Пропозиція умов, сприятливих для домашніх тварин, — це ефективний інструмент найму та утримання талантів. Але перед тим як до офісу вперше завітають домашні улюбленці або компанія візьме тварину з притулку, потрібно виконати багато свідомої роботи, щоб благородна ідея не обернулась прикрою невдачею. Все про облаштування такого простору розповідають фахівці проєкту «Все про Pet-friendly офіси»*.

Як ухвалити рішення в колективі

Креативний кластер Артзавод Платформа працює в pet-friendly режимі вже кілька років.

Олена Тарновська, CEO компанії

Для нас це було дуже природно. Часом робота вимагає мало не цілодобової присутності співробітників (у період заходів) у робочому просторі. Майже в кожного з нас є вихованці. Отже, улюбленці вимушено потрапляють в офіс.

Але існує багато випадків, коли співробітникам компанії та її керівництву потрібно виробити спільну політику щодо тварин. Треба починати з розповіді про те, чим є pet-friendly культура. Які вона має переваги, які існують приклади pet-friendly успішних компаній. Багато людей досі мають хибне уявлення про цю ініціативу. Лише після того як усі чітко зрозуміють, про що йдеться, можна перейти безпосередньо до ухвалення рішення.

Якщо колектив відносно невеликий (скажімо, до 15 співробітників), то організуйте зустріч, під час якої люди зможуть познайомити колег зі своїми улюбленцями.

Якщо компанія велика, то таку роботу треба проводити у підрозділах окремо. Зазвичай люди люблять розповідати про своїх домашніх вихованців. Навіть таке обговорення, без присутності тварин, робить колектив згуртованішим.

Дуже добре, коли на подібних зустрічах співробітники можуть розповісти про свої побоювання. У когось алергія, хтось боїться собак з дитинства. Ця тема надзвичайно делікатна. Головний принцип, якого потрібно дотримуватися на цій стадії, — кожного треба почути.

Фото: Артзавод Платформа

Фото: Артзавод Платформа

Катерина Александрова, PR-менеджерка компанії Admixer Advertising

Є таке відчуття, що для нас це було невимушене рішення, яке просто «прийшло» в той момент, коли співзасновник компанії почав приводити свою собаку на роботу. Тобто не було великих загальних зборів і перерізання стрічки із зображенням цукрової кісточки.

У нас в офісі дуже довірча атмосфера, будь-хто може сказати HR-менеджеру про якісь незадовільні моменти. Хоча можна припустити наявність глибоких інтровертів, які б могли сумувати й нікому не сказати. Але і для них у нас є анонімна коробочка, яка називається «Улучшайзеры», куди кожен охочий пише скарги чи побажання.

Фото: Admixer Advertising

Фото: Admixer Advertising

Проте в деяких випадках потрібно вдатися до голосування, яке дозволяє ухвалити остаточне рішення. Але будьте готовими до того, що деякі співробітники не підтримають пропозицію, і тоді треба знати, що робити далі.

Якщо причина незгоди — алергія, то, можливо, вдасться розділити зони присутності тварини й конкретного співробітника. У деяких випадках людина не може говорити про причини свого рішення публічно, тому що вважає це слабкістю, у якій не хоче зізнаватися привселюдно. Тож тут потрібна приватна розмова.

Один з ефективних методів — спробувати й подивитися на результат.

Наприклад, у креативному агентстві Banda вирішили перевірити pet-friendly культуру на практиці — почали приходити з вихованцями й дивитись, наскільки комфортно працювати в такому форматі. Результат всім сподобався, і компанія стала pet-friendly.

Фото: Admixer Advertising

Фото: Admixer Advertising

Наталя Мартишко, зоопсихологиня

На етапі підготовки компанії може бути корисно запросити до офісу спеціаліста, який допоможе власникам тварин зрозуміти, чи готовий їхній песик до перебування в робочому просторі.

