Філ Найт — загадкова постать у сфері бізнесу. Він рідко дає інтерв’ю, тому його книжка «Взуття-буття. Історія Nike від засновника компанії» дає можливість дізнатися справжню особисту історію Найта та його оточення.

Work.ua спільно з «Наш Формат» публікує найцікавіші ідеї Філа Найта з книжки.

Сила божевільних ідей

Філ Найт заснував свою власну компанію, яка називалася Blue Ribbon Sports (пізніше Nike), у 24 роки. Він нервував і боявся невідомого майбутнього, був невпевненим у власних силах, але продовжив рухатися вперед:

«Того ранку 1962 року я сказав собі: нехай усі називають твою ідею божевільною… а ти й далі втілюй її у життя. Не зупиняйся. І навіть не думай про те, щоб зупинитися, поки не досягнеш успіху, не марнуй часу на роздуми про те, що саме охоплює цей „успіх“. Хоч би що траплялося на твоєму шляху, просто не зупиняйся».

Тож коли вам спадає на думку щось, що може здатися божевільним, знайте: саме з цього почалася історія одного з найвідоміших світових брендів та найуспішніших стартапів.

Надихнути можуть найбуденніші речі

Білл Боуерман — американський тренер з легкої атлетики та співзасновник Nike, Inc. розповів Філу Найту, що один багатий випускник пожертвував штату Орегон мільйон доларів для будівництва найкращої у світі бігової траси. Доріжка повинна була бути поліуретанова, така само пориста, як і на трасі для Олімпійських ігор 1972 року в Мюнхені.

«Боуерман готувався стати головним тренером олімпійської команди з легкої атлетики. Його бігуни досі не могли повністю скористатися перевагами нової траси. Їхнє взуття не забезпечувало достатнього зчеплення підошви навіть із такою пружною поверхнею…»

Оскільки взуття легкоатлетів Боуермана не підходило для бігової доріжки, йому необхідно було знайти вихід і щось вдіяти. Найт описує, як його колега у вихідні, під час сніданку, звернув увагу на вафельницю та її сітчастий візерунок.

«Це несподівано збіглося з шаблоном, який він виношував багато місяців, якщо не років. Він попросив у пані Боуерман ненадовго ту вафельницю».

Вафельниця допомогла Боуерману створити підошву кросівок, яка ідеально пристосовуватиметься до будь-якої поверхні та взуття буде зручним для бігунів. Пізніше в 1974 році Nike отримала перший патент на свої Nike Waffle Trainer.

Ще одна ідея прийшла пану Боуерману в момент, коли він глянув на підошву своїх дерев’яних сандалій, яка нагадувала щупальце восьминога. Тоді він подумав, що подібна підошва могла б бути зручною на кросівках для бігу.

«Боуерман закарбував цю історію у своїй пам’яті. Він зробив для себе висновок, що надихнути можуть і найбуденніші речі. Це могла бути їжа. Або ж якась річ, що спокійнісінько лежить у вас вдома».

Зазнавши поразки, дій швидко

Філ Найт розповідає, що багато читав про генералів, самураїв, сьоґунів разом із біографіями його улюблених діячів — Черчилля та Кеннеді. Він захоплювався не жорстокістю війн та історичних постатей, а й їхнім лідерством в екстремальних ситуаціях. І, на його думку, війна — це найекстремальніша ситуація.

«Проте в бізнесі я вбачав теж певну войовничість. Хтось колись сказав, що бізнес — це війна без пострілів, і я був абсолютно з цим згоден».

Мудрість з улюблених книжок наштовхнула його на ідею, що коли він зазнає поразки, то все зробить швидко, щоб мати в запасі ще достатньо часу.

«Я не надто вмів ставити перед собою завдання, однак саме ця мета міцно засіла в моїй голові й нею я керувався щодня, аж поки вона не перетворилася на монотонний внутрішній голос: „Зазнавши поразки, дій швидко“».

Що може розвалити молоду компанію

Попит і пропозиція завжди є головною проблемою в бізнесі, пише Філ Найт.

