Популярна культура ясно дає зрозуміти: повертатися до колишніх — погана ідея. У фільмах такий сюжетний поворот використовують, щоби показати невдачу в житті головного персонажа. Наприклад, він залишає мегаполіс і їде до рідного провінційного містечка, і ми розуміємо: його карʼєра не склалася. Або ж головна героїня робить вибір на користь колишнього партнера. Глядачі обурені — ну навіщо?! І як тут не згадати нашумілих «Матеріалістів», еге ж?

А як щодо реального життя? Чи завжди повернення до вже пройденого етапу — хибна стратегія? А якщо це не колишній партнер чи місто, а роботодавець?

Питальних речень уже й так забагато, тож час шукати на них відповіді.

Двічі в одну річку (не) ввійдеш. А чи погоджуються із цим шукачі й роботодавці?

Мовою фахової термінології «повернення до колишніх» називається «бумеранговим найманням». І це один із глобальних трендів ринку праці. За даними міжнародної консалтингової компанії Korn Ferry, у березні 2025 року 35% від усіх наймів у США були саме «бумеранговими» — компанії брали на роботу працівників, які вже там працювали.

Цей тренд виникає через те, що під час криз бізнес скорочує штат, а коли буря вщухає, потребує нових працівників. Тож періоди відновлення ринку праці часто відзначаються повторними наймами.

І якщо для світу найбільшим поштовхом до вивільнення працівників була пандемія, то в Україні — початок повномасштабного вторгнення. Тоді чимало роботодавців скоротили штат. А тепер, в умовах гострого дефіциту кадрів, коли кандидатів на ринку бракує, найм колишніх співробітників видається цілком логічним рішенням.

Це показують і результати опитування Work.ua. Ми запитали в роботодавців, чи мали вони досвід «бумерангового найму».

  • 32% відповіли, що ніколи не наймали «колишніх».
  • Більш як половина (57%) роботодавців мали досвід повторної співпраці з ексколегами й оцінюють його як позитивний.
  • І лише 11% вказали, що наймали «бумерангів», і це була помилка.

Опитування проводилося в серпні 2025 року. У ньому взяли участь 530 роботодавців.

Як бачимо, здебільшого роботодавці відкриті до колишніх колег.

Але чи так само позитивно налаштовані шукачі? Тут картинка відрізняється: абсолютна більшість респондентів вважають, що двічі в одну річку все ж не ввійдеш.

Опитування проводилося в серпні 2025 року. У ньому взяли участь 976 шукачів.Опитування проводилося в серпні 2025 року. У ньому взяли участь 976 шукачів.

Чому кандидати стають «бумерангами»: переваги повернення до знайомої компанії

Людина може повертатися на попереднє місце роботи як через об’єктивні переваги, так і через пастки власної психіки. Розберімо обидві групи причин.

Раціонально «бумеранговий найм» має такі переваги:

  1. Карʼєрний і фінансовий буст. Часто кандидатам пропонують кращу посаду й зарплату, ніж було до звільнення. Адже, по-перше, минув час, ринок змінився. По-друге, на іншому місці спеціаліст здобув новий досвід і навички.
  2. Покращення умов роботи. За час вашої відсутності в компанії міг розширитися пакет бенефітів, зʼявилася можливість працювати гібридно чи віддалено.
  3. Швидша адаптація та менше стресу. Нова робота — це зміни, а вони нерідко супроводжуються втратою нервових клітин. Тож «старе нове» місце роботи можуть стати такою собі теплою ванною. А хіба це погано в умовах турбулентності?
  4. Нижчі ризики. Не завжди в новій компанії очікування збігаються з реальністю. А у випадку «бумерангового найму» ви більш-менш чітко розумієте, чого чекати.

Однак бажання повернутися до колишнього роботодавця може бути не раціональним, а емоційним рішенням, яке веде лише до розчарування. Переконайтеся, що ваше рішення не ґрунтується на такому:

  1. Ностальгія. Наш мозок схильний витісняти погані спогади, залишаючи лише хороше. Тому може здаватися, що на попередньому місці роботи було не так уже й погано.
  2. Дружні взаємини з колегами. Буває так, що на роботі багато чого не влаштовує (зарплата, графік, бенефіти), але ж колектив хороший. Тож, можливо, вам хочеться повернутися саме до людей?
  3. Потреба у визнанні. Відчуття «мене цінують, бо кличуть назад» може затьмарювати холодний розрахунок.
  4. Страх перед новим. Усе просто — на новій роботі неодмінно буде багато чого незнайомого: люди, процеси, завдання. Це природно спричиняє стрес, якого й так забагато в житті.

Якщо ухвалювати рішення емоційно, а не раціонально, є велика ймовірність зіткнутися з розчаруванням.

Варто чи ні: як ухвалити рішення про повернення на попередню роботу

Пропонуємо зважити всі за і проти за таким алгоритмом.

Крок 1. Згадайте причини звільнення

Запишіть усі пункти, що змусили вас піти з компанії. Що це було: токсичний керівник, одноманітна робота, необхідність працювати понаднормово? Одного разу ви вже попрощалися із цією компанією, і на це були причини.

Крок 2. Оцініть, що змінилося в роботодавця

Ключове тут — чи зникли ті обставини, які стали причиною вашого звільнення. Можливо, токсичного керівника звільнили або зʼявилася змога працювати за гнучким графіком? Про це можна запитати безпосередньо в рекрутера чи в колишніх колег. Варто також зважити, чи не відбулися зміни на гірше.

Крок 3. Перевірте запропоновані умови

Чи вигідніші вони, ніж були раніше? Чи відповідають вашим нинішнім потребам? Іншими словами — чи достатньо цього, щоб дати компанії другий шанс.

Крок 4. Оцініть подальші перспективи й відкиньте психологічні пастки

Чесно зізнайтеся собі: це повернення піде на користь вашим карʼєрним і життєвим цілям чи, імовірніше, є способом перечекати шторм у тихій гавані? Звісно ж, обидва варіанти мають місце бути. Головне — бути свідомими щодо власних мотивів.

Крок 5. Відверто поговоріть із роботодавцем і ухваліть рішення

Під час співбесіди щиро обговоріть причини попереднього звільнення та власні очікування від потенційної співпраці. Якщо раціональних переваг для повернення більше, ніж емоційних причин, і компанія справді змінилася, нова співпраця може бути вигідною.

Але може бути й таке, що ви пішли під впливом непереборних обставин, а не якихось негативних чинників. Наприклад, переїхали в інше місто чи вирішили опановувати нову професію. А тепер роботодавець відкрив філію чи торговельну точку або шукає людину за вашим новим фахом. Це трохи інша історія, у якій менше потенційних ризиків.

А у вас був досвід повернення до компанії, з якої ви раніше пішли? Поділіться ним у коментарях.

Світлина із рекламної фотосесії до фільму Materialists, автор — Charlie Clift.