Памʼятаєте студентську приказку: «спочатку ви працюєте на заліковку, а потім заліковка працює на вас»? Це, мабуть, найпростіше пояснення складного соціологічного явища, яке називається ефект Матвія. Саме через нього деякі працівники отримують підвищення швидше за інших, хоча працюють так само. А вакансії деяких компаній приваблюють більше кандидатів, ніж пропозиції інших роботодавців.

Чому цей ефект впливає на розвиток карʼєри й бізнесу та чи можна використати його собі на користь — пояснюємо в цьому матеріалі.

Як повʼязані соціологія, Біблія та Нобелівська премія

Ефект Матвія — це феномен нерівномірного розподілу переваг, коли субʼєкт, який уже ними володіє, зберігає та примножує капітал, тоді як той, хто від початку був обмежений ресурсами, стає ще більш обділеним і має менші шанси на успіх.

Цей термін запровадив соціолог Роберт Мертон. Початково ефект Матвія тлумачився як посилення позицій уже видатних учених, яким надається непропорційно велике визнання у випадках співпраці або незалежних множинних відкриттів.

Яскравий приклад — відкриття «рентгенівських променів», до якого були дотичні Вільгельм Конрад Рентген та Іван Пулюй. Завдяки своєму вищому авторитету та більшій науковій впізнаваності, Рентген здобув першість та визнання. Хоча саме Пулюй був розробником рентгенівської трубки, що стала прототипом сучасних рентгенівських апаратів.

Сама назва цього ефекту відсилає до притчі про таланти в Євангелії від Матвія: «… бо всякому, що має дасться і примножиться, а в того, що не має, відніметься і те, що має».

Як ефект Матвія проявляється в науці, навчанні, соціальних мережах

З плином часу низка інших досліджень виявила вплив цього феномену в різних сферах суспільного життя.

  1. Наука. Відомим є «Гарвардський ефект»: стаття, написана науковцем, дотичним до Гарварду, матиме суттєво вище визнання в науковій спільноті, ніж якби вона була написана людиною, пов’язаною з менш престижним університетом.
  2. Освіта. Діти, що в початковій школі гірше читають, згодом будуть відставати й в інших дисциплінах. Із часом цей розрив з успішнішими дітьми лише посилюється.
  3. Соціальні мережі. Щойно обліковий запис набирає обертів, алгоритм надає йому пріоритет, просуваючи його контент до ще більшої кількості людей, тоді як меншим авторам важко привернути увагу.
  4. Економіка. Тут діє принцип «багатий багатіє, бідний бідніє». Дослідження показало, що з 2019 року зарплати генеральних директорів у всьому світі зросли в 56 разів швидше, ніж доходи звичайних співробітників.

Чому ефект Матвія впливає на карʼєру та найм

Побудова карʼєри чи бізнесу — тривалий процес, а тому на цьому шляху ефект прослідковується особливо яскраво. У контексті професійної реалізації він, фактично, починається ледь не з пелюшок. Діти, що народилися в заможних сімʼях, мають доступ до якіснішої освіти, у них є змога навчатися в кращих університетах, як наслідок — на старті здобувати кращі пропозиції.

Ось декілька прикладів, як ефект Матвія може проявитися у сфері роботи.

  • Brain drain effect («відтік мізків») — успішна та багата країна чи компанія має більше шансів залучити найкращих фахівців. Акумулюючи людський капітал, вона стає ще успішнішою.
  • Великі компанії мають більше ресурсів, щоб запропонувати кандидатам кращі умови. Так вони залучають найкращих фахівців і створюють ще більший розрив із малим бізнесом.
  • Студенти престижних університетів мають більші шанси отримати гідну першу роботу. І хоча останнім часом значення формальної освіти зменшується, для багатьох сфер ця тенденція все ще актуальна.
  • Працівники, що на початку карʼєри гучно заявляють про себе, частіше здобувають нові можливості: підвищення, цікавіші проєкти тощо. Це створює цикл самопідсилення: їхня цінність у компанії постійно зростає, незалежно від реальної продуктивності.
  • Часто компанії інвестують у тих, хто вже показав «високий потенціал», надаючи їм доступ до тренінгів, курсів, наставництва.
  • Це посилює їхню перевагу над тими, кому не дали такого шансу.
  • Людину, яка вже має позитивну репутацію, часто оцінюють поблажливіше, а дрібні помилки їй легше прощаються.
  • Безробіття в минулому породжує безробіття в майбутньому. Людина, що випала з ринку праці, із часом втрачає навички та кваліфікацію, що лише зменшує шанси на працевлаштування.
  • Іменитих спеціалістів охочіше запрошують на лідерські позиції, навіть якщо їхні попередні результати були посередніми.

