- 8 хв читання
- 4550
Година сну в обід і дистанційка: як українські компанії працюють після нічних обстрілів
Усю ніч була тривога, ніхто не спав, але о 9:00 треба бути на роботі. Але чи так це в усіх компаніях? Розповідаємо про досвід «Ковальської», Postmen, Kukurudza та Gelios School, яким вдалося знайти баланс між продуктивністю та людяністю.


«Гнучкий графік по-українськи: вижив — йдеш на роботу, не вижив — не йдеш», — такі невеселі жарти останнім часом усе частіше трапляються в соціальних мережах. Чи не щоночі ворог тероризує українців, сигнал про початок повітряної тривоги може лунати декілька разів. Хтось іде в укриття, хтось — у коридор. Усі здебільшого не сплять.
А зранку — на роботу.
Чи не час на четвертому році повномасштабної війни визнати, що в робочому дні після таких ночей потрібна певна гнучкість? Можливо, компаніям час розробити спеціальні правила на такі випадки? Такі запитання все частіше лунають у соціальних мережах.
Ми вирішили поставити їх роботодавцям і зʼясувати, як українські бізнеси адаптовують графіки й умови роботи до тривожних ночей.
Гнучкість графіку й формату: перевага чи необхідність в умовах війни
Здебільшого користувачів соцмереж обурює відсутність гнучкості в управлінні командою і чітких політик, як діяти у випадку, коли повітряна тривога тривала буквально всю ніч.
«Тривога почалась о 01:30, закінчилася о 5:30. Люди не спали всю ніч, але на роботу на девʼяту. Інакше падає дисципліна, продуктивність, командний дух. Приходиш на роботу й разом з іншими ненавидиш фрустраційних босів, які не можуть гнучко адаптувати графік чи формалізувати (створити) якісь рішення. Командний дух врятовано, ненависть зацементовано!», — пише на своїй сторінці Богдан Мазницький, власник освітньо-тренінгової компанії Educore.
Звісно, ні в кого немає ілюзій про те, що далеко не всі професії й посади передбачають гнучкість. Є підприємства безперервного циклу, є медичні заклади, є транспортні компанії. Усі вони, як і багато інших підприємств, не мають змоги не працювати.
«Якщо кожного разу після обстрілів брати day off, ми просто не вийдемо на роботу ніколи. І ми працюємо, бо мусимо. Бо хліб сам себе не спече, автобус сам не вийде на маршрут, комунікація сама себе не напише, код сам себе не накодить, та й персонаж із 2D сам у 3D не виросте.
Окрема повага бізнесам, які розуміють, що після обстрілу буває не лише «вижив / не вижив», а й «не можу, не сьогодні». Дякую тим, хто дає можливість прийти пізніше, працювати з дому або справді взяти day off, без зайвих питань, без тиску», — зауважує Інна Петрикова, спеціалістка з комунікацій.
Тож якщо є змога полегшити життя співробітникам у такі моменти — то це потрібно робити, наголошують користувачі. В умовах повномасштабної війни гнучкість може стати чи не єдиним способом залишатися в працездатному стані.
«Гнучкість графіку — це вже не про привілеї і бенефіти. Це про виживання, згуртованість, людяність і довіру. Не потрібно переживати, що працівник скористається вашою добротою і у робочий час займатиметься якимись своїми справами. Ні. Він просто трохи поспить. А потім, хоч трошки відновлений, приїде в офіс і виконає свої завдання», — пише в дописі Олена Резванова, HR-експертка.
Водночас у багатьох є сумніви, чи розуміють це роботодавці. Адже пропозицій роботи з гнучкими умовами на ринку праці не більшає.
«Бачу тенденцію: чим більше обстрілів, тим більше вакансій в офіс. Ніч без сну. Ранок. Що ви виберете — кілька годин поспати після складної ночі чи збиратися на роботу в офіс? Особисто я — перше. Бо о 10:00 важливий дзвінок. У когось із командою, У когось із клієнтом.
У першому випадку є хоч можливість трохи відпочити. У другому — ти ніякий. Збираєшся на роботу, довга дорога (особливо у великому місті), об’їзди, таксі. Бо після обстрілів часто дороги перекриті або транспорт не працює. Так, ти працюєш. Але із часом ресурс йде від тебе», — зауважує Operation Manager Мирослава Руленко.
74% компаній після обстрілів працюють у штатному режимі
Щоб зʼясувати, чи є в українських компаніях особливі правила щодо формату роботи після тривожних ночей, Work.ua провів опитування серед роботодавців. Зʼясувалося, що ¾ працює за звичайним графіком. А у 26% допустимі різні форми гнучкості на такі випадки.
