Блогери обіцяють: «Купите мій курс — заробите $3 000 за 2 дні». У пошуках підвищення кваліфікації чи корпоративного навчання можна не помітити маніпуляцій і придбати такий курс.

Згодом виявляється, що освітній продукт недостатньо наповнений: поради поверхневі, малообґрунтовані та нижчі за той рівень, на який ви розраховували. Зрештою, корпоративне навчання має стати трампліном для команди, який виведе її на новий рівень, а не формальним виконанням плану розвитку.

То як не стати жертвою шахраїв у сфері освіти

Коли роботодавці шукають нові шляхи для розвитку команди, з’являється дедалі більше навчальних курсів, які обіцяють миттєвий результат. Але насправді за яскравою рекламою може ховатися шахрайство та розчарування.

Проаналізуйте освітній продукт за цими пʼятьма критеріями, і, якщо помітите такі «прапорці», пошукайте інше навчання та збережіть кошти.

1. Маніпуляції емоціями

На початку статті ми згадували про відоме кліше, коли вам обіцяють фантастичний результат за короткий час. Найчастіше такі репліки — лише агресивний метод продажу, який не має нічого спільного з реальністю. Ось поширені приклади таких фраз:

  • «Станьте професіоналом за 2 дні!»
  • «Я теж колись боявся, але повірив у себе — і став мільйонером!»
  • «Цей курс змінить твою свідомість!»
  • «Ти отримаєш сертифікат міжнародного зразка!»

Зазвичай їх вживають не справжні фахівці, а ті, хто понад усе хоче заробити. На жаль, гучні заяви не наближають до успіху, а віддаляють від майбутньої роботи. Такі меседжі апелюють до емоцій, не до професійного розвитку. Їхня мета — створити ілюзію простого шляху, тоді як справжнє навчання завжди вимагає зусиль, часу та практики.

2. Відсутність чи одноманітність відгуків

Якісні школи заохочують студентів ділитися досвідом — у коментарях, формах зворотного зв’язку чи на особистих сторінках. Це допомагає побачити реальні результати. Якщо ж відгуків немає або всі вони ідентичні, це сигнал насторожитися.

Порада: у соцмережах випускники курсу залишають коментарі та взаємодіють із контентом курсів. Ви можете написати їм в особисті повідомлення, запитати їх про враження від пройденого матеріалу, щоб зрозуміти, чи варто спробувати це навчання для своєї команди.

3. Зайвий фокус на особистому бренді

Цим часто зловживають медійні персони. Щоби продати свої курси, вони більше розповідають про свій шлях та рефлексію за минулими подіями: «Мені не було як заплатити за квартиру, але я повірила в себе й заробила мільйон за 3 дні». За цим вони забувають, що учням важлива змістовність матеріалів, а не їхня постать.

Професіонали завжди публікують програму свого курсу та обовʼязково згадують складні теми, щоб було просто зчитати їхню експертність. Звісно, вони також розповідають про викладачів та їхні здобутки, щоб не допустити сумнівів у компетентності фахівця. Але все ж основний акцент — на програмі та своєму досвіді як спеціаліста.

Зрештою, коли роботодавець бачить у резюме назву курсу, він очікує підтвердження реальних знань, а не просто знайомства з популярним блогером.

4. Надмірне приховування своїх матеріалів

Завдяки безкоштовним лекціям чи вебінарам якісні онлайн-школи промотують свій матеріал. Вони легко «знайомлять» потенційних учнів зі своїм стилем викладання і дають доступ до безкоштовного заняття чи випробувального періоду.

Це показник прозорості: якщо викладач не боїться показати частину свого матеріалу, то він впевнений у власних компетенціях. Ба більше, безкоштовна лекція допоможе зрозуміти, чи відповідає програма курсу вашому запиту.

5. Акцент на сертифікатах

З незрозумілих причин псевдоексперти наголошують: «Після закінчення курсу ви отримаєте сертифікат». Коли вони справді не розуміють, які навички актуальні в професії, їм здається, що це має засвідчити рівень компетентності.

Головна мета інфошахраїв — продати, а не допомогти вийти на новий рівень. Задля цього вони здатні прикриватися красивими папірцями-сертифікатами і доказувати успішність наявністю диплома.

«Але ж це диплом європейського зразка!», — кажуть псевдоексперти. Та справжні спеціалісти знають, що знання засвідчуються зовсім не штампом чи перекладом документу, а виконаними цілями компанії.

А як все-таки знайти хорошу онлайн-школу

Перевірити експертність можна завдяки декільком пунктам, як-от:

  • На курсі не обіцяють надшвидких результатів.
  • Лектор веде свої соцмережі як експерт із певної галузі. На його здобутки можна подивитися у LinkedIn або в інтернеті.
  • На сторінці освітнього продукту є різноманітні відгуки. Деякі з них залишені не анонімно. Завдяки цьому можна поставити своє запитання колишнім учням.
  • Програма та наповнення чіткі, структуровані, містять актуальні теми для тієї чи іншої галузі.
  • Інколи школа чи окремий фахівець проводять безкоштовні уроки для тих, хто хоче спробувати пройти урок.

Освіта — це інвестиція, яка повинна працювати на нові досягнення команди, а не на чужий Instagram. Памʼятайте, що швидкий успіх — антонім до професіоналізму, а хороші результати приходять поступово. Бажаємо вам не помилитися у виборі фахівця та зрощувати найкращі команди.