«Шукачі з Марсу, роботодавці з Венери» — таку назву могла б носити книга про ринок праці. Бо нерідко одні й ті ж формулювання у вакансіях рекрутери та кандидати сприймають геть по-різному. Так, наче говорять далекими одна від одної іноземними мовами.

У цій статті Work.ua спробує «перекласти» типові фрази у вакансіях із «мови шукачів» і «мови роботодавців» на знайому нам усім українську. А ще — підказати, які обидвом сторонам порозумітися під час найму.

1. «Гнучкий графік» або «зручний графік роботи»

Що мають на увазі роботодавці?

Практично все, що завгодно:

  • Співробітник може працювати в будь-які зручні години, важливий лише результат.
  • Людина має змогу вибирати між денними й вечірніми змінами, мати «плаваючі» вихідні.
  • Роботодавець надає можливість працювати неповний робочий день.
  • Є певна кількість годин, яку треба відпрацювати протягом тижня.
  • Можна починати робочий день у проміжку між 8 та 11 ранку, а завершувати, відповідно, з 5 до 8 вечора.

Як цю фразу сприймають кандидати?

Найчастіше під «гнучким графіком» шукачі розуміють можливість працювати в будь-який час, коли їм зручно.

2. «Гібридний формат роботи»

Що мають на увазі роботодавці?

Гібридний формат — це модель, яка поєднує роботу в офісі з дистанційкою. На практиці в текстах вакансій ці варіанти трапляються в різних пропорціях:

  • Гібридний формат, але випробувальний строк — лише в офісі.
  • Декілька днів на тиждень присутність в офісі обовʼязкова, але працівник може вибирати такі дні самостійно.
  • Обовʼязково треба відвідувати офіс у конкретні, визначені роботодавцем дні.
  • Віддалена робота можлива лише за умови повноцінного робочого місця, яке відповідає вимогам компанії.
  • Компанія має офіс, але чи ходити туди — вибір працівника.

Як цю фразу сприймають кандидати?

Останній варіант у списку вище — найрідкісніший. Але саме так сприймають фразу «гібридний формат» кандидати: відвідування офісу можливе, але геть не обовʼязкове.

3. «Комфортний офіс»

Що мають на увазі роботодавці?

Комфорт — поняття оціночне. Комусь кави, печива і двох крісел (вибачте, не втрималися) буде цілком достатньо, щоб назвати офіс дійсно комфортним. Інша ж людина вважатиме робоче місце достатньо зручним лише за наявності ортопедичного стільця, готових обідів на кухні та PlayStation у зоні відпочинку.

Тож що саме криється за цією фразою в описах вакансій, часто незрозуміло.

Як цю фразу сприймають кандидати?

Найчастіше для шукачів таке формулювання — кліше, на яке вони майже не звертають увагу. Адже зручність робочого місця можна оцінити лише офлайн або хоча б із відеоогляду офісу.

4. «Дружній колектив», «ми як одна сімʼя»

Що мають на увазі роботодавці?

Тут може бути два варіанти:

  • Бізнес піклується про людей. Це проявляється в бенефітах (корпоративний психолог, додаткові дні відпустки), корпоративній культурі (відкритий зворотний звʼязок) тощо.
  • Компанія очікує, що люди працюватимуть «за ідею» і будуть ставити інтереси бізнесу вище за власні. Тут можливі неоплачувані перепрацювання, дзвінки в неробочий час, значний вплив неформальних звʼязків на розвиток карʼєри.

Як цю фразу сприймають кандидати?

Сьогодні подібні формулювання шукачі сприймають здебільшого негативно. У мережі можна знайти чимало дописів, які зводяться до такого: «якщо компанія каже, що вони тут наче сімʼя — біжи й не озирайся».

5. «Від кандидата очікуємо стресостійкість», «для тих, хто шукає нові цікаві виклики»

Що мають на увазі роботодавці?

