- 5 хв читання
- 3131
Бронювання втратило чинність 1 квітня? Розбираємося в тонкощах оформлення відстрочок з адвокаткою
1 квітня набули чинності нові правила бронювання військовозобов'язаних працівників. Зʼясовуємо, що саме змінилося та чи варто панікувати людям, які мали відстрочку.
Що відбувається та чому саме 1 квітня
28 лютого 2025 року Кабінет Міністрів України ухвалив Постанову «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час». Цим документом Уряд ініціював:
- Зміни до Постанови № 76, яка регулює питання бронювання військовозобовʼязаних. Саме ці зміни викликали резонанс у медіа впродовж останніх днів.
- Обовʼязок Пенсійного фонду та Мінцифри налагодити електронний обмін даними для автоматичної перевірки відповідності зарплати працівників вимогам бронювання.
Цей документ набрав чинності 5 березня 2025 року. Проте Кабмін продовжив термін перебронювання працівників до 31 березня 2025 року, щоб критично важливі підприємства мали час для оновлення свого статусу за новими критеріями.
Ці процеси й спричинили ажіотаж навколо дати 1 квітня 2025 року.
Новий порядок визначення критичності — ключова новела
Як пояснила Work.ua адвокатка Ганна Яворська, ризик втрати відстрочки з 1 квітня 2025 року повʼязаний з тим, що з цієї дати втрачає чинність бронювання, оформлене за старим порядком. Це було відомо заздалегідь, і компанії, що мали відповідні можливості, встигли до 31 березня пройти процедуру бронювання з урахуванням нових вимог.
«Основна складність сьогодні полягає не в самому завершенні дії старих рішень щодо бронювання, а в нових правилах присвоєння статусу критично важливого підприємства. Адже саме цей статус є передумовою для можливості бронювання працівників. І хоча раніше теж не всі компанії могли його отримати, нині встановлено критерії, що ускладнюють процедуру для малого та середнього бізнесу», — розповіла Ганна Яворська.
Статус критично важливого підприємства можуть отримати компанії, які відповідають трьом критеріям, визначеним Урядом у вже згаданій Постанові №76. Два з них є обов’язковими:
- середня зарплата працівників не нижче за розмір мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5 (наразі — 20 000 грн);
- відсутність заборгованості зі сплати податків та ЄСВ.
Третій критерій підприємство може вибрати з-поміж таких:
- сплата податків і зборів на суму, еквівалентну не менш як 1,5 млн євро на рік;
- сума надходжень понад 32 млн євро на рік, окрім позик і кредитів;
- компанія має стратегічне значення для економіки і безпеки держави — визначається постановою Кабміну №83 від 04.03.2015;
- компанія має важливе значення для окремої галузі економіки чи територіальної громади — критерії визначаються відповідними державними органами;
- статус резидента Дія.City;
- постачання електронних комунікаційних послуг із певним рівнем доходу.
Що ще змінюється з 1 квітня 2025 року
Кабмін розʼяснив інші важливі зміни в процедурі визнання критичності підприємства та оформлення відстрочок:
- Швидке анулювання відстрочок. Тепер їх можна буде скасовувати раз на 5 днів, а не раз на місяць. Анулювання необхідне для оформлення нових відстрочок.
- Урахування мобілізованих. Під час розрахунку дозволених обсягів бронювання будуть враховуватися мобілізовані після 18 травня 2024 року. Це важливо, бо за загальним правилом компанія може забронювати не більш як 50% військовозобовʼязаних.
- Оновлені підходи до розрахунку зарплати. Через перехід на щомісячну звітність середню зарплату підприємства тепер розраховуватимуть за останній календарний місяць, а не за квартал.
«Прийняті зміни прискорять процедуру бронювання та зроблять її більш ефективною. Ми враховували потреби бізнесу та державних установ, що дозволяють уникнути зайвої бюрократії та підтримати критичне значення підприємства в умовах воєнного стану», — зазначив заступник Міністра економіки України Віталій Кіндратів.
Як подати заяву на бронювання працівників через застосунок «Дія»
Уряд також нагадав, що подати заяву на бронювання працівників можна виключно через портал «Дія». Це означає, що керівникам підприємств більше не потрібно оформлювати паперові накази — процес відбувається повністю в електронному форматі.
Важливо: якщо працівник уже був заброньований, перед поданням нової заявки попереднє бронювання необхідно анулювати.
Щоб подати заяву на бронювання працівників, потрібно:
- Авторизуватися на порталі «Дія».
- Вибрати послугу «Бронювання працівників» та натиснути «Подати заяву».
- Внести необхідні дані працівників.
- Підтвердити рівень їхньої заробітної плати.
- Перевірити заявку та підписати її — це має зробити керівник підприємства або уповноважений підписант.
- Очікувати результату — повідомлення про розгляд заявки надійде на електронну пошту та портал «Дія».
Підтверджене бронювання буде відображатися у застосунку Резерв+. Якщо бронювання надано після оновлення статусу критично важливого підприємства, воно діятиме на період дії критичності — до 1 року.
2 коментарі
Щоб залишити коментар, потрібно увійти.