Чим це небезпечно для ринку праці

Здавалося б, деякі із цих закономірностей цілком справедливі. Але проблема ефекту Матвія в тому, що він породжує порочне коло. Люди чи компанії, які отримують переваги, будуть примножувати свій результат, а от ті, що опинилися в невигідному становищі, стають ще більш вразливими.

Це може бути фатальним і для окремих людей, і для бізнесу, і навіть для держави загалом.

  1. На рівні суспільства ефект Матвія призводить до соціальної нерівності. Люди, що від початку мають менший доступ до якісної освіти, згодом будуть менш конкурентоздатними на ринку праці. Також, наприклад, жінки, що на деякий час залишають ринок праці через декрет, втрачають навички і стають менш бажаними кандидатами.
  2. На рівні компанії це явище може спричинити відтік талановитих, але непомітних працівників. Адже якщо можливості розподіляються несправедливо, працівники або вигорають, або йдуть.
  3. На рівні окремого працівника очевидний негативний наслідок — труднощі в розвитку карʼєри. Невидимі таланти втрачають підвищення, премії, ресурси. Ті, хто вже потрапляли в поле зору керівництва, стають імовірнішим вибором під час підвищення.

Як помʼякшити вплив ефекту на робоче середовище

Чимало дослідників вважає, що ефект Матвія є природним, він присутній навіть у біологічній конкуренції між видами. Але це не значить, що на нього не можна вплинути. Один із прикладів дієвого важеля, що помʼякшує нерівність на рівні суспільства — прогресивна система оподаткування, при якій податкові ставки збільшуються в міру зростання доходу платника податків.

А ось що може зробити компанія, щоб створити рівні можливості для працівників:

  • Анонімізувати тестові завдання кандидатів при прийомі на роботу, щоб уникати упередженості.
  • Впровадити прозору систему оцінювання результатів.
  • Забезпечувати рівний доступ до навчання і кар’єрних можливостей. Наприклад, проводити відкритий конкурс на заміщення керівної посади.
  • Налагодити опитування або 1:1, щоб зрозуміти, хто відчуває несправедливість і чому.

Як підкорити ефект Матвія і стати помітним на роботі

Тепер ви знаєте, як працює цей соціологічний феномен. Отже, можете використати його собі на користь.

  • Фіксуйте свої досягнення на роботі. Записуйте цифри, проєкти, відгуки. Це буде аргументом під час перемовин про підвищення.
  • Випереджайте заздалегідь. Перші кілька перемог мають найвагоміше значення. Тож на новому місці роботи в перші місяці варто докласти особливих зусиль.
  • Говоріть про свої результати. Це збільшує шанси на те, що вашу роботу помітять.
  • Долучайтеся до масштабних завдань, які самі собою матимуть значення для компанії.
  • Сформуйте репутацію надійної людини. Тієї, що не запізнюється, вкладається в дедлайни, може підстрахувати команду.
  • Нарощуйте соціальний капітал. Ведіть соціальні мережі, беріть участь у професійних заходах.

Видимість має вирішальне значення для ефекту Матвія. Якщо люди не знають про ваші досягнення, вам буде важче рости в посаді й зарплатні. І навпаки, акцент на досягненнях перетворить карʼєрні сходи на ескалатор, що пришвидшує шлях до мети.

А ви помічали вплив ефекту Матвія на своє життя? Поділіться думками в коментарях.