- 5620
Де Україні знайти понад 4 млн нових працівників для відновлення ринку праці — відповідає стратег Євген Глібовицький
Work.ua пропонує зазирнути в майбутнє й дізнатися, над якими довгостроковими стратегіями нам необхідно працювати вже зараз, щоб подолати дефіцит кадрів на ринку праці.

Команда Work.ua 21 липня стала партнером сміливих змін Business Thinkers Forum. Захід був присвячений тому, як в умовах кризи й постійних викликів завдяки новому мисленню та побудові стратегій залишатися переможцями й встигати змінюватися разом зі світом.
На захід були запрошені спікери-візіонери, першовідкривачі, бізнесмени та філософи, які мислять на глобальному рівні та бачать розвиток суспільства і бізнесу з неочевидних боків.
Команду Work.ua хвилює проблема, над розв’язанням якої думає кожен роботодавець по окремості й ми всі разом — це дефіцит кадрів. Кількість вакансій на 90% відновилися до довоєнного рівня, а от конкуренція серед шукачів впала й призвела до ускладнень пошуку та найму працівників. Мінекономіки з цього приводу заявляло, що в наступні 10 років Україні доведеться знайти й залучити 4,5 млн працівників для реалізації післявоєнного економічного відновлення.
Тож на заході Work.ua намагався віднайти відповіді: як впоратися з викликами кризи кадрів, що можна зробити вже зараз та наскільки проблема масштабна й глобальна. Й ми зрозуміли, щоб розв’язати цю проблему, потрібно задуматися не тільки над швидкими й простими рішеннями, а й більш довгостроковими та масштабними.
Розібратися нам допоміг спікер Business Thinkers Forum Євген Глібовицький, експерт з довготермінових стратегій. Він розповів, як подолати кризу дефіциту кадрів, щоб у майбутньому ринок праці в Україні стабілізувався, роботодавці мали вибір серед кваліфікованих працівників і могли знаходити найкращих для себе людей. Ось що він сказав.

У нас історично мінімальна кількість потенційних батьків у суспільстві. Якщо ми подивимося на кількість українців дітородного віку, то їх так мало, як зараз, ще ніколи не було.
Навіть якщо завтра війна закінчиться тим, що путін здохне, росія розпадеться, а їхнє військо строєм піде геть з наших земель, і радість, мир та спокій сягне китайського кордону, після чого станеться величезний вибух народжуваності, то цих дітей не вистачить для того, щоб зламати тренд дефіциту кадрів.
Рівень народжуваності найважче стимулювати. Він змінюватиметься в міру того, як ми будемо виходити з суспільної травми, коли буде трансформуватися культура, традиційні уявлення про гендерні ролі, розвиватиметься система соціальної підтримки.Це дуже довгий шлях. І він теж не гарантований. До прикладу: США і Європейський Союз мають приблизно аналогічні показники якості життя, але у США рівень народжуваності високий, а в ЄС — низький. Крім того, на якість і тривалість життя впливають релігійні та безпекові фактори, на які ми не маємо операційного впливу, тільки стратегічний.
В межах наявної кількості населення ми можемо боротися з високими показниками смертності, відсовуючи цей природний процес на пізніше. Але впливати на смертність нам вдасться тільки до певної межі, наприклад, ми не зможемо взяти й налаштувати систему громадського здоров’я так, щоб люди жили до 150 років. Продуктивна старість також дорого коштує. Висока якість життя в останні роки людини — це привілей заможних суспільств. Відповідно, найімовірніше, швидкого ефекту тут ми добитися не зможемо, на все це піде багато часу, не одне покоління.
Вихід, що залишається, — це імміграція до України.
Елла Лібанова (науковиця в галузі соціоекономіки, демографії та економіки праці, — прим. ред.) говорить, що якщо ми хочемо стабілізувати ринок праці, Україна має розпочати активну імміграційну політику. І кількість залученого населення з інших країн має дорівнювати приблизно 300 тисячам іммігрантів щороку.
Є невелика кількість країн, які почуваються в соціально-економічному плані гірше, ніж Україна, і які мають достатній запас людського капіталу. Найближчі з них — центрально-азійські країни.
Трудові мігранти з Центральної Азії активно присутні на ринку праці в росії. Якщо внаслідок просідання російської економіки частина з них почне дивитися в бік України, то для ринків праці це може стати полегшенням. Але всередині України поява іммігрантів з російськомовного простору може бути сприйнята як чинник повторної русифікації, тільки тепер через мігрантів. Молода українська ідентичність почуватиметься вразливою ще якийсь час, тому зменшення культурних ризиків імміграції буде політично важливим.
Розв’язання цієї проблеми потрібно шукати в розвитку спрямованих назовні українських культурних інституцій: нам потрібно щоб іммігранти починали вчити українську мову, історію України, базові відносини у суспільстві — в ідеальному випадку — ще у себе вдома.І друга річ, яка теж дуже важлива для інтеграції: щоб представники тих етнічних, релігійних груп, національностей, які будуть приїжджати та інтегруватися, мали можливість, адаптувавшись до суспільства, отримати доступ до соціальних ліфтів в Україні. Іншими словами, щоб серед них були не тільки некваліфіковані працівники, але й, наприклад, випускники Києво-Могилянської академії, ті, хто зрештою працюватиме на добре оплачуваних професійних чи управлінських посадах тощо. Таким чином буде стимул для інтеграції в українське суспільство у всій повноті: соціально, економічно, культурно.