Цими надзвичайно абстрактними фразами роботодавці намагаються описати специфіку посади чи бізнесу. Наприклад:

  • Робота передбачає спілкування з клієнтами, що часто асоціюється зі стресом.
  • Посаді притаманні суворі дедлайни, часто доводиться працювати над декількома проєктами одночасною.
  • Доведеться працювати в стартапі, де ще не до кінця сформовані процеси, є хаос.
  • Посада доволі креативна, а завдання — надзвичайно цікаві.
  • Роль обʼєднує в собі навички декількох фахівців, тож доведеться постійно вчитися.

Як цю фразу сприймають кандидати?

Зважаючи, що впродовж останніх років стресу і викликів у житті пересічного українця, мʼяко кажучи, вистачає, ці фрази можуть спричиняти роздратування. Уява кандидата малює найгірші картини. Наприклад, неадекватне керівництво, яке і є джерелом стресу.

6. «Ми шукаємо однодумців»

Що мають на увазі роботодавці?

Зазвичай це формулювання означає, що компанія шукає людину, яка поділятиме її цінності, стиль комунікації та підхід до роботи. Бізнес хоче найняти не просто професіонала, а «свою» людину, яка впишеться в колектив. Адже злагоджена командна робота — важлива основа для досягнення результатів.

Як цю фразу сприймають кандидати?

Шукачі можуть насторожено ставитися до таких фраз у вакансіях, адже вона має і негативне трактування: «ми не готові до альтернативних думок» або «краще, якщо ви думаєте так само, як ми».

Ще до відгуку на вакансію кандидат уявляє, що на цьому місці роботи його думка не сприйматиметься, якщо відрізняється від поглядів більшості.

7. «Молодий колектив»

Що мають на увазі роботодавці?

Цією фразою рекрутери зазвичай описують атмосферу, що панує в команді: жарти, меми, відсутність бюрократії, невимушене спілкування. І тоді вона має позитивний зміст.

Але також її використовують і в прямому сенсі, бо команда дійсно складається з молоді, часто — початківців.

Як цю фразу сприймають кандидати?

Для чималої кількості шукачів «молодий колектив» дійсно є перевагою: буде легко порозумітися, атмосфера неформальна.

Але в певний момент життя ця фраза вже може зчитуватися як прихований ейджизм: якщо мені 30, 35 чи 40 років, я ще вписуюся в «молодий колектив» або ж уже ні?

Як рекрутерам і кандидатам розуміти одне одного

Коли очікування не збігаються з реальністю, неодмінно приходить розчарування. Адже через неправильно сприйняті формулювання шукачі не відгукуються на вакансії або ж, навпаки, витрачають час на нерелевантні пропозиції. Роботодавці, своєю чергою, втрачають кандидатів в умовах дефіциту кадрів.

Щоб уникнути непорозумінь, компанії можуть переглянути свій підхід до текстів вакансій:

  • Уточнювати абстрактні формулювання. Наприклад: «пропонуємо гібридний формат роботи, а саме три дні на тиждень можна працювати з дому».
  • Змінювати шаблонні фрази на те, що насправді мається на увазі. Замість «шукаємо однодумців» — «наш ідеальний кандидат спілкується українською, не має шкідливих звичок і розділяє наші принципи».
  • Наочно доводити те, про що пишете. Ось так ми говоримо про офіс у вакансіях Work.ua: «Зручний офіс у центрі міста (трохи фото — за посиланням https://www.work.ua/careers/).

Для шукачів же найкращим рішенням є ставити запитання:

  • «У вакансії вказано гібридний формат роботи. Але чи передбачає це обовʼязкове відвідування офісу?».
  • «Що для вас означає дружній колектив?».
  • «Чи могли б ви навести приклади типових ситуацій, які можуть спричиняти стрес на цій посаді?».

А з якими неясними формулюваннями у вакансіях стикалися ви? Розкажіть, будь ласка, у коментарях.