- 3 хв читання
- 977
Чому без HR-стратегії бізнес приречений на плинність кадрів і втрати та як цьому запобігти
HR-стратегія — це не просто модний тренд, а необхідний інструмент для бізнесу, який прагне зростати. Читайте у статті, чому хаотичне управління персоналом може коштувати компанії мільйони та як створити ефективну HR-стратегію.


HR-експертка з 9-річним досвідом побудови HR-процесів у компаніях, ex Co-founder IT-компанії Катерина Негрій багато років займається діагностикою процесів, побудовою стратегій та запровадженням HR-процесів. Work.ua попросив її поділитися основними рекомендаціями з побудови ефективної HR-стратегії.

Що таке HR-стратегія і чому без неї погано
Це фундаментальний чіткий план, який допомагає бізнесу розвиватися, залучати та утримувати таланти, підвищувати ефективність команди й досягати стратегічних цілей.
HR-стратегія дозволяє:
- передбачати потреби бізнесу в персоналі;
- створювати ефективні HR-процеси й контролювати їхній розвиток;
- оптимізувати витрати на рекрутинг і утримання працівників;
- підвищити залученість персоналу, утримувати в компанії найкращих людей, даючи їм можливості професійного розвитку;
- відстежувати результати впроваджених процесів;
- своєчасно реагувати зміною HR-процесів, враховуючи світові тенденції та зміни на ринку праці;
- перетворити HR-функцію на стратегічного партнера бізнесу.
Коли у компанії немає стратегії, то всі завдання виконуються без прив’язки до неї, без розуміння, які є потреби у бізнесу. На жаль, часто такі завдання не приносять великих результатів.
Без чіткого плану роботи HR-відділ компанії стикається з низькою залученістю працівників, хаотичним наймом, високою плинністю кадрів, перевищенням бюджету на зарплати, втратою цінних талантів тощо.
Як побудувати ефективну HR-стратегію
1. Аналіз поточних процесів
Варто оцінити:
- процеси найму та адаптації;
- вартість закриття вакансії та загальну вартість найму;
- рівень плинності кадрів;
- залученість персоналу та інші метрики.
Практичний кейс. В одній IT-компанії я зіткнулася з проблемою високої плинності працівників — 37% за рік. Під час діагностики процесів я визначила, що процес адаптації був недостатньо структурованим, а рівень залученості — низьким.
Ми розробили HR-стратегію. Це дозволило об’єктивніше оцінити проблему і запровадити ефективну систему онбордингу. Також ми створили процес проходження випробувального терміну з відповідним тестуванням та опитуванням всіх учасників, програму розвитку керівників, які виконували роль наставників під час адаптації. Усі ці заходи знизили плинність до 20% протягом 6 місяців.
2. Визначення ключових пріоритетів
HR-менеджери часто завантажені операційними завданнями: термінові запити на підбір персоналу, розв’язання конфліктів, постійна зміна завдань тощо. Коли ти постійно виконуєш лише операційку, це призводить до вигорання, відсутності результатів і досягнень, що може демотивувати HR. Це заважає розвивати стратегічні цілі.
Щоб виправити ситуацію потрібно:
- виписати всі поточні завдання HR-відділу (функціональний лист);
- розподілити їх на стратегічні та операційні;
- виділити ті завдання, які можете зробити лише ви (в межах свого функціоналу), та ті завдання, які необхідно делегувати;
- делегувати частину завдань для оптимізації своєї роботи.
3. Дослідження ринку праці та визначення трендів
Для початку потрібно проаналізувати ринок праці за вакансіями, які у вас в роботі. Далі ознайомитись з популярними практиками найму в інших компаніях.
Обовʼязково стежити за ринком і тенденціями в HR-світі (наприклад, Reuters нещодавно поділився статистикою, що глобальні втрати від депресії та тривоги працівників складають 1 трильйон доларів щорічно), аналізувати нові підходи до мотивації, залучення, утримання співробітників.
4. Збір зворотного зв’язку від керівників
HR-стратегія має відповідати потребам бізнесу та підсилювати компанії в стратегії. Проведіть зустрічі з керівниками відділів та ключовими працівниками, щоб з’ясувати:
- які проблеми вони бачать у роботі персоналу;
- які зміни можуть підвищити ефективність команди;
- які очікування вони мають від HR.
5. Визначення плану розвитку HR-функції
Тепер на основі всебічного аналізу процесів, ринку праці та отриманого зворотного зв’язку можна сформувати чіткий план розвитку по кожному з HR-процесів:
- HR-відділ та HR-функція.
- Найм.
- Адаптація.
- Розвиток.
- Мотивація команди.
- Оцінка команди.
- Бенефіти.
- Бюджети.
- Бренд роботодавця.
- HR-метрики та робота з аналітикою.
- Автоматизація процесів.
Як працювати з цим планом:
1️⃣ Розставити пріоритети виконання завдань за рівнем важливості й терміновості.
2️⃣ Визначити дедлайни та час для реалізації кожного напрямку.
3️⃣ Узгодити ваше бачення з керівником.
4️⃣ Розподілити виконання завдань на квартали та починати запроваджувати HR-процеси, згідно з вашою стратегією.
Практичний кейс. Виробнича компанія зіткнулася з проблемою низької ефективності менеджерів з продажу, через створення «гібридних» вакансій. Мета — оптимізація витрат на зарплати. Власник бізнесу думав, що це правильно, бо не розумів реальних об’ємів на кожній посаді. Проте за 3 місяці такі працівники не показали жодних ефективних результатів і продажів. Адже менеджер з продажу не тільки шукав клієнтів, а ще й займався підготовкою рахунків, вивантаженням товарів, веденням бази товарів тощо.
Бути стратегічним партнером компанії та запроваджувати ефективну стратегію — це практична навичка, яку має розвивати кожен HR-спеціаліст.
Замість того, щоб взяти новеньких людей, ми оцінили поточних працівників, створили окремі посади, для менеджерів з продажу розробили систему мотивації та підібрали додаткових сильних фахівців. Це дозволило компанії заробити в не сезон, більш ніж 500 000 грн. Саме HR-стратегія може дати компанії helicopter view, яке дозволяє вчасно запроваджувати потрібні бізнесу HR-процеси.
Отже, ігнорування HR-стратегії призводить до хаотичного управління персоналом, що, своєю чергою, негативно впливає на продуктивність, корпоративну культуру та фінансові показники компанії. Якщо ваша компанія ще не має чіткого HR-плану, саме час його розробити й впровадити.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти.