З будь-яких труднощів необхідно виносити досвід та уроки. Катерина Дробова, директор рекрутингової компанії Agenda, розповіла Work.ua, на які зміни можуть очікувати українці на ринку праці після війни.

Катерина Дробова
Катерина Дробова
директор рекрутингової компанії Agenda

Офіційне та неофіційне оформлення: наслідки

Неоформлені співробітники компаній, які втратили частину доходу через війну, не змогли скористатися грошовою виплатою в розмірі 6 500 грн. Допомогу впродовж першого і другого місяця війни пропонувала держава через застосунок «Дія».

Якщо говорити про фінансовий захист з позиції роботодавця, сподіваюся, більшість компаній вчинили так само як і ті, про які ми читали у новинах та соцмережах. А саме: зробили все можливе, щоб продовжувати виплату зарплат якомога довше; після простою запуститися якнайшвидше для підтримки бізнесу і співробітників та економіки в цілому.

Однозначно настане час перегляду трудових взаємин. Буде тяжко, не всі представники бізнесу впораються. Держава має допомогти. Але вихід на офіційні та прозорі взаємини між роботодавцем та працівником буде поза сумнівом. До того ж наше майбутнє в Євросоюзі неможливе без дотримання стандартів ЄС.

Після закінчення війни та нашої перемоги я бачу тільки глобальні та позитивні наслідки щодо офіційного оформлення співробітників. Коли бізнес знову розвиватиметься, впевнена, все менше буде «сірих» компаній. Вірю в «білий» український бізнес і як наслідок сильну економіку та офіційно оформлених співробітників.

Уроки на майбутнє:

  1. Шукачі повинні звертати увагу лише на офіційне працевлаштування, щоб мати гарантії в разі кризи. Його переваги — ​​заробітна плата працівника не може бути меншою за мінімальну, є право на відпустку, оплату лікарняного, достроковий вихід на пенсію та інші.
  2. Офіційне оформлення дає право працівникам притягнути до відповідальності роботодавця у разі необґрунтованого звільнення або порушень правил трудового законодавства.
  3. Офіційно працевлаштовані працівники мають страхування на випадок втрати частини заробітної плати або роботи у разі зупинення діяльності через проведення бойових дій.

Новий ривок у дистанційній роботі

Багато компаній перейшли на дистанційну роботу. Для деяких сфер віддалений формат — норма. Решті доводиться і доведеться адаптуватися, тому що ми в такому стані, можливо, на довгі місяці.

Тому найкраще, що може зробити підприємство для ефективної роботи, — це грамотно побудувати зв’язок між співробітниками, їхніми комп’ютерами та ПЗ.

Зміни у роботі, комунікаціях між керівництвом, HR-менеджерами та їхніми співробітниками, можливо, спричинять плинність кадрів. Не всім вдасться оперативно та якісно підлаштуватися під нові обставини. Адже більшість людей звикли до роботи в офісі. Наприклад, до щоденного ритуалу поїздки на роботу, до 8-годинного робочого дня та зміни оточення після повернення додому.

Імовірніше, стандартні підходи у HR теж зміняться. Ми всі братимемо приклад з представників сфери IT та їхніх процесів організації праці.

У кращому разі більшість компаній, змушених увімкнути режим дистанційної роботи, модернізуються і лише виграють від цього. У гіршому — не зможуть під впливом обставин ухвалити певні рішення та утримати бізнес і як наслідок — своїх працівників.

Уроки на майбутнє:

  1. Останні кілька років показали, наскільки важливо адаптуватися до змін. А дистанційна робота дає безліч можливостей для вільного пересування в будь-яку точку країни та світу. Тому якщо у вас є можливість перенести вашу роботу у віддалений режим — не відмовляйтеся від цієї можливості та вивчіть правила планування робочого процесу за таких умов.
  2. Потрібно також бути готовим, що ваша професія втратить актуальність та необхідність на ринку праці в країні, вашому регіоні чи населеному пункті. Щоб не виявитися заручником такої ситуації, важливо набувати навичок та знань не тільки за вашим профілем, щоб у будь-який момент ви мали можливість швидко перекваліфікуватися і не залишитися без доходу.