Опитування проводилося в червні 2025 року. У ньому взяли участь 611 роботодавців.
Зауважимо, що компанії також мали змогу дати відкриту відповідь. У ній було декілька коментарів на кшталт «у нас усі працюють віддалено» або «наша компанія у Львові». Звісно, в Україні є більш та менш безпечні регіони. Але, на жаль, ворожі дрони й ракети долітають навіть на захід держави.
Тож, можливо, спеціальні політики чи правила роботи потрібні всім компаніям, незалежно від місця розташування?
Як українські компанії адаптувалися до роботи в умовах обстрілів: практичні кейси
Щоб дізнатися більше про те, які політики роботодавці можуть впроваджувати в умовах викликів повномасштабного вторгнення, ми поспілкувалися з декількома компаніями, які мають успішний досвід у цій сфері.
Гнучкість, підтримка та здоровий глузд як ключові принципи: досвід «Ковальської»
Група «Ковальська» — компанія у сфері будівельних матеріалів і девелопменту. Об’єднує підприємства, що здійснюють повний цикл робіт, від видобутку сировини та виробництва матеріалів до проєктування і зведення житлових, комерційних та інфраструктурних об’єктів. Сьогодні в «Ковальській» працює понад 3 000 співробітників.
Основні активи «Ковальської» розташовані в п’яти регіонах України. Підприємства центрального регіону — у Києві та Чернігові — розташовувалися поблизу зон бойових дій, але вціліли без суттєвих пошкоджень і зберегли виробничу потужність. Завод у Новій Каховці зупинив роботу — підприємство перебуває на тимчасово окупованій території. Також активи групи функціонують у Житомирській та Львівській областях.
Безпека людей — безумовний пріоритет. За погодженням із керівником і з урахуванням виробничих обставин працівники мають змогу змінювати свій графік роботи. Після важкої ночі або затяжної тривоги буває складно одразу повернутися до звичного ритму, тому керівники з розумінням ставляться до гнучкого початку чи завершення робочого дня.
У такі дні ми адаптуємо виробничі процеси: нетермінові завдання можуть бути перенесені, пріоритет надається нагальним потребам і безпеці персоналу. Гнучкість, підтримка та здоровий глузд — ключові принципи нашої роботи в нинішніх умовах.
Якщо до початку робочого дня оголошено повітряну тривогу, ми рекомендуємо всім співробітникам залишатися в безпечному місці до її завершення і лише тоді вирушати на підприємство.
Водночас певні особливості залежать від характеру роботи. Наприклад, у виробництві важливо завершити технологічний цикл — навіть за умов тривоги. Такі чинники обов’язково враховуються. Незалежно від регіону чи посади наш підхід залишається спільним: людяність, взаємоповага й турбота про безпеку кожного.
У співпраці з міжнародною гуманітарною організацією The HALO Trust ми також посилюємо обізнаність працівників щодо дій у разі виявлення вибухонебезпечних предметів і правильного поводження під час сигналу повітряної тривоги. Це додатково підсилює просвітницьку роботу на наших об’єктах — як у виробничому середовищі, так і в повсякденному житті.
«Ми не можемо вплинути на обстріли, але намагаємось створити умови для роботи й відновлення»: досвід Postmen
Postmen — агенція, що створює стратегію, креатив і продакшн. Офіс Postmen розташований у Києві, співробітники працюють у гібридному режимі.
І хоч агенція має офіс-центричну культуру, сила менеджменту Postmen у гнучкості та емпатії щодня. Найголовніше — зберігати ресурс команди, тому після масованих обстрілів колектив переважно залишається працювати віддалено. Кожен відновлюється у власному режимі й темпі, тож ми не маємо розпочинати й закінчувати робочі процеси «хвилина у хвилину».
«Звісно, агенція — це не сім’я. Але нас усього 40, і ми досить близькі, щоби помічати й підтримувати одне одного. Якщо після обстрілів хтось почувається виснаженим, можна працювати віддалено або взяти вихідний. А для когось, навпаки, важливо прийти в офіс і триматися звичної рутини. Ми забезпечуємо цю стабільність: щодня офіс відчинено, обіди привозять. Ми не можемо вплинути на тривоги, але намагаємось створити максимально комфортні умови для роботи й відновлення», — розповідає СЕО Postmen, Олена Ведмідь.
Видимих відмінностей у робочих процесах немає, але є можливість перенести нетермінові завдання чи внутрішні зустрічі. Після безсонної ночі повідомлення у