Work.ua спільно з Наталією Кульчицької, керівником департаменту персоналу «Кернел», підготував навчальний курс про оцінку діяльності.

У цьому уроці йтиметься про завершення оцінки, формування індивідуального плану розвитку та висування співробітників до кадрового резерву.

Щорічна оцінка діяльності складається з двох напрямків:

  1. Оцінка поведінки: оцінка компетенцій і подальший розвиток за її підсумками.
  2. Оцінка результативності: постановка й оцінка цілей.

Процес оцінки за компетенціями в «Кернел»

Складається з наступних етапів:

  • самооцінка співробітника за компетенціями;
  • оцінка керівника (або двох керівників у разі подвійного підпорядкування);
  • зустріч співробітника з керівником за результатами оцінки: формування індивідуального плану розвитку (ІПР) та планування подальших дій на наступний рік;
  • необов'язково — висування в кадровий резерв з ініціативи співробітника або керівника і проходження відбіркових процедур.

Нижче мова піде про останні два етапи.

Індивідуальний план розвитку співробітника

При самооцінці за компетенціями співробітник заповнює форму індивідуального плану розвитку, який передбачає:

  • одну корпоративну програму з розвитку компетенцій;
  • одну зовнішню професійну програму;
  • три дистанційних курси.

Розвиток компетенції — розвиток soft skills

У компанії немає жорстких правил щодо вибору компетенції для розвитку — можна як розвинути компетенцію з найнижчою оцінкою, так і посилювати ту, яка набрала найбільше балів. Співробітник з керівником самі визначають, на якій компетенції в конкретний період зробити акцент. З досвіду «Кернел» більшість співробітників з керівниками вибирають компетенцію, яка знаходиться в зоні розвитку.

При цьому є одне важливе правило: за рік можна розвинути тільки одну компетенцію.

Для розвитку компетенцій у компанії є:

  • дистанційний курс, написаний з урахуванням бачення й індикаторів компетенцій в «Кернел»;
  • тренінг по компетенції в онлайн- або офлайн-форматі, матеріал для якого також створений з урахуванням бачення й індикаторів компетенцій в «Кернел»;
  • додаткові матеріали на порталі Kernel Hub (відео, фільми, статті, книги).

Процес розвитку компетенції побудований наступним чином.

  1. Співробітник вибирає в системі компетенцію для розвитку. При виборі компетенції в системі відразу видно наявні по ній курси.
  2. Співробітник погоджує з керівником компетенцію для розвитку.
  3. Менеджер дистанційного навчання призначає співробітнику відповідний курс у системі.
  4. Фахівці з навчання відстежують динаміку навчання за дистанційними курсами та інформують співробітників, якщо вони забули їх пройти.

Що стосується тренінгів за компетенціями — фахівці з навчання повністю координують цю роботу: погоджують зі співробітниками та керівниками графіки навчання, формують групи та безпосередньо організовують тренінги. Їх проводять внутрішні тренери.

Таким чином, співробітникам доводиться витрачати мінімум зусиль на координацію й організацію навчання. У компанії створюється і підтримується середовище для розвитку.

Формування інституту внутрішніх тренерів (ІВТ)

Усім охочим співробітникам «Кернел» запропонували пройти відбір в Інститут внутрішніх тренерів. Це дозволило тим, для кого важливо зовнішнє визнання і хто ще не закрив цю потребу, реалізувати себе в тренерстві.

Зустріч внутрішніх тренерів за рік показала, як сильно змінилися ці співробітники: якими вони стали впевненими та натхненними. По суті, компанія отримала амбасадорів моделі компетенцій, лідерів думок не тільки в моделі компетенцій, а й загалом в HR-системі.

Можна сказати, що ІВТ — дуже потужний і ефективний інструмент, якщо вибирати співробітників, які хочуть розвиватися й працювати над собою та яким це щиро цікаво.

