У юриспруденції відомий принцип: незнання правових норм не звільняє від відповідальності. Аналогію можна провести й до психологічних законів: незнання ефектів, які керують нашим життям, не звільняє від їхнього впливу.

Work.ua розповідає про 5 ефектів і упереджень, які можуть стати на заваді карʼєрному зростанню чи розвитку компанії.

1. Ефект Даннінга-Крюгера

Це когнітивне упередження, за якого люди з низьким рівнем знань або навичок у певній сфері переоцінюють власну компетентність і не можуть цього усвідомити. Воно працює й у зворотний бік — компетентні професіонали можуть сумніватися у своїй обізнаності та недооцінювати здібності, бо усвідомлюють глибину теми.

Ефект уперше експериментально довели та описали у 1999 році соціальні психологи з Корнельського університету Девід Даннінг та Джастін Крюгер.

Вплив на карʼєру: компетентні працівники можуть не висловлювати своїх ідей, не вважати себе гідними підвищення. Вони не бачать своїх сильних сторін, що може стати на заваді професійному розвитку.

Як діяти працівникам: допоміжною може бути формалізація професійних успіхів. Наприклад, ведення списку досягнень на роботі, регулярний зворотний звʼязок від керівництва.

Як діяти роботодавцям: ваше завдання — обʼєктивно оцінювати компетенції працівників. Тут стануть у пригоді чіткі КРІ, грейди тощо.

2. Ефект Матвія

Ефект Матвія — це феномен нерівномірного розподілу переваг, коли субʼєкт, який уже ними володіє, зберігає та примножує капітал, тоді як той, хто від початку був обмежений ресурсами, стає ще більш обділеним і має менші шанси на успіх. Цей термін запровадив соціолог Роберт Мертон.

Вплив на карʼєру: працівники, які одного разу здобули визнання, частіше отримують нові шанси: проєкти, бонуси, підвищення. Натомість не менш компетентні, але скромні фахівці так і лишаються непоміченими й не ростуть у доходах і посадах.

Як діяти працівникам: робити все, щоб ваші досягнення були видимими. Зокрема, говорити про свої успіхи та результати з керівництвом, долучатися до масштабних завдань.

Як діяти роботодавцям: забезпечувати рівний доступ до кар’єрних можливостей. Наприклад, анонімізувати тестові завдання кандидатів при прийомі на роботу, проводити відкриті конкурси на заміщення керівної посади.

3. Ефект Конкорда, або логіка незворотних витрат

Люди схильні й далі інвестувати ресурси (час, гроші, зусилля) у невигідну справу лише тому, що вже багато в неї вклали. Назва походить від дуже дорогого проєкту надзвукового літака «Конкорд», який продовжували фінансувати попри очевидну збитковість.

Вплив на карʼєру: працівник може «триматися» за токсичну роботу чи неприбутковий проєкт лише тому, що вже витратив на це роки. З іншого боку, компанія може не наважуватися на звільнення працівника, який перестав бути ефективним, бо в нього було вкладено багато ресурсів (наприклад, навчання коштом компанії).

Це блокує можливі зміни, і в результаті — застій, вигорання, зниження продуктивності.

Як діяти працівникам: чесно дати відповідь на запитання: «Чи вибрав (ла) я б цю компанію, якби зараз шукав (ла) роботу?».

Як діяти роботодавцям: створювати культуру, де відмова від неефективного — це не провал, а гнучкість. Також важливо вчасно помічати інструменти, що вже не приносять результатів, наприклад, з допомогою ретроспектив.

4. Егоїстичне упередження

Люди схильні приписувати успіхи власним зусиллям, а невдачі — зовнішнім обставинам. Цю теорію почали висувати в 60-х роках минулого століття, а підтвердили під час досліджень у 1975 році.

Вплив на карʼєру: егоїстичне упередження заважає бачити й аналізувати власні помилки, знижує здатність до навчання та прийняття конструктивної критики. Це може мати низку негативних наслідків: від конфліктів у команді до звільнення.

Як діяти працівникам: намагатися бути обʼєктивними до причин поразок і перемог, уміти приймати критичний зворотний звʼязок.

Як діяти роботодавцям: формувати корпоративну культуру, у якій помилка не є вироком, створювати простір для чесних обговорень і фокусуватися на навчанні з досвіду.

5. Підтверджувальне упередження, або «упередження мого боку»

Люди схильні шукати, помічати та згадувати лише ту інформацію, яка підтверджує їхні поточні переконання. Водночас вони ігнорують факти, що суперечать цим переконанням. Це явище було підтверджено серією експериментальних досліджень у 1960-х.

Вплив на карʼєру: упередження заважає обʼєктивно оцінювати реальність. Наприклад, людина, яка переконана, що «неможливо знайти роботу без звʼязків», буде ігнорувати цікаві вакансії. Або ж керівник, який має улюбленців, буде охочіше помічати факти, які підкріплюють позитивне ставлення до конкретних людей.

Як діяти працівникам: розвивати критичне мислення і не відкидати інформацію лише тому, що вона «незручна».

Як діяти роботодавцям: створювати середовище з плюралізмом думок, де люди з різними точками зору на певне питання можуть висловити своє бачення.

А ви помічали вплив цих психологічних ефектів на своє життя?