Стаття буде особливо корисною для тих, хто зараз планує змінити або перебуває в пошуках роботи — складемо свої власні чек-лісти при виборі місця роботи.

Співбесіда та вибір роботи — процес «продажу» та «купівлі», де кожна сторона зацікавлена презентувати себе та зробити правильний вибір. Кожна зі сторін має вибір — роботодавець має певну кількість співбесід з кандидатами, кандидат має певну кількість співбесід з роботодавцями. І тут важливим елементом є позиція партнерства, її також називають стратегія win-win, коли обидві сторони у виграші.

Як цього досягти — Work.ua розбирається разом з експертом.

Катерина Вольська
Катерина Вольська
Засновниця HR компанії UniSkill

Телефонний дзвінок

Спочатку, рекрутер/ HR менеджер/ керівник відділу дзвонить кандидату та пропонує вакансію, розказує про умови роботи та компанію. Можна сказати, що він «продає» свою вакансію. Він зацікавлений в продажі, оскільки в нього є потреба в закритті вакансії та виконанні певних функцій у відділі/компанії. Кандидат або «купує» вакансію, або ні. Ставить певні питання, уточнює важливу для себе інформацію та приймає рішення стосовно розгляду кандидата на співбесіди. При цьому, в кандидата також є потреба — робота.

Саме на цьому етапі й роботодавцю, й кандидату варто мати свої критерії для прийняття рішення про співбесіду. Адже це займе час в обох сторін і важливо зрозуміти чи варто його витрачати. Роботодавець, зазвичай, прояснює важливі для себе моменти, критично важливі Hard skills. Наприклад, знання програми 1С чи інших необхідних програм. Це саме ті знання та навички, без яких роботодавець не може розглянути кандидатів на конкретну позицію в даний момент за даних умов.

Тут відбувається зміна ролей і роботодавець починає ставити запитання кандидату. Кандидат починає презентувати свій досвід та навички, відповідаючи на запитання. Тобто роботодавець прояснює чи дійсно він запрошує на співбесіду потрібного кандидата з релевантним до вакансії досвідом.

Те саме має відбутися і від другої сторони — від кандидата. Все що можна дізнатися на цьому етапі, варто дізнатися. Наприклад, кандидат чітко розуміє, що йому цікаві компанії з місцем розташування в певних районах міста або біля певних станцій метро. То навіщо ж витрачати час на співбесіду в тому районі, куди кандидат не планує їздити кожного дня. Звісно, не потрібно! Має бути чек-ліст для цього етапу.

Як скласти чек-ліст № 1 — для етапу телефонного інтерв’ю

Зазвичай, уточнюються первинно важливі моменти, які можна визначити телефоном:

  • Сфера діяльності компанії — який продукт/послуга.
  • Місце розташування офісу — який район/адреса.
  • Заробітна плата — яка фіксована частина та чи є бонуси.
  • Обов’язки за вакансією — які ключові задачі, відповідальність.
  • Оформлення — яка форма співпраці.
  • Розмір компанії — яка кількість людей в компанії/відділі.
  • Інші критерії — що важливо особисто для вас.

Ці критерії є суб’єктивними та озвучуються в різному порядку, в залежності від ступеню важливості.

Завдання № 1 для вас

Складіть свої первинні критерії, ваш особистий чек-ліст № 1 для першого контакту з роботодавцем. Розставте пріоритети — що є найважливішим, а чим ви можете поступитися, якщо перші 2-3 критерія вас влаштовують. Використовуйте його, коли телефонуєте в компанію за вакансією або отримуєте дзвінок від роботодавця. Ці 2-3 хвилини можуть зекономити вам 2-3 години часу, які ви витратите на дорогу та зустріч з роботодавцем. Це на 100% варте того.

Після аналізу відповідей за вашим індивідуальним чек-лістом приймайте рішення щодо співбесіди. На особистій або online співбесіді ви зможете отримати більше інформації про компанію та роботодавця. Вам знадобиться чек-ліст № 2.

Зустріч з роботодавцем

На цьому етапі також є зміна ролей: кандидат «продає» свій досвід/навички/компетенції, а роботодавець «купує» або «не купує». І навпаки, повторна презентація компанії та вакансії є продажем роботодавця та купівлею кандидата. Для чіткої та зрозумілої оцінки місця роботи нам знадобиться чек-ліст № 2.

Як скласти чек-ліст № 2 — для етапу особистого/online інтерв’ю

Тут в кожної сторони з’являється можливість дізнатися більше інформації для прийняття рішення. Важливо пам’ятати про те, що вибір роблять обидві сторони. Мова йде про партнерство і можливу співпрацю. Отже кожна сторона має зважено приймати рішення. Це зробити набагато простіше, якщо є чіткі критерії оцінки — опора для прийняття рішення. Наголошу, що це важливий момент, який може вберегти вас від повторного пошуку роботи за декілька тижнів або місяців. Краще зробити це зважено.

До етапу співбесіди у вас вже була можливість зібрати інформацію в Google та на офіційному сайті компанії, подивитися Facebook, Instagram, YouTube, якщо компанія представлена в мережах.

Це все дає змогу більше дізнатися про компанію, культуру, співробітників і скласти для себе картинку, чи уявляєте ви себе частиною компанії. Це ті дотичні речі, які можуть навіть дати підказку стосовно стилю одягу в конкретній компанії, чи буде близьким та комфортним це для вас.

Роботодавець має свої критерії в залежності від посади, на яку проводить конкурс. Він оцінює кандидатів та приймає своє рішення. Кандидату теж варто мати критерії оцінки. Їх можна скласти подібним до першого чек-ліста чином — визначити, що для вас важливо та в якій компанії, з яким керівником ви себе бачите. Які у вас цілі, чого хочете досягти, які навички здобути, яку кар’єру побудувати. Ваші цілі прямо впливають на ваші критерії.