«Це стало відомо ще тоді, коли фінікійські купці наввипередки возили до Риму жадану пурпурову фарбу для одягу членів імператорської сім’ї та багатіїв; ось тільки цієї фарби постійно не вистачало. Доволі складно винайти, виготовити та просунути на ринку новий товар, однак саме логістика, механізм і динаміка товарного потоку в напрямку споживачів здатні погубити молоду компанію, бо саме на цьому етапі виникає найбільше непорозумінь».

Nike — означає «перемога»

Напевно майже всі, хто хоча б одного разу вигадували назву своєї компанії, кав’ярні, салону краси або магазину зрозуміли, як це буває важко. Філ Найт також це відчув і описав у своїй книжці потік думок, який привів до Nike.

Відома всім назва з’явилася в 1971 році. Саме тоді компанія почала працювати над створенням свого власного іміджу і зміцненням ринкової позиції. Філ Найт планував перейменувати Blue Ribbon Sports на Dimension 6 і це здавалося йому гарною ідеєю, коли втрутився перший найнятий працівник, продавець взуття у Каліфорнії Джеф Джонсон.

«Спочатку Джонсон зауважив, що, мабуть, усі культові бренди — Clorox, Kleenex, Xerox — мали короткі назви. Вони складалися з двох складів, або взагалі з одного. Їхні назви завжди звучали сильно. До того ж у слові неодмінно була літера „к“, або поєднання двох „к“, які застрягали у всіх у голові. У цьому був сенс. І під цей опис підходила назва Nike. Також мені подобалося, що це слово грецькою звучить як Ніка, а це ім’я богині перемоги. А хіба є щось важливіше за перемогу, подумав я».

Далі Філ розповідає, що десь глибоко в підсвідомості він чув голос Черчилля: «Ви запитуєте, яка у нас мета? Я можу відповісти на це одним словом. Наша мета — перемога».

«Я й досі не знаю, що підштовхнуло мене до прийняття того рішення. Моя вдача? Так».

Найкраща порада

Ви подумаєте, що найкраща порада від засновника Nike могла б звучати як «просто зроби це», але ні. Найкраща порада від Філа Найта — це уявити, що ти щось або когось втрачаєш, тільки тоді розумієш, наскільки тобі це важливо.

«Найпростіший спосіб довідатися про свої почуття до когось — попрощатися з ним. Ось так, цілком несподівано, мені вдалося дати собі доволі корисну пораду, як на мій вік, надто мудру, й успішно нею скористатися. І ось тепер, півстоліття по тому, я впевнений, що це найкраща порада — можливо, навіть єдина, яку ми повинні давати іншим».

Що для вас найважливіше

Уявіть, що ви власник бізнесу (або це так і є), і думаєте, що у ньому найголовніше? Хтось скаже «команда», інший — «прибуток», або «клієнти»… І так, це дійсно для вас може бути найголовнішим, але Філа Найта це було взуття.

«Я орендував однокімнатне помешкання в діловому центрі міста, в новій розкішній багатоповерхівці. Орендна плата становила двісті доларів на місяць. На мою думку, ціна була зависокою, але нічого не вдієш. І ще я орендував для себе кілька основних предметів інтер’єру — стіл, стільці, велике двоспальне ліжко, диван оливкового кольору, і намагався розставити їх по-модному. Не можу сказати, що мені це надто добре вдалось, але мене все влаштовувало, бо моє взуття було єдиним важливим предметом з-поміж тих, які мене оточували. Перший мій парубоцький барліг був від підлоги до стелі завалений кросівками».

Правильні настанови

Коротко, але влучно.

«Не кажи людям, як вони мають щось робити; скажи, що зробити, і нехай вони здивують тебе своїми досягненнями».

Своє «я»

«Але коли вже під’їхали до аеропорту, мама порушила мовчанку.
— Просто будь собою, — сказала вона мені.
Я визирнув у вікно. Бути собою? Серйозно? Хіба це найкраще, що мені лишається? «Щоб вивчити своє „я“, потрібно забути про своє „я“».

Не будемо розкривати всі подробиці шляху до успіху Філа Найта. Якщо ви — любитель біографій, історій успішних та відомих людей, то почитаєте самі й надихнетеся.


Читайте також