Способи накопичення грошей, які можна використати у майбутньому

Грошові заощадження можуть бути у вигляді банківських депозитних вкладів або, наприклад, регулярного накопичення готівки, скажімо, 10% від зарплати щомісяця.

Якщо зараз немає заощаджень або вони закінчилися, то треба шукати роботу. Шукати будь-яку роботу, яка зможе забезпечити вас та вашу родину.

Я спілкуюся з багатьма, хто покинув Україну і зараз перебуває в ЄС. Нашим переселенцям набагато складніше знайти своє місце на ринку праці без знання локальної мови, і люди готові на будь-яку роботу.

Уроки на майбутнє:

  1. Перед війною Work.ua провів опитування щодо заощаджень українців. 54% опитаних наголосили, що не мають «фінансової подушки безпеки». Судячи з подій останніх трьох років, відкладати гроші на ощадний рахунок просто необхідно.
  2. Під час нестабільної ситуації у світі чи країні, ви можете залишитися без роботи та щомісячного чи сезонного доходу. Тому опанування фінансової грамотності — як правильно розпоряджатися доходами, відкладати заощадження, як завести інвестиційний портфель або налаштувати пасивний дохід — обов’язкове для всіх, хто хоче себе убезпечити.

Фінансова допомога від роботодавців

Вважаю, що до роботодавця можна завжди звернутися за допомогою, якщо цього вимагає ситуація. Роботодавець — частина нашої системи та суспільства, за роботодавцем завжди стоять люди й вони ухвалюють рішення про виплати, компенсації та фінансову допомогу.

Війна закінчиться, все стане на свої місця, всі взяті в борг гроші можна повернути, а необхідні години відпрацювати. Я як керівник компанії це розумію і сподіваюся, це розуміють усі, до кого зараз звертаються по допомогу.

Уроки на майбутнє:

  1. Якщо ситуація того вимагатиме — зверніться за фінансовою допомогою до роботодавця і визначте, на яких умовах ви можете позичити гроші.
  2. Якщо ваш роботодавець не може собі дозволити позичати співробітникам і допомагати у кризовій ситуації, дивіться уроки попереднього пункту про способи самостійного накопичення.

Як дії роботодавців впливають на їхню репутацію та як шукачам перевіряти надійність компаній під час працевлаштування

Що адекватніше і людяніше керівництво компанії, то кращий бренд роботодавця та його репутація. Наразі такий час, коли кожен робить те, що може для близьких, друзів, співробітників, ЗСУ, волонтерів. І активна позиція роботодавців зараз, як би тяжко не було, вплине на їхнє майбутнє. Друг пізнається в біді. І такі поняття як емоційний, соціальний інтелект нині та в майбутньому будуть ще більш актуальні у бізнес-середовищі.

Надійність роботодавця найпростіше перевірити на співбесіді. Ми завжди у спілкуванні розуміємо або намагаємося зрозуміти, яка людина сидить навпроти, чи хочемо ми працювати з нею.

Пошук роботи — це теж робота і до цього завдання потрібно поставитися не менш відповідально.

Уроки на майбутнє:

  1. Перевірити надійність роботодавця можна і на першій зустрічі. Для цього потрібно підготувати питання та поставити їх, подивитися на реакцію, наскільки рекрутер відкритий та готовий ділитися інформацією. Також подивіться офіс або підприємство, поспілкуйтеся з людьми, які працюють там.
  2. Перед тим, як надсилати резюме та йти на співбесіду, знайдіть у мережі всю доступну інформацію про компанію. Почитайте відгуки в інтернеті про імідж майбутнього роботодавця.
  3. Багато компаній мають свої цінності. Це ті принципи, на які орієнтуються всі співробітники та керівництво під час ухвалення рішень та виконання своїх повсякденних завдань. Дізнавшись про цінності, ви зрозумієте, на що роботодавець більше орієнтується — на своїх людей чи інші речі.

Як працівникам убезпечити себе від скорочень та звільнень у майбутньому

  • Об’єднуватись у профспілки.
  • Працювати офіційно.
  • Уважно читати трудовий договір та мати його екземпляр.


Читайте також