Почнемо з головного: що таке плітки? Плітками вважається будь-яке неформальне спілкування між колегами, яке зазвичай стосується особистого життя іншої людини. Наприклад, якщо працівник ділиться з командою чимось про себе — це не плітки, а от коли ця інформація потім передається по колу, спотворюється й людині починають «перемивати кісточки» — це вже плітки.

Загалом обговорення з колегами труднощів на роботі й в особистому житті, хобі, закоханості тощо роблять робочі години трохи приємнішими, дають нам можливість задовольнити потребу в соціалізації. Тому спілкування на роботі не тільки про роботу — це справді ковток свіжого повітря.

Але як дізнатися, що ви або ваші колеги не перетнули майже мікроскопічну межу від звичайного обговорення останніх новин до темної сторони пліток?

Більшість порад зводиться до того, що «треба закрити рота пліткарю». Тобто якщо пліткувати почали ви — хтось має вас зупинити й навпаки. Передбачається, що це можна зробити завдяки декільком фразам: «Мені незручно обговорювати такі речі про…» або «Я не думаю, що він / вона хоче, щоб ми обговорювали такі особисті речі». Такий підхід можливий, але здебільшого не реалістичний.

Work.ua вирішив розібратися, як діяти, якщо ви хочете уникнути будь-яких недоречних розмов про своїх колег або коли випадково потрапили у сумнівну розмову з офісним пліткарем.

№ 1. Ніколи не висловлюйте особисті чи професійні невдоволення тим, кому ви не довіряєте на 100%

Найпростіший спосіб стати співучасником розповсюдження пліток або тим, про кого пліткують, — ділитися особистими думками та чутками з людьми, яких ви погано знаєте. Так ви даєте своєму балакучому колезі можливість використати вас як джерело інформації або, ще гірше, розповсюджувачем особистих деталей із життя інших колег.

Тож якщо ви спілкуєтеся з колегою, з яким ще не побудували довірливих відносин, дотримуйтеся лише несуперечливих тем. Та й загалом ретельно вибирайте тих, з ким і чим ви поділитеся. Бо іноді розмова «не з тією людиною» може призвести до драми на роботі, а вам це не потрібно.

Краще тримайте свої особисті думки при собі або поділіться ними з друзями поза роботою. А якщо ну дуже закортіло, поговоріть з колегами, яким ви найбільше довіряєте та які не були помічені у «витоку особистої інформації».

№ 2. Навчіться визначати момент, коли «шлюзи відчиняються»

Можливо, ви помічали це за собою або кимось іншим. Перед тим, як розголошувати особисту інформацію про когось, розмови часто починаються з фрази: «Я збираюся тобі дещо сказати, але про це більше нікому». Коли людина отримує схвальну відповідь, у неї «відчиняються шлюзи», і всі пікантні деталі вириваються назовні.

Надзвичайно корисно навчитися передбачати, коли на вашому шляху незабаром з’являться плітки. Для цього згадайте фрази, що передували пліткам, і надалі стежте за тим, коли вони виринають у розмові. Тоді ви будете готові уникнути ситуації, коли почули інформацію, яку не мали б чути.

Ось, наприклад, коли наступного разу вас запитають: «Я збираюся тобі дещо сказати, але нехай це залишиться між нами?», це буде для вас підказкою для відповіді на кшталт: «Ну, мабуть, тобі не варто розповідати це мені, бо я погано вмію зберігати таємниці».

№ 3. Плавно змінюйте тему

Якщо ви недостатньо відверта людина для того, щоб використати попередню пораду або перервати колегу на півслові, для вас є хороша новина. Є ще один спосіб зупинити пліткування, а саме змінити тему розмови.

Уявімо, вам кажуть: «Ти чув про Станіслава? Подейкують, його можуть звільнити». І тут ви відбиваєте: «Справді? Ні, не чув нічого подібного. До речі, у мене є труднощі щодо поточного проєкту, можу попросити в тебе поради?».

