Наприкінці вересня Work.ua докладно розповідав про 11 шахрайських схем, повʼязаних із працевлаштуванням. Рівно два місяці потому в месенджерах бачимо справжній бум «робіцянок» легкої віддаленої роботи. Ця хвиля спаму зачепила і співробітників Work.ua. Звісно ж, ми вирішили розібратися в тонкощах нової схеми, щоб уберегти шукачів від обману.

Шахраї прикриваються назвами відомих брендів та пропонують захмарні гроші

«Привіт. На Дистанційному не хочете По Працювати.?», — уже з першого повідомлення зрозуміло, що перед нами — шахраї. Але в чому саме полягає їхня схема? Вступаємо в діалог, щоб зʼясувати деталі.

Віддалена робота, яка вимагає 20 хвилин на день та дає змогу заробити до 30 000 грн? Ну звісно ж, ми погоджуємося! Називаємо фейкове імʼя, і «рекрутерку» геть не бентежить, що воно не збігається з інформацією в профілі.

Що має насторожити вже в цих двох повідомленнях:

  1. Велика кількість граматичних помилок. Схоже на те, що з нами спілкуються через онлайн-перекладач. Крім того, навіть назва компанії Rozetka написана помилково.
  2. Брак первісної інформації. Справжні HR-и ніколи не починають спілкування з абстрактної пропозиції. І перше повідомлення мало б бути таким: «Вітаю, мене звуть Наталія, я представляю компанію Rozetka. Ви відгукнулися на вакансію продавця на сайті Work.ua. Нас зацікавило ваше резюме, тож хочемо запросити вас на співбесіду».
  3. Порожній профіль «рекрутерки». Зазвичай професійні акаунти HR-ів містять щонайменше таку інформацію: імʼя, прізвище, назва компанії, посада.
  4. Неадекватний гонорар. Заробляти до 30 000 грн на день, коли робота займає 10–20 хвилин — звучить заманливо та геть нереалістично.

Ми вдаємо, що не помічаємо цього. Адже мета — дізнатися більше про шахрайську схему. Тим часом «рекрутерка» Наталія повідомляє, що її «колеги» звʼяжуться з нами «телеграмою».

Поставте лайки — отримайте 100 грн

Не минає і 10 хвилин, як нам пише новий персонаж у цій історії — така собі Ліна. Її профіль також порожній. Що цікаво, кількість граматичних помилок збільшується, а гонорар — зменшується. Тепер нам пропонують заробляти до 8 000 грн на день.

Звісно ж, ми знову вдаємо неабияку цікавість. Наша нова знайома Ліна повідомляє, що робота полягає в «натисканні форми серця та надсилання знімку екрана». А що, як суть шахрайства — у фішингових посиланнях? Може, мета зловмисників — змусити нас перейти на сайт, щоб вкрасти персональні дані чи отримати доступ до компʼютерів?

Тож, про всяк випадок, не переходимо за посиланнями, а відкриваємо випадкові товари на маркетплейсі та надсилаємо скриншот «форми серця».

Але Ліну (ким би вона не була) це цілком влаштовує. Вона повідомляє, що ми «виконали тестове завдання» і маємо написати «менеджеру». Тож шахрайство полягає не у фішингових посиланнях і найцікавіше — попереду. Крім того, в історії зʼявляється третій персонаж — «менеджер» Ольга.

«Вчора я заробив стільки грошей, що навіть не можу їх усі витратити»

«Менеджер» Ольга просить надати банківські реквізити. І поки ми розмірковуємо, чи готові зайти аж так далеко для розкриття схеми, «менеджер» починає тиснути. «Давай, фінансовий відділ готовий прийти з роботи», — схоже на те, що вони дуже сильно хочуть надіслати нам гроші за виконану «роботу».

Вирішуємо, що це саме той етап, на якому варто зупинитися. Тим паче, що вже маємо припущення щодо суті шахрайства. Але наступного ранку «менеджерка» знову нагадує про себе. У її повідомленні прекрасно все: і маніпуляції щодо грошей, і сповіщення від «Ані Лорак», і тріснутий екран телефону.

На жаль, шахраї не оцінили наше почуття гумору та припинили спілкування на ноті, яку ми залишимо за кадром з міркувань цензури. Але кількома днями раніше про схожу схему розповіли в Національній поліції України. Припускаємо, що з нами спілкувалися ті самі шахраї.

Понад 1 млн грн виманили шахраї в мешканців двох областей

Національна поліція так описує шахрайську схему:

  • Зловмисники пишуть у месенджери та пропонують заробіток за нескладні завдання — ставити лайки товарам, відео.
  • Спочатку невеликі суми дійсно виплачують.
  • Згодом додають до робочої групи, де ставлять завдання викуповувати товари або бронювати готелі.
  • Після оплати бронювання або товару шахраї зникають.

«Наприклад, тільки за минулі вихідні через цю шахрайську схему втратили 700 тис. грн мешканці Тернопільської області та 500 тис. грн — жителі Волинської області», — застерігають у Нацполіції.

Проте подібне шахрайство має й інші сценарії. Так, у розслідуванні видання «Бабель» згадуються декілька можливих сценаріїв: «Частина користувачів, які відповіли на пропозиції попрацювати, згодом отримали фішингові посилання. Зазвичай в них просять ввести дані кредитних карток, логіни, паролі, наприклад, щоб отримати подарунок. За такими посиланнями можуть бути й віруси, які дозволяють отримати інформацію із заражених ними девайсів. Також деяким користувачам пропонували „внести депозит“ на рахунок, куди згодом нібито приходитиме зарплата. Звісно, ніякі гроші туди не перераховували».

Як уберегтися від шахраїв

  1. Шукайте роботу на перевірених сайтах. Наприклад, справжні вакансії справжньої Rozetka розміщені на Work.ua.
  2. Ніколи не переказуйте гроші за працевлаштування, не передавайте особистих даних і номерів банківських карт невідомим особам, не переходьте за підозрілими посиланнями.
  3. Вмикайте критичне мислення, якщо вакансія чи поведінка рекрутера викликає у вас підозри. Серед тривожних дзвіночків: порожній профіль, брак інформації про вакансію, обіцянки захмарної зарплатні за «просту роботу», тиск та маніпуляції, граматичні помилки.
  4. Перевіряйте інформацію про рекрутерів у Google. Наприклад, звичайний пошук за картинкою одразу викаже фейкову фотографію.

Памʼятайте, що чесним роботодавцям немає чого приховувати за порожніми профілями та фейковими фотографіями. А ще — вони не пропонують тисячі гривень за лайки в соціальних мережах і на маркетплейсах.

Зазвичай шахраї діють саме в месенджерах та соціальних мережах, де їм простіше залишатися анонімними та безкарними. Адже модератори сайту з пошуку роботи стежать за якістю і надійністю компаній. Але якщо ви помітили підозрілі вакансії, повідомляйте про це в клієнтську підтримку.