Буває так, що замість конструктивного діалогу на співбесіді кандидат стикається із запитаннями, які звучать ніби з архіву 2000-х. Вони змушують почуватися некомфортно або зовсім не стосуються роботи. Як реагувати, щоб залишитися впевненим і професійним — для Work.ua ділиться Юлія Апалькова, HR-спеціалістка компанії БаДМ, одного з найбільших роботодавців у фармацевтичній галузі.

Застарілі запитання та їхні альтернативи

1. Ким ви себе бачите через 5 років?

На жаль, зараз жодна людина не може напевне знати, яким буде її завтрашній день. Планування на 5 років уперед в умовах воєнного часу видається нереалістичним і недоречним.

Сучасна альтернатива запитанню: «Як бачите свій професійний розвиток у найближчому майбутньому?».

Ваша можлива реакція: «Зосереджений (а) на найближчій перспективі. Планую розвинути [конкретні навички] та попрацювати над [тип проєктів]. А які можливості росту передбачає ця позиція?».

2. Чому досі не одружені / без дітей?

Усі запитання на про сімейне життя є найвищим проявом нетактовності та втручанням в особисті кордони.

Сучасна альтернатива запитанню: «Розкажіть про сім’ю».

Ваша можлива реакція: якщо не хочете розповідати, можете оминути цю частину інтервʼю. «Моє особисте життя не впливає на роботу. Пропоную краще обговорити мої професійні якості».

3. Яку користь ви принесете компанії?

Ставлячи запитання про користь, HR демонструє утилітарний підхід. Інтереси бізнесу — це добре, але пам’ятайте, що ви — не гвинтик у великому механізмі.

Сучасна альтернатива запитанню: «Які завдання в межах нашої компанії вам цікаві? Чим би ви хотіли займатися?».

Ваша можлива реакція: «Цікаво дізнатися про виклики команди. Маю досвід у [галузі], який може допомогти з [конкретні завдання]. Які пріоритети у вашому відділі?».

4. Не збираєтеся переїжджати?

У сучасних умовах кандидати дуже гостро реагують на такі запитання, бо це очевидна спроба увірватися в їхній особистий простір.

Сучасна альтернатива запитанню: «Чи комфортно вам буде працювати в нашому офісі / чи підходить наша локація?».

Ваша можлива реакція: «Чи є специфічні вимоги до мого місцезнаходження для роботи на цій посаді?».

5. Які ваші сильні сторони?

Оцінка своєї сили чи слабкості — справа суб’єктивна. Тому будь-яка відповідь на таке запитання навряд чи принесе практичну користь.

Сучасна альтернатива запитанню: «Які навички допомагають вам у роботі?».

Ваша можлива реакція: «Можу розповісти, як застосовував [конкретні вміння] в попередніх проєктах».

6. Наскільки ви стресостійкі?

Чи можете ви оцінити власний рівень стресу і тривоги? Відповідь, знов-таки, буде досить суб’єктивною. Та й запитання видається недоречним в умовах повномасштабного вторгнення.

Сучасна альтернатива запитанню: «Що вам допомагає впоратися зі стресом?».

Ваша можлива реакція: «У складних ситуаціях використовую [конкретні методи]. Наприклад, коли [опис ситуації], я [дії та результат]».

7. Чи готові виконати тестове завдання?

Якщо таке запитання ставлять на етапі телефонного інтервʼю, до знайомства з вами та наданням базової інформації про посаду та компанію, це може свідчити про неповагу до часу.

Сучасна альтернатива запитанню: «Чи готові ви прийти до нас на співбесіду / провести онлайн-зустріч?».

Ваша можлива реакція: «Я можу виконати тестове завдання, та спочатку мені хотілося б дізнатися більше про умови роботи».

Якщо рекрутер наполягає на некоректних запитаннях попри ваші спроби перенаправити розмову, це багато що розповідає про корпоративну культуру цієї компанії. Варто подумати, чи ви взагалі хочете працювати в такому середовищі.

Як відповіді працюють на вашу користь

Застарілі запитання — не ваша провина, але реакція на них формує враження про вас. Коли ви відповідаєте впевнено й тактовно, то захищаєте свій особистий простір і можете скерувати розмову в конструктивне русло, демонструєте професіоналізм і сучасне мислення.

Ця навичка відточується з кожним наступним інтервʼю. Але можна підготуватися заздалегідь, наприклад, тренувати відповіді з друзями. Памʼятайте, що впевненість і тактовність — ваші найкращі помічники на будь-якій співбесіді.