Для цього нам потрібно готувати їхніх дітей поза межами України до ЗНО та вступу в українські університети, так само як це роблять в Україні умовні British Council чи Goethe Institut. Тобто створений кілька років тому Український інститут, який є складовою частиною МЗС, повинен був би мати не 40-60 мільйонів гривень бюджетного фінансування щороку, а один, півтора, два мільярди гривень для розгортання мережі не тільки на Заході, як зараз, але й в країнах міграційного інтересу.
Раптом виявляється, що ми коли говоримо про український ринок праці та дефіцит кадрів, необхідно розглядати вплив культури на ці речі. Це неочевидний зв’язок. Але працювати над культурними аспектами треба починати вже зараз.Зусиллями громадянського суспільства ми вже маємо купу зроблених у цьому напрямку речей. Наприклад, у Києві із діючих мечетей всі, крім, здається, однієї, перейшли на українську мову, навіть враховуючи те, що більшість віруючих мусульман спілкуються переважно російською. Процес українізації відбувається в різних сферах, зокрема в тих, де багато іноземців. Треба посилювати цю тенденцію.
За час становлення незалежності Україна перейшла на громадянську модель ідентичності (основою для набуття української ідентичності є громадянський вибір — прим. авт.). Але зробивши це Україна не заперечує етнічну модель ідентичності (основою для набуття українськості є українське походження — прим. авт.).
Іншими словами, українськість важлива. Людина, не будучи українцем з походження, може стати українцем за власним вибором. Так само як може бути одночасно грузином і українцем, кримським татарином і українцем. Очевидно, що впродовж проведення політики імміграції ми через якийсь час побачимо, що можна бути киргизом і українцем, узбеком і українцем тощо.
Але, впроваджуючи таку політику, ми будемо вступати в дисонанс зі значною частиною практик ЄС. Це один із реальних викликів — Україна намацує північноамериканську модель управління своєю ідентичністю, але при цьому інтегрується в більш традиціоналістський простір держав ЄС. Це одна із причин, чому важливо, не ставлячи під сумнів нашу євроінтеграцію, поспішати рівно з тією швидкістю, з якою Україна зможе переконатися, що її фронтирність, якщо хочете, північноамериканськість устрою буде поміщатися в рамки норм ЄС.
Це якраз те питання, де, можливо, домашню роботу з адаптації треба буде робити не тільки Україні, але й союзу, до якого Україна вступає. Поспіх може спонукати до швидких і простих рішень, які потім набагато дорожче і складніше піддаються корекції. Історія імміграцій до Європи кінця XX століття рясно всіяна стратегічними помилками й хибними припущеннями, які потім дорого коштували суспільствам і економікам.
І, зрештою, якщо ми хочемо стабільної демографічної ситуації — мусимо знайти надійне безпекове рішення.Це буде дорого коштувати. Зростання частки ВВП на оборону на додаток до зростання частки на здоров’я, оновлення інфраструктури, розвиток людського капіталу означатиме, що в певний момент на все не вистачить і потрібно буде пріоритезувати. Українці вміють, але дуже не люблять затягувати пояси.
Навчитись ефективно контролювати державу та розподіляти ресурси відповідно до довготермінових, а не операційних потреб — це виклик. Ми поки що не вміємо дивитись на довгі горизонти планування, розраховувати зміни контекстів наперед (хто в бізнесі був готовий до повномасштабної війни?) не любимо себе самообмежувати й бути терплячими. Юна українська суб’єктність тільки нещодавно дорвалася до свободи, поки що дуже крихкої, й вдихнула на повні груди. Доведеться навчитися відмовляти собі в чомусь і відкладати щось на завтра.
Ми вступили в доросле життя, і якщо хочемо грати такі серйозні міжнародні ігри як міграція, глобальна конкуренція, нам треба стати дуже свідомими й передбачати та розуміти розмаїття наслідків кожної нашої дії.І це все також залежить від того, чи зможемо ми наростити людський капітал. Для цього нам необхідно взяти на себе відповідальність й впливати на вибір очільників українських інституцій і, як бачимо, навіть особа на чолі Міністерства культури має значення для розвитку бізнесу.
Читайте також
- Розв'язати проблему нестачі фахівців, не чекаючи закінчення кадрового голоду — досвід lifecell
- Інвестуючи у співробітників, ви одночасно інвестуєте в сам бізнес: як вирощувати таланти всередині компанії
20 коментарів
Щоб залишити коментар, потрібно увійти.
По-перше, зробіть такі умови, щоб українці хотіли повернутися додому відновлювати економіку, а не стимулювати трудових мігрантів з інших, ще менш розвинених, ніж Україна, країн. А то своїх виперли працювати за копійки на тяжких некваліфікованих позиціях, щоб до самих приїхали люди з аулу та працювали на олігархів за копійки. Так ви "слоніка не продасте".