Те, чого жадають офісні пліткарі (крім пікантних інфоприводів), так це зацікавлена аудиторія. Тож краще не дозволяйте іншим думати, що у вас завжди «вільні вуха».

№ 4. Станьте оптимістичним адвокатом

Ще одна можливість уникнути пліток й не стати зацікавленою аудиторією пліткарів. Коли вам починають на когось жалітися: «Микола залишив такий безлад у кімнаті відпочинку, він такий лінивий та неохайний», спробуйте виправдати людину, про яку почалося пліткування. Або відповісти: «Думаю, вам варто особисто поспілкуватися про це з Миколою. Можливо, у нього були причини на це. В іншому випадку, ви натякнете Миколі, що так більше робити не варто й іншим колегам подобається порядок у кімнаті відпочинку».

Зазвичай після того, як ви обережно спробуєте стати на захист, інші не захочуть продовжувати розмову. Ви не дозволили продовжити негатив й дали чітко зрозуміти: коли щось не подобається, треба це особисто обговорювати з людиною, яка спричинила незручності, а не йти жалітися всім навколо.

№ 5. Уявіть, що вашу приватну розмову чують інші

А ця порада стане у пригоді, якщо вам важко контролювати, яку інформацію ви можете переповідати, а яку ні. Щоразу, як ви хочете поділитися своєю думкою про іншу людину або розповісти те, що вам довірили, спробуйте уявити, що інші колеги чують та бачать вашу розмову або приватне листування.

В умовах офісу майже неможливо гарантувати, що хтось неочікувано не зайде в кімнату. Це стосується й приватного листування, але ризик там ще більший. Ваше приватне повідомлення може бути переслане спеціально або помилково. Ще одна дуже розповсюджена ситуація з життя, коли, наприклад, ваш колега на зустрічі в Zoom увімкнув демонстрацію свого екрану, щоб показати іншим презентацію. І в цей момент ви надсилаєте повідомлення з негативною думкою про когось, яке виринає на робочому екрані вашого колеги.

Подібні негативні ситуації трапляються навіть під час пошуку роботи. Один хлопець проходив онлайн-співбесіду у відому агенцію. У нього були проблеми зі звʼязком. Тоді рекрутери подумали, що кандидат їх не чує, й почали обговорювати, як можуть знизити його очікування щодо заробітньої плати. Тож:

Танцюй, ніби ніхто не бачить, пиши так, ніби це колись зачитають у суді.

Так, право на приватне життя, розмови та листування мають всі. Також нікому не забороняється обговорювати інших, це нормально. Але у людей є почуття. Якщо вам важлива репутація, спробуйте уявити себе на місці того, про кого пліткують. Чи було б вам приємно? Краще не говоріть нічого про людину, якби не змогли це відверто сказати їй в очі.

№ 6. Ніколи не переказуйте те, що варто тримати при собі

Не всі плітки розходяться зловмисно. Ви можете розповісти щось колезі, якому абсолютно довіряєте, та й ця людина є порядною й не стала б спеціально розповсюджувати плітки про вас чи інших. Але так само колега може просто забути або не усвідомити, наскільки конфіденційною була інформація, якою ви поділилися.

Тому коли вам довірили таємницю, найкращий та найефективніший спосіб зупинити виток інформації — покласти те, що ви почули, у сейф і залишити покриватися пилом й павутинням.

№ 7. Якщо вже почали пліткувати…

Є тільки один позитивний тип пліток, який працюватиме вам на користь — говоріть людям компліменти за їхніми спинами. Пліткувати таким чином приємніше за все. Там паче, якщо людина, про яку ви пліткували в позитивному ключі, дізнається про це, їй буде приємно :)

Але якщо немає нічого хорошого, що ви б могли сказати, краще просто нічого не говоріть.


Будьмо чесними, люди завжди обговорювали, обговорюють та будуть обговорювати інших. Цього можна уникнути, тільки якщо ви зачинитесь вдома й не будете ні з ким спілкуватися. Тому пам’ятайте про методи, як уникнути непотрібної драми 😉