- 4 мин чтения
- 222
Як Ощадбанк створює простір рівних можливостей для людей з інвалідністю
Тема інклюзії все частіше стає ключовою у HR-стратегіях. Роботодавці переосмислюють політики, щоб створити рівні можливості для всіх. І важливо говорити не лише про принципи, а й про реальні кейси, що показують: інклюзія працює, коли її підкріплено діями.


В Україні офіційно зареєстровано майже 3 мільйони людей з інвалідністю, і всі вони мають право жити й працювати в суспільстві, яке їх приймає та підтримує. Йдеться не лише про коректне звертання чи доступність вулиць, а й про глибші зміни в рекрутингу, адаптації співробітників і формуванні корпоративної культури.
Це виклик для кожного роботодавця. За даними Державної служби зайнятості, щороку офіційно працевлаштовується лише 16% людей з інвалідністю.
Work.ua ділиться досвідом Ощадбанку, який втілює інклюзивні практики не на словах, а на ділі. Цей кейс може бути корисним як для HR-фахівців, так і для самих кандидатів, які прагнуть реалізуватись у професійному середовищі.

Інклюзія як цінність, а не тренд
Бути доступним для кожного — принцип, на якому побудовано корпоративну культуру Ощадбанку. Цей підхід реалізується як у роботі з клієнтами, так і в політиках щодо персоналу.
Наш пріоритет — люди. Успіх Ощаду залежить від того, наскільки комфортно, безпечно та впевнено почуваються всі його співробітники незалежно від стану здоровʼя чи життєвих обставин.
Сьогодні в нашій команді в різних підрозділах по всій Україні працюють 800 співробітників з інвалідністю. Наше завдання — створити для них такі умови праці, щоб кожен міг розкрити власний потенціал.
Однак багато людей з інвалідністю досі сумніваються, чи зможуть знайти роботу, маючи проблеми зі здоровʼям. Щоб показати, що це можливо, ми адаптували під їхні потреби не лише відділення для обслуговування клієнтів, а й робочі простори для працівників з інвалідністю. Так з’явилась відеоісторія Владислави, героїні нашої комунікаційної кампанії «Моя маленька незалежність».
Реальні історії: не лише про роботу, а й про довіру
Хочемо поділитись кількома історіями, які демонструють, що Ощадбанк — це місце, де забезпечують рівні можливості для всіх працівників.
Історія 1. Новий старт після відмови
Світлана — головна економістка у відділі методології та навчання департаменту фінансового моніторингу Ощадбанку. Вона працює в нашому банку лише 8 місяців, але за цей час встигла адаптуватись і проявити себе як справжній професіонал.
Жінка має порушення зору й раніше стикалася з дискримінацією під час пошуку роботи. Після кількох етапів успішних співбесід у великій міжнародній компанії вона отримала відмову в працевлаштуванні після того, як потенційний роботодавець дізнався про її діагноз. Цей досвід залишив гіркий слід, змусив сумніватись у власних силах і викликав страх розповідати рекрутерам про свою хворобу.
Команда Ощаду зустріла Світлану як фахівця та адаптувала робоче місце, враховуючи її потреби. Для неї це означало не лише працевлаштування, а й повернення впевненості:

— В Ощадбанку всі були доброзичливими, а моя інвалідність не стала на заваді працевлаштуванню. Основну увагу приділили моєму досвіду та професіоналізму, мене зустріли насамперед як колегу, готову долучитись до великої команди. А вже в процесі робоче місце та функціонал адаптували для моєї зручності: я можу працювати з друкованими документами, роблю регулярні перерви, а в обідній час виходжу на прогулянку, щоб знизити навантаження на очі.
Колеги ставляться до мене з повагою, допомагають і не акцентують на моїй інвалідності. Це надихає працювати наполегливіше. Я почуваюсь частиною великої родини, яка цінує не лише результат, а й сам процес. Також мене вразило те, скільки навчальних заходів тут проводиться, щоб працівники розуміли проблеми та перешкоди, з якими стикаються люди з інвалідністю.
Я розумію, що при працевлаштуванні людей з інвалідністю основною перепоною часто є труднощі, пов’язані з необхідністю облаштування робочого місця, але не слід забувати про не менш важливий фактор — ставлення насамперед як до людей та фахівців, яким необхідна можливість працювати й самореалізовуватись, а вже потім, якщо їм це дійсно потрібно, надання спеціальних умов для роботи.
Історія 2. Повернення до професії
Ще одна Світлана працює в Ощадбанку понад 15 років. Зараз вона — старший контролер-касир у Кам’янці-Подільському. В її житті виникли серйозні труднощі, пов’язані зі здоров’ям, але завдяки підтримці колег вона змогла продовжити кар’єру попри випробування.
У 2009 році після операції на щитоподібній залозі жінка втратила голос.

— Повернутись до роботи було непросто, адже спілкування з клієнтами є важливою частиною моєї роботи. Але банк подбав про мене — у відділенні встановили переговорний пристрій, завдяки якому я змогла працювати, не відчуваючи дискомфорту.
У 2020 році я залишила банківську сферу, але за чотири роки повернулась до Ощадбанку і знову відчула, що це моє місце. Я знала, що тут цінують професіоналізм і бажання працювати й не дивляться на те, чи є у тебе інвалідність.
Що можуть перейняти інші роботодавці
Для нас важливо, щоб кожен співробітник Ощаду був амбасадором інклюзивності. Саме тому ми розробили навчальний курс «Школа інклюзивності», що допомагає формувати культуру поваги та підтримки всередині колективу.
У курсі ми розповідаємо про:
- стратегію банку в напрямі інклюзії;
- стандарти та правила взаємодії з людьми з інвалідністю;
- принципи коректної комунікації й поведінки.
На сьогодні понад 15 000 працівників уже пройшли це навчання.
Окрім освітньої роботи ми поступово адаптуємо більшість відділень: облаштовуємо пандуси, тактильну плитку, встановлюємо спеціальне обладнання для людей із порушеннями зору та слуху. Це підвищує якість не лише обслуговування, а й робочого середовища для наших співробітників.
Інклюзія — не спецпроєкт, а нова норма
Історії наших колег і зусилля команди Ощаду — це не лише про підтримку, а насамперед про створення рівних можливостей, де кожен може реалізувати свій потенціал. Саме такий підхід має стати нормою для українського ринку праці.
Для HR-фахівців це приклад того, як поєднати бізнес-цілі з соціальною відповідальністю. Для кандидатів — сигнал, що є роботодавці, які бачать у них не «особливі умови», а їхній досвід, мотивацію і прагнення працювати.
Ощад продовжує створювати більше програм підтримки й впроваджувати нові інклюзивні ініціативи, які зроблять робочий простір комфортним для кожного, сприяти розвитку талановитих фахівців, що можуть зробити вагомий внесок у спільну справу.
Якщо у вас є досвід і бажання працювати, в Ощаді вас почують. Інше — питання умов, які можна створити.
Чтобы оставить комментарий, нужно войти.