Однією з проблем століття технологій став інформаційний шум. Зараз кожен з нас щодня споживає терабайти даремного контенту, не випускає телефону з рук як на роботі, так і вдома.

Це спричинило виникненню культури кліпового мислення. Люди більше не сприймають світ як цілісний, не аналізують, не розмірковують та поглинають усе, що з’являється в полі їхнього зору.

Інформаційний шум — це потік невідфільтрованої інформації, цінність якої зменшується пропорційно до її кількості.

Небезпека полягає в тому, що людина починає звикати до простого інфопотоку та виробляє залежність від інформації. Курси, вебінари, блоги, статті, відео, фотографії — на це витрачається багато енергії, ресурсу та часу. А в результаті користі нуль.

Розібратися з темою інфошуму Work.ua допоміг журналіст Максим Журавель. Він має за плечима понад чотири роки досвіду роботи в новинних виданнях України. Максим щодня стикається з великим потоком інформації, але навчився її регулювати, відсівати непотрібне, відпочивати від надлишку новин і знає, як не стати заручником кліпового мислення.

Максим Журавель
Максим Журавель
журналіст

Порада № 1. Відмовитись від перегляду телебачення

Телебачення справді засмічує наше інформаційне поле. До того ж інформацію, яку ми звідти отримуємо, не можна самостійно відфільтровувати. Ми гортаємо канали, де йдуть новини з певним порядком денним, там і розважальні ТВ-шоу, які можуть затягнути на кілька годин. Що вже казати про рекламу.

Також важко контролювати потік негативу, який ми отримуємо з екрана. Ним намагаються утримувати увагу телеглядачів.

Не всі можуть взяти й просто припинити дивитися телевізор. Якщо це ваш випадок, необхідно грамотно поставитися до підбору каналів, заглибитися в їхню інформаційну політику. Так можна відрегулювати, яку інформацію людина буде пропускати у своє поле. А якщо новини не цікавлять — зараз є безліч платформ та сервісів із платним та безкоштовним контентом. Там можна вибирати, що і коли дивитись.

Перед тим як увімкнути телевізор, подумайте, що саме хочеться подивитися: новини, фільм, розважальне шоу. Якщо прямої мети немає — немає і сенсу брати пульт у руки, інакше можна пуститися блукати каналами в пошуках чогось цікавенького. Це призводить до просто так витраченого часу.

Порада № 2. Обмежити використання соцмереж

Я підписаний в інстаграм на ряд людей, які досягли чогось у моїй сфері діяльності чи суміжній професії. Завдяки їхньому контенту я дізнаюся нову інформацію з «руху». Те саме стосується блогів. Якщо до їхнього підбору поставитися серйозно, можна отримувати ту інформацію, яка буде практична і корисна саме вам.

Також у соцмережах я підписаний на знайомих, чиє життя мені цікаве і з ким хочу підтримувати зв’язок. Соцмережі — чудовий інструмент, щоб розуміти, що відбувається в житті людини та підтримувати з нею зв’язок, вітати зі святами, досягненнями та у разі чого звернутися за допомогою.

Обмежити використання соцмереж потрібно в тому випадку, якщо більшість споживаного вами контенту — марна і не практична. Якщо ви заходите до соцмереж, щоб вбити час, — це неправильно. Інтернет треба використовувати так само осмислено, як і вибирати продукти в магазині — не збирати все поспіль, а вирішувати, що знадобиться, а що ні.

Порада № 3. Відмовитись від новин

Багато разів бачив рекомендацію повністю відмовитися від новин, мовляв, чоловік, колеги, друзі донесуть необхідне, якщо це важливо. Однак це «зіпсований телефон». Люди, передаючи інформацію з вуст у вуста, можуть зіпсувати факти, додавши до цього свою суб’єктивну оцінку.

Вважаю, що людина, яка живе в будь-якій екосистемі, має бути в курсі того, що навколо неї відбувається. Однак контролювати потік також важливо.

Зважаючи на роботу, мені потрібно бути підписаним на велику кількість пабліків, сторінок, сайтів з новинами та спостерігати за ними протягом дня. Але я навчився все це структурувати. Наприклад, раніше була проблема, що в Telegram діалоги у мене губилися у стрічці. Але там з’явилася функція сортувати контент за папками. Тепер у мене окремо листування, окремо новини, канали для розваг та інше.

Я б не обмежував себе в інформації, а поставився б більш відповідально до того, наскільки вона якісна та позитивна. Щоб бути в курсі подій, краще підписатися на кілька новинних сторінок. Не більше трьох, наприклад. Це для того, щоб мати можливість вибору та проаналізувати різні точки зору. Також важливо пам’ятати, що новини від третіх осіб найчастіше подаються неправдиво.

Порада № 4. Читати корисні книги

Книги дають якісні знання та допомагають уникнути кліпового мислення. Вони змушують людину думати, заглиблюватись, мислити творчо, аналізувати, осмислювати, тренувати концентрацію. Цього не дають короткі статті та новини, вони просто пролітають повз.

Якщо читати не любите, можна слухати аудіокниги, подкасти. Головне — підходити до цього осмислено: вдаватися у те, що споживаєте.

Порада № 5. Відмова від багатозадачності

Ця порада працює не для всіх людей та не для всіх професій. Особисто для мене це норма — швидко перестрибувати з одного завдання на інше або займатися кількома одразу. Однак якщо ви хочете виконати завдання максимально якісно, вам доведеться прибрати всі подразники, які впливають на вашу продуктивність. Для цього варто вимикати месенджери, соцмережі, сповіщення на телефоні.

Якось я провів експеримент. У мене було два однакових робочих завдання. Перше я виконував чітко одну годину, причому абсолютно ні на що не відволікаючись. Друге завдання я виконав за півтори години, бо іноді доводилося переписуватись з колегами з термінових робочих питань.

Ще є лайфхак, який я сам використовую — це відключити на телефоні повідомлення абсолютно з усіх додатків, окрім найважливіших (наприклад, додаток банку). Якщо мені треба подивитись щось у соцмережі, я сам зайду і подивлюся, коли на це буде час. Якщо хтось матиме щось термінове — мені можна зателефонувати.

У сучасному світі все відбувається дуже швидко і раптово, тому багатозадачність — навичка, яку варто опанувати. Але у разі завдань, де потрібна повна концентрація та увага, варто прибирати всі інформаційні подразники, які крадуть час. Якщо говорити про відпочинок від інформації, у такі моменти також необхідно вимикати повідомлення та давати собі час на тишу та спокій.

Порада № 6. Не генерувати шум

Кожна людина вирішує сама, скільки і який контент їй публікувати у соціальних мережах. У пункті про новини я зазначав, що ми повинні фільтрувати споживаний контент і вибирати, на кого підписуватись і від кого отримувати інформацію.

Ви маєте право публікувати те, що хочете. Але не забувайте про осмислений контент — те, що може нести користь вашим читачам.

Зміст розміщених на сайті матеріалів не обов’язково відбиває офіційну позицію Work.ua. Інформація чи погляди, висловлені у матеріалах, є відповідальністю їхніх авторів.


Читайте також