По-друге, автор статті плутає національність та громадянство. Неможливо одночасно бути грузином та українцем, проте, можливо бути за національністю грузином, але з громадянством України. Коли українець приїзджає в Німеччину, він німцем не стає.
По-третє, автор статті трохи не в курсі, що немає ніякого кадрового голоду. Це видно по термінах, протягом яких люди кваліфіковані та з досвідом не можуть знайти роботу.
Експертів розвелося, як, вибачьте, в тому прислів'ї.
Так, ми згодні, що є ще багато питань, над якими треба працювати, щоб повернути своїх. Але для відновлення економіки в майбутньому потрібно розглядати будь-які варіанти.
Всім добра і миру!
"Ні про що ."
я лише приведу , що мені соромно перед сімєю вже при моїй кваліфікації отримувати $3,5 за годину!!!
ви ціни бачили ???
порівняйте з Німеччиною .
індусів хочется покликати ? так немає жодного + щоб вони захотіли !
Будемо чесні - з 6 мільйонів, що поїхали, добре якщо повернеться половина. Питання не тільки в умовах - деякі планували їхати на заробітки або іммігрувати і до війни, а зараз це сталось. Деяким просто нема буде куди повертатись, а в Європі вони вже адаптувались, деякі навіть вивчили мову і отримали роботу. Тому дефіциту на ринку ми уникнути не зможемо. Треба буде підтягнути 3-5 мільйонів громадян інших країн.
Хочу додати, що крім кількості людей на ринку, має значення і "якість" цих людей. З початком безвізу рекрутери багатьох компаній відчули просідання ринку саме по якості. Підбір став складнішим та довшим. Зараз так само - по великих містах ми маємо падіння приблизно на 30-40% за кількістю, але також і чутливе просідання по якості.
Тому коли мова йде про залучання до країни мігрантів, то треба враховувати і їх якість. Канада, яка багато років залучає до себе мігрантів з інших країн, має налагоджені процеси та інфраструктуру, може адаптувати близько 300 тисяч на рік. Маю сумніви, що в перші роки ми зможемо вийти на таку потужність. А значить залучання 5 мільйонів це задача на 15-20 років. Багато людей в нашій країні мають досвід планування на такий термін? Ось тому і не розуміють сенсу цієї статті.
Почему-то не автор статьи не комментаторы не говорят про "демографический рост". Понятно что это долго, трудно, и затратно, НО - без этого никуда! Про каких мигрантов мы говорим, если сами просто вымираем, даже без учёта ВОЙНЫ (Карл)! Сколько программ существует для поддержки семей? Сколько для молодых семей? Сколько для многодетных? Отвечаю 0...000.000000. А если и есть - копеечные. На них даже барабаны не купишь, тем более стадион не построить. Месяц назад выехали навсегда из Украины наши самые близкие друзья, семья состояла из 9 человек. Где самой старшей дочери было 20, самому младшему 3 года. Перед этим выехали другие друзья, семья из 5 человек. Им просто ничего не предложили, им не оставили выбора...
Проблема кадрів завжди була, але наразі зараз вона буде великою у післявоєнний час. Чому? Бо дійсно з країни виїхало 8 млн громадян за данними держприкордон служби (це 20% населля). Половина повернеться, але ще є чоловіки які поїдуть до своїх родин за кордон (тому цілком можливо що це буде остаточною цифрою втрат через міграцію). Далі, цифри які ще не оголошуються - загиблі (пропускаю що вони 1 до 1 з окупантами) та сюди ж - професії на яких працювали чоловіки (наприклад, автослюсарі тощо). Це перше етап втрат кадрів, а далі діти, які виїхали - це також втрати, бо вони мали б замінити попереднє покоління!
Якість або кваліфікація - це актуальне питання в будь який час. За рік до пандемії об'їздив тисячі компаній, а ще в свої провів приблизно стільки ж співбесід і це жах, бо насправді 80% шукачів та прцюючих це в кращому випадку "слабокваліфіковані" (не берем до уваги освіту та навіть попередній досвід). Візьмемо лише два чинники: при влаштуванні шукач має заявити "якщо візьмете мене на роботу, то компанія отримає такий бенефіт, бо на попередньому місці я мав отакі й такі досягнення", а друге - який результат робить працівник, чи досягає мети та цілей компанії?
Тому погоджуюся з коментарами стосовно того, що нам потрібні будуть саме висококваліфіковані, а не двірники чи будівельники з Середьньої Азії.
А тепер дуже-дуже болюче про тих кого держава не підтримує. По-перше, шановні, держава - це ми з вами) По-друге, ви хочете щоб це було як в розвинених країнах? То ось ліки: коли майже сто років тому в Штатах була велика депресія та стояли мільоні черги на низькваліфіковану роботу на дамбі Гувера за декілька баксів в день та ризиком загинути, світ почув цю знамениту фразу президента Рузвельта "Не питай що країна зробила для тебе, а спитай що ТИ зробив для країни?" А в нас є таке прислів'я "народ має ту владу - яку він заслуговує". Час змінюватися нам та міняти нашу країну! Ми заплатиле занадто дорого за це!