Завдання № 2 для вас

Уявіть роботу, на якій ви себе бачите. Опишіть все в деталях — хто вас оточує, які колеги, який керівник, як починається ваша адаптація, які задачі перед вами стоять, чим ви займаєтеся, як розвиваєтеся. Все-все, що для вас є важливим.

На основі вашого опису виділіть свої власні критерії, за якими ви зможете визначити, чи ваша це робота. Чи це те, чого ви хочете. Чи цей досвід ви хочете отримати. Чи бачите ви себе тут саме зараз. Потім складіть список питань для перевірки своїх критеріїв. Це і буде Ваш чек-ліст № 2. Беріть його на співбесіду та пройдіться по кожному пункту.

Також проранжуйте питання по ступеню важливості. У вас мають бути критично важливі пункти, та бажані (але не обов’язкові). Якщо компанія велика, то вас чекає два та більше етапів співбесіди. Проясніть це та прийміть рішення, які критерії на якому етапі ви можете дізнатися.

На кожному етапі ви маєте зрозуміти для себе, чи ви бачите себе тут. Та наголошую — у кожного свої цілі та критерії.

Наприклад, для вас важливий розвиток в компанії — від адаптації до постійного навчання.

Які питання ви можете задати роботодавцю, щоб прояснити це

  • Як побудована адаптація в компанії?
  • Хто займається адаптацією та введенням в курс справ?
  • Як побудована система розвитку співробітників?
  • Хто займається проведенням тренінгів?
  • Чи є внутрішній коуч/тренер?
  • Як часто проводиться навчання?

Або, наприклад, для вас є важливим питання бонусної складової заробітної плати. Цей алгоритм обов’язково має бути прописаний в компанії. Він має бути прозорим та зрозумілим для кожного співробітника, а не з’являтися на зарплатній картці міфічним чином на розсуд керівника (або не з’являтися). Які питання для цього ви можете задати роботодавцю?

  • Як побудована система бонусів в компанії?
  • Від чого/від яких показників залежить бонусна частина?
  • Як розраховуються та нараховуються бонуси?

І так по кожному з Ваших критеріїв — чіткі запитання без домислів.

Які критерії кандидати зазвичай прояснюють на цьому етапі співбесіди

  • Структура компанії — кому підпорядковуюсь та з ким взаємодію, чи є розвиток та перспектива на даній позиції.
  • Соціальний пакет — що є крім заробітної плати (телефон, ноутбук, машина, страхування, компенсація житла та інше).
  • Система оплати — яка фіксована частина, яка бонусна та як формується бонус.
  • Плани та стратегічні задачі — як компанія планує розвиватися та як буде виглядати мій відділ в перспективі 2-5 років.
  • Люди в команді — хто працює в відділі, чим вони цікавляться, якого віку.
  • Випробувальний термін — скільки триває та який має бути результат роботи для успішного проходження випробувального терміну.
  • Інші важливі для людини критерії.

Якщо ви не вперше шукаєте роботу, використайте досвід, який вже у вас є. Проаналізуйте, що вам подобалося, а що було не надто комфортним для вас по кожному місцю роботу — це теж будуть ваші критерії. Наприклад, стиль управління керівника або вимоги до робочого місця. Щось важливе для вас — краще про це подбати зараз і з задоволенням приходити на роботу!


Читайте також

10 комментариев

Николай Скляр 12.03.2019, 23:24
Благодарю за информацию дельные советы
Сергей Павлюченко 13.03.2019, 03:34
Благодарю за полезную информацию
Yevhen Prokopets 13.03.2019, 07:24
Корисна інформація, представлена структуровано і розлого. Дякую за вашу працю.
Репінська Оксана, ParolaOks 13.03.2019, 08:10
Дякую, інформація корисна та цікава
Анатолий Радишевский 13.03.2019, 09:50
Я не подпадаю под эту категорию кандидатов, ищущих работу. Мне не важно какой там коллектив, какая зарплата и прочее. Мне важно внедрить мою технологию, и создать новую моду на оформление мебели кожей. Это и есть мой гонорар!
Юлія Рибак 13.03.2019, 10:20
Приклади хороших запитань для впевненого в собі працівника.Дякую
Александр Бескоровайный 13.03.2019, 17:25
Очень хорошая статья, просьба только дублировать на русском, ведь большая половина в постсоветской Украине - русскоязычная. Спасибо!
Vitalii Denysiuk 14.03.2019, 04:35
Такое себе напутствие начиющему самостоятельную жизнь подростку, которому, либо некому дать направление, либо не сложились доверительные отношения с родителями.
А в целом, не плохо. Хорошее дело. Главное искренне. И как у нас принято, - в чем подвох?)))
Сергей Васильевич 18.03.2019, 11:38
))) ...в чем подвох?))). Гарне зауваження. А підступ в тому, що на більшість поставлених в цьому тексті питань не в змозі відповісти власники і топ-менеджмент відповідної компанії, не те, що молода людина, яка тільки розпочинає своє кар`єрне зростання і крім блискучих очей ще нічого не має й не вміє, тому нею легко маніпулювати. Цей текст тільки для початківців - ті, хто уже знає хліб найманої роботи прекрасно все уже знають. А молодим порада - гляньте на коридори і туалети компанії, на одяг і існування чи відсутність метушні в офісі, усмішки в офісі чи їх відсутність.
Тарас Черненко 19.03.2019, 11:38
Vitalii Denysiuk
"подвох" то у вас в росії таке прийнято. У нас або чисто або ніяк.

Чтобы оставить комментарий, нужно войти.