- 4 мин чтения
- 1876
Як спілкуватися під час війни: поради, відео, посилання на посібники
Як правильно говорити з ветеранами й військовими, знаходити спільну мову та не завдати нікому шкоди? Онлайн-лекція «Як спілкуватися під час війни» дає відповіді на ці запитання. Перед вами її текстова версія.


Війна змінює не лише життя людей, а й спосіб, у який ми спілкуємося. Потреба у чутливій, емпатичній комунікації зростає, особливо для тих, хто працює у сферах HR та рекрутингу.
Як говорити з ветеранами? Як ефективно розв’язувати конфлікти та знаходити порозуміння у складних ситуаціях? Відповіді на ці запитання прозвучали на онлайн-лекції «Як спілкуватися під час війни».
Організатори — Work.ua в межах ініціативи «Назустріч» та проєкт «Як ти, брате?». Спікер заходу — Олег Демчик, сертифікований викладач курсу «Як ти, брате?», президент Клубу професійних перемовників, сертифікований медіатор (Chapman University, USA), викладач курсу «Переговори» в Edinburgh Business School, експерт із комунікації та кризових переговорів.
Запрошуємо до читання та осмислення важливих тем, що допоможуть у спілкуванні в непрості часи.

Ключові зміни, які відбуваються з усіма нами
- Мілітаризація суспільства. Зараз розмова про війну, загибель, втрати у всіх на вустах. Ми читаємо про це в новинах, обговорюємо з друзями й близькими, бачимо у творчості художників, музикантів, співаків. Це заполонило наш інформаційний простір.
- Руйнування оточення. Починаючи від того, що ми втрачаємо найкращих синів і доньок України, закінчуючи тим, що людина закривається в собі й припиняє комунікувати зі своїми знайомими чи родичами, через те, що вони дотримуються інших поглядів — зв’язки рвуться.
- Небезпека. Ми вже не плануємо, що будемо робити через рік або як проведемо літо. Ми живемо набагато коротшими діапазонами, тому що не знаємо, чи зможемо дожити фізично до того моменту.
Наслідки змін
✅ Майже усім українцям здається, що вони роблять недостатньо. Як наслідок: відчуття недосконалості, провини, сорому.
✅ Багатьом бракує відчуття приналежності та власної цінності. Це насамперед стосується ветеранів, які повертаються в цивільне життя, у них формується переконання: «Там було справжнє життя, я захищав країну, там усі мої побратими, а тут я нікому не потрібен, нічого не вмію, розучився заробляти».
✅ Виникає багато нових ситуацій спілкування, у яких незрозуміло, як правильно діяти. Наприклад, коли цивільний зустрічає військового з ампутацією, він не знає, що робити й говорити.
Як зрозуміти, що ветерану / військовому складно в цивільних умовах
Вони можуть бути дезорієнтовані, недовірливі до інших, не впевнені в собі, не розуміти, що та як тут працює, як що їздить, вмикається, вимикається, регулярно відчувати безпорадність.
Як такий стан проявляється зовнішньо:
- Загрозливий вигляд.
- Вихваляння.
- Відчуженість, уникання контактів.
- Вимоги, скарги звинувачення.
- Знецінення.
Це нормальні реакції, так працює психіка. Конкретна людина може в той чи інший спосіб компенсувати невпевненість в собі, нерозуміння, що робити, в якийсь із цих проявів. Реакції не обов’язково спрямовані лише на цивільних, таке може траплятися й між підрозділами, військовими, які на передовій та які служать у штабі.
Ефективне спілкування з військовими й ветеранами
Проєкт «Як ти, брате?» аналізував досвід військових, ми спілкувалися з ними й запитували: «Як ви комунікуєте між собою в підрозділі, між підрозділами? Чи є якісь правила? Чи є свій етикет? Як вітатися, що говорити, що не робити?». Потім ми адаптували ці дані на цивільних, щоб вони могли покращити свої комунікації.
Отже, коли людина повертається з фронту в тил, вона стикається з двома основними складнощами, яких не було, коли перебувала в зоні бойового зіткнення:
- Відчуття приналежності: «Моя зграя там, мої побратими, посестри. Там я потрібен, а тут одинак, ніхто, я загубився, розгубився».
- Знижується відчуття власної цінності: «Хто я тут? Я ось такий, а тут мені складно».
Ефективне спілкування має будуватися на 2 базових позиціях — щирість і спокій. Не треба брехати, навіть якщо ми думаємо, що це брехня для благого діла.
Наприклад, військовий отримав поранення, втратив кінцівку чи кінцівки, не потрібно приходити до нього в шпиталь і казати: «До весілля заживе, ще потанцюєш».
Не бігти від реальності, а щиро приймати те, що є, і спокійно комунікувати, не включаючи емоції. Бо наша психіка може нас забивати як у бік плаксивості й жалості, так і в бік бравади.
Неефективно говорити про те, чого не варто робити. Краще зосередитися на тому, про що можна і треба робити.
Три принципи, на які треба спиратися під час спілкування
- Передаємо інформацію, а не емоцію. Емоція — це останнє, що потребують військові. Бо зазвичай вони стикаються із жалісливою емоцією, а військовим не хочеться бути в стані, коли їх жаліють.
- Дотримуємося правильної дистанції. Треба розуміти й дивитися по невербальній поведінці, як та на якій дистанції співрозмовнику комфортно, чи потрібно звертатися на ви.
- Спілкуватися з теплотою. Не «сюсюкати», але і не надягати маску відчуженості. Говоримо тепло, спокійно розмовляємо у справах, які нам треба розв’язати.
Чому військові відмовляються від допомоги:
- Недостатньо довіри — 10%.
- Немає потреби — 20%.
- Неправильна дистанція — 70%.
Про що говорити й про що не говорити
Є безпечні теми. Це:
- Їжа.
- Улюбленці.
- Побут.
- Шеврони.
Чутливі теми, на які ми не рекомендується говорити — усе інше. Розпитуємо тільки те, що стосується справи. Не питаємо: «Скільки ти вбив ворогів? Чи ти вбивав?» і тому подібні.
Якщо людина сама починає розмову на складну тему, як, наприклад, про політику, то немає сенсу сперечатися, переконувати, пояснювати. У цьому випадку цивільна людина стає жилеткою, у яку людині треба виплакатися. Ми просто слухаємо. Якщо стає складно це слухати, то треба просто перевести розмову на іншу тему: «А що було далі? А що це означає для вас?» тощо.
Продовження лекції, як спілкуватися з людиною, що пережила втрату чи травматичний досвід, підтримати людину через розмову, спілкуватися з дітьми — можна переглянути на YouTube👇
Також лишаємо посилання на всі посібники проєкту «Як ти, брате?» Серед них:
- «Як ти, кохана (ий)?» Як розмовляти, якщо ви на відстані.
- Як ти…
- Як ти, сонечко?
- Як ви, командире?
- Як ти, ветеране?
- Поговори зі мною
- Групи підтримки
- Тактична комунікація для закладів освіти
- Тактична комунікація для медиків
- Тактична комунікація для війскових
- Тактична комунікація для цівільних
- Тактична комунікація для бізнесу
- Тактична комунікація для ветеранів та їхніх родин
Можна завантажити посібники або ж замовити друковані варіанти.
6 комментариев
Чтобы оставить комментарий, нужно войти.