми отримуємо якісніші відгуки».

Опишіть, чому саме працювати у вас — круто

Тільки не вивалюйте на кандидата все хороше, що у вас є, в надії зачепити хоч чимось. Виберіть те, що приверне увагу саме «ваших» претендентів.

Як це зробити? Проведіть конкурентну розвідку — подивіться, чим заманюють інші, вивчіть резюме кандидатів, дізнайтеся у своїх співробітників на аналогічній посаді, що їм подобається в їхній роботі.

Випишіть всі переваги, які спадуть на думку, відкиньте безглузді та очевидні, розставте за зменшенням важливості для кандидата.

Наприклад, компанія ARGO для того, щоб зробити свої вакансії більш цільовими, провела в Фейсбуці, в групі для IT-фахівців, опитування «Що для вас найважливіше в роботі?»

Алена Герасименко
Альона Герасименко
Human Resources Director в ARGO

«На основі відповідей, вибрали найважливіші моменти, проаналізували, що компанія може дати шукачам і вже через призму побажань IT-фахівців вигідно склали текст вакансії, щоб він був привабливий для шукачів».

Не забувайте додавати в вакансію геолокацію. Згідно з опитуванням Work.ua, 10% претендентів насамперед звертають увагу на розташування майбутнього місця роботи.

Чим співробітник буде займатися?

Цей блок суворо називають «посадовими обов’язками». І «біда» багатьох компаній, що розповідають вони про них досить скупо: мовляв, хіба не зрозуміло, чим займається менеджер по роботі з клієнтами. Але за формулюванням «менеджер з продажу» може ховатися все що завгодно.

Тому розкажіть, чим конкретно кандидат буде займатися, таким чином ви відсієте тих, хто до якоїсь роботи не готовий. Поважайте і свій час, і шукачів.

Татьяна Воловик
Тетяна Воловик
Керівник групи підбору, навчання та оцінки персоналу в ТОВ «Костал Україна»

«При створенні вакансій ми надаємо нашим кандидатам максимум інформації, в першу чергу про компанію. Так кандидат може відчути нашу робочу атмосферу.

В описі вакансії важливо надати короткий і чіткий перелік вимог і функціональних обов’язків, бажано не більше 4-5, щоб шукач міг відразу зрозуміти, що це робота саме для нього. І звичайно ж кандидату потрібно знати все про умови роботи та перспективи розвитку — цей блок ми відокремлюємо і надаємо весь перелік переваг роботи в ТОВ „Костал Україна“».

Як кандидату зрозуміти, що він підходить

Чверть шукачів зізналися в опитуванні Work.ua, що в першу чергу відгукуються на вакансії з адекватними вимогами.

Список вимог дозволяє кандидату приміряти роботу на себе: підходжу чи ні? Деякі компанії грішать величезними списками вимог до кандидатів, щоб і швець, і жнець, і на дуді грець, і з вищою освітою, і цілеспрямований, і з активною життєвою позицією.


Залиште в вакансії тільки важливі вимоги, без яких кандидат не зможе впоратися з роботою, і розшифруйте їх. Кандидату буде простіше зіставити свої компетенції та навички зі списком чітких і зрозумілих вимог.

Не змушуйте його гадати, що ховається за «вмінням працювати в команді, відповідальністю, вмінням навчатися та амбітністю». Мало хто вважає себе не такою людиною. Напишіть, що під «самостійністю» маєте на увазі, що кандидат сам планує задачі та розпорядок дня, а під «роботою в команді» — «уміння відстоювати свою позицію і спокійно реагувати на критику».

Приклад ідеальних вакансій, на наш погляд, можна підгледіти у компанії GoodWine.

Катерина Прокопенко
Катерина Прокопенко
HR-директор goodwine

«Для нас кожен співробітник — цінність. Таким чином у нас 700 цінностей. Складаючи текст вакансії для пошуку нових кандидатів ми підходимо до кожної позиції індивідуально й описуємо роль, яку буде виконувати новачок на певній посаді.

Ми шукаємо людей, повних енергії, але при цьому ми ніколи не звертаємо увагу на вік претендентів. Адже люди можуть бути енергійні як у 20, так і в 50.

Ми намагаємося описати типаж, який найкраще підійде для виконання конкретної роботи. Адже для нас важливо, щоб люди отримували задоволення від того, чим вони займаються щодня. Тому, якщо це спокійна робота, важливо, щоб це було відразу зрозуміло з тексту вакансії. А якщо ця суперактивна позиція, на якій потрібно багато спілкуватися, то ми так і говоримо».

Опишіть, що готові запропонувати кандидату за виконання роботи

Багато компаній не вказують розмір оплати праці, а пишуть непевне «за результатами співбесіди». А ось і дарма. Вакансії з вказаною зарплатою отримують більше відгуків і, згідно з опитуванням Work.ua, 41% претендентів в першу чергу звертає увагу на ті, в яких чесно вказано оклад.

Тому вкажіть в вакансії зарплату і додаткові бонуси — затишний офіс, макбуки, а може медичну страховку і службовий транспорт.

Збирайте зворотний зв’язок

Елизавета Малинская
Єлизавета Малинська
HR-маркетинг координатор в DataArt

«Вакансія виступає одним з напрямків в комунікації з вашою зовнішньою аудиторією. Важливо, щоб сам опис передавав ключові повідомлення, які ви хочете донести ринку і кандидатам. Вибір стилю комунікації багато в чому буде заснований на цінностях і корпоративної культури компанії. У нас в DataArt такий підхід — ми завжди керуємося нашим EVP, використовуємо конкретні формулювання, пишемо максимально просто і по-людськи.

Завдання тексту вакансії — допомогти кандидату зрозуміти, чи підходить йому ця позиція, компанія і команда. Спробуйте перечитати текст очима кандидата або надішліть на рев’ю колегам на аналогічній посаді (швидше за все вони зможуть дати релевантний і конструктивний фідбек).

Ми в DataArt регулярно проводимо опитування для оцінки рівня задоволеності співробітників. Запитуємо у колег, що вони цінують в компанії, чим задоволені й що дійсно добре працює. З таким підходом ви зміцнюєте позицію своєї компанії на ринку праці, працюючи на внутрішню і зовнішню аудиторію».


Озброюйтеся експертними порадами та створюйте свої кращі вакансії на Work.ua.


Читайте також