Припустимо, у відділі є 15 собак. Спеціаліст допоможе власникам пройти тест, після якого цілком ймовірно стане зрозуміло, що з них можуть прийти лише 5 песиків. А іншим тваринам дасть низку вправ, які допоможуть підготуватись. І ось після цього впустимо 5 собачок до офісу і подивимось на реакцію людей, зокрема тих, які сумнівалися. І все це в атмосфері толерантності, м’якості та поваги одне до одного.

Як встановити відносин з орендодавцем

Це дуже важливий етап впровадження pet-friendly культури. Коли українські компанії діляться досвідом своїх відносин з орендодавцем, вони часто розповідають про те, що не приховують, що члени команди приводять своїх домашніх улюбленців у приміщення. Орендодавець не заперечує і не наполягає на укладанні окремого договору.

Наприклад, з організацією каністерапії «Друг героя» співпрацює Veteran Hub у Києві. Разом вони підтримують ветеранів, що працюють над своїми психологічними травмами, через зв’язок людини та собаки.

Отже, простір має бути дружнім до тварин. Veteran Hub розташований на 20-му поверсі телецентру «Олівець». Ось як хаб домовлявся зі «Суспільним», в якого винаймає приміщення.

Вікторія Денисова, представниця Veteran Hub

З приводу перебування собак орендодавець не має нічого проти, оскільки має такі самі цінності. Орендодавців в інших містах, де знаходяться наші простори, у Дніпрі та Вінниці, ми підбирали так само, за цінностями.

Проте насправді перемовини й формалізація відносин з орендодавцем у питанні pet-friendly є важливим моментом.

Фото: Veteran Hub

Фото: Veteran Hub

The BOMA Magazine, міжнародне видання для власників та менеджерів комерційної нерухомості

Дозвіл на присутність домашніх тварин може вигідно виділити нерухомість на конкурентному ринку. Але водночас домашні тварини збільшують фізичний знос будівлі та обладнання (тоді орендодавцям потрібно вимагати додаткові платежі для відшкодування).

Треба також врахувати думку інших орендарів. Можливо, будівля з тваринами є для них мінусом. Наприклад, їх може турбувати гавкіт та інші звуки або запахи домашніх тварин. Або ж домашні тварини одного орендаря можуть впливати на здоров’я працівника іншого орендаря. Тобто є багато ситуацій, які потрібно передбачити.

Тому питання pet-friendly в таких країнах, як США, регулюється чіткими жорсткими формулюваннями та правилами в договорі оренди. Ми розвиваємося в тому ж напрямку, тому врегулювати питання з орендодавцем потрібно якомога раніше.

Як розробити правила співіснування

Для успішної реалізації pet-friendly офісу потрібно розробити правила співіснування в ньому чотирилапих і людей. До цього потрібно залучити всіх співробітників — власників домашніх тварин та колег, які їх не мають.

Наприклад, у креативному агентстві Grape в результаті спілкування в команді був створений документ Office Pet Policy з прописаними рекомендаціями для власників тварин, які хочуть привести їх до офісу. Там можна прочитати таку пораду: «Заздалегідь зберіть сумку з речами для тварини. Вам точно знадобляться: вода, миска для води, смаколики, повідець, паперові рушники та іграшки, щоб тварина менше стресувала і мала з чим погратися».

Є також рекомендація, як завчасно підготувати приміщення: «Потрібно сховати/підняти всі кабелі й дроти, щоб улюбленець не нашкодив майну компанії й самому собі, та покласти у недоступне для тварини місце важливі папери та документи».

В Office Pet Policy також є перелік потрібних щеплень, які мають бути у тварини, нагадування про те, що власник повинен обов’язково запитати у колег, чи має хтось алергію тощо.

Показовий приклад — Office Petiquette, створений компанією Mars Petcare, яка має pet-friendly офіси у багатьох країнах. Цей документ можна використовувати, як чекліст для будь-якої організації, котра вирішила зробити свій робочий простір pet-friendly.