Методологія формування Інституту внутрішніх тренерів:

  1. Важливо навчити тренерів майстерності тренерства — майстерності передачі знань.
  2. Потрібно сформувати самі тренінги за компетенціями та передати їх тренерам. Для цього краще залучити внутрішніх або зовнішніх експертів, ​​тому що це занадто складне завдання для недосвідченого тренера.
  3. Необхідно супроводити тренерів-початківців на їхніх перших тренінгах. Надати їм необхідну підтримку, щоб вони розуміли, що в разі будь-яких помилок їм допоможе більш досвідчений тренер.

Професійна програма — розвиток hard skills

При виборі професійної програми співробітник не вибирає її з якогось списку, а самостійно вирішує, яке навчання йому потрібно для реалізації своїх цілей і завдань.

Важливо прокомунікувати працівникам, що професійна програма обов'язково повинна бути пов'язана з реалізацією цілей на наступний рік, сформульованих у рамках оцінки результативності. Вона передбачає розвиток hard, а не soft skills.

Кожна компанія може сама визначити для себе правила формування професійних програм:

  • ліміт бюджету;
  • ліміт днів;
  • груповий або індивідуальний формат програм;
  • онлайн- або офлайн-формат.

Після отримання запитів на професійне навчання від співробітників у «Кернел» аналізують їх, шукають повторювані теми й можливості їх об'єднання. Це дозволяє оптимально використовувати бюджет на навчання і досягати синергії між різними співробітниками та підрозділами.

У компанії є певні ліміти на професійні програми.

Після формування списку професійних програм з керівником узгоджуються ті чи інші програми, які беруться в роботу і протягом року реалізовуються.

Дистанційні курси

У компанії «Кернел» є learning-система, в якій розміщуються всі електронні курси. Там є:

  • курси за компетенціями;
  • курси за іншими soft навичками;
  • професійні курси;
  • адаптаційні курси;
  • digital-курси: MS Word, Excel, PowerPoint, Power BI.

Співробітник може вибрати будь-які три курси.

Проходження дистанційних курсів не є обов'язковим.

Кадровий резерв

У «Кернел» висування в кадровий резерв є частиною щорічної оцінки діяльності. Співробітник може висуватися до кадрового резерву самостійно після самооцінки за компетенціями та заповнення індивідуального плану розвитку. Для цього достатньо поставити спеціальну галочку в системі та залишити коментар. Також номінувати працівника до кадрового резерву може його керівник, поставивши галочку і написавши коментар. При цьому рішення про зарахування людини до кадрового резерву ухвалюється на основі проходження нею відбіркових процедур, а не на основі думки керівника.

Інструменти й етапи відбору до кадрового резерву такі:

  • есе співробітника;
  • бар’єрометрія;
  • асесмент;
  • інтерв'ю за компетенціями;
  • інтерв'ю з HR-ом.

Процес досить тривалий і трудомісткий як для HR-ів, так і для самих співробітників. Але це виправдано, тому що забезпечує потрапляння до кадрового резерву тих людей, які готові докладати зусилля, мають потенціал і повністю відповідають моделі компетенцій «Кернел».

Крім того, відбір важливий, щоб в групи потрапляли люди одного рівня зрілості та володіння компетенціями. Якщо хтось слабший, це тягне групу назад і демотивує колег у навчанні.

З 500 номінантів в компанії відбір пройшли 100 у дві програми: програма для вищого менеджменту, експертів та інших рівнів менеджменту.

Висновок

Оцінка за компетенціями — дуже важливий інструмент в HR-системі при відборі персоналу, плануванні розвитку, формуванні кадрового резерву.

Формування індивідуальних планів розвитку в рамках щорічної оцінки діяльності забезпечує системний підхід до навчання в компанії та залученість співробітників до процесу навчання. Крім того, це допомагає сформувати культуру розвитку компетенцій.

< Перейти до попереднього уроку             Перейти до наступного уроку>