  1. Важливо, щоб в офісі був амбасадор pet-friendly-ініціативи — людина, яка дбає про те, аби усім було комфортно, допомагає розв’язати поточні проблеми та має достатньо для цього знань.
  2. Оскільки тварини є джерелом алергенів, потрібно обов’язково отримати згоду всіх співробітників про те, що вони не проти присутності собак або кішок. Але бувають і індивідуальні реакції. Тобто на всіх кішок і собак немає реакції, а конкретно на цю може бути.
  3. Потрібно створити систему бронювання (pet booking system) домашніх тварин. Всі, хто хоче привести улюбленця на роботу, повинен зареєструвати його заздалегідь.
  4. Треба пересвідчитися, що будь-яка тварина, яка приходить до офісу, отримала обов’язковий комплекс щеплень від всіх інфекційних захворювань, зокрема від лептоспірозу та сказу, які небезпечні також для людей.
  5. Якщо власнику тварини потрібно піти з офісу на короткий час, у нього повинен бути колега, який зможе взяти на себе відповідальність за вихованця.

Багато уваги у правилах приділяється тому, як правильно підготувати фізичний простір для комфортного перебування в ньому тварини:

  • Обов’язково організувати робоче місце людини, яка приводить собаку. Це миска з водою, килимок. А також біля столу господаря робиться кріплення, до якого можна пристебнути повідець.
  • Певні зони потрібно перекривати від собаки: кава-поінти, місця приймання їжі тощо.
  • Дуже важлива безпека. Наприклад, в офісі повинні бути двері, що автоматично зачиняються, щоб тварина не могла вискочити й загубитися. До заходів безпеки треба віднести й сміттєві кошики, які закриваються кришками, щоб собака не могла наїстися залишками їжі. Також потрібно домовитися, що годувати може тільки господар або з його дозволу, щоб тварині не стало погано. Якщо в офісі живе кішка, то сітка на всіх вікнах є обов’язковою.
  • Поруч з офісом повинні бути майданчики, де тварину можна вигулювати, де вона сходить в туалет. Тому що дуже часто офісні будівлі знаходяться в центрі міста, де все заасфальтовано.

Компанія також повинна продумати свою політику щодо того, як ставляться до тварин працівники, котрі приходять до неї найматися. Добре, якщо людина любить собак чи кішок. Дилемою може стати ситуація, коли прийшов класний фахівець, який за певних причин (алергія, страх тощо) не може бути поруч з тваринами. Як правильно вчинити?

Євген Дихне, СЕО МАУ

Немає ситуацій, які неможливо вирішити шляхом переговорів. Наприклад, у нашому офісі з жовтня 2019 року живе кіт Ніколас.

Та у кожному випадку рішення може бути іншим: окремий кабінет, часткова або повністю дистанційна робота тощо. Якщо, скажімо, заважає алергія, то питання може бути розв’язане шляхом модерації. COVID довів, що класичного офісного графіка більше не існує, а працівникам не обов’язково знаходитися в одному офісі з 9:00 до 18:00.

Пам’ятайте: безпека важливіша за все. Зусилля, витрачені на створення правил співіснування у pet-friendly офісі, обов’язково окупляться. Адже це допоможе зробити спільне життя тварин і людини по-справжньому корисним та таким, що принесе радість усім.

Фото: МАУ

Фото: МАУ

*Проєкт «Все про Pet-friendly офіси» втілюється спільнотою pet-friendly людей «Практичні поради з людинознавства». Мета — зменшити кількість собак і кішок, що потрапляють на вулицю з причин нерозуміння потреб чотирилапих друзів та допомогти створити в притулку «Сіріус» перший в Україні простір для комфортного співіснування тварин та людей. У центрі проєкту лежить книга «Поради від пса Гермеса: як жити з людиною». Її ідея — показати ситуацію очима собаки, який завів собі людину.


Читайте також

Мене не беруть на роботу через вік: розбираємося, що таке ейджизм і який він в Україні
Мене не беруть на роботу через вік: розбираємося, що таке ейджизм і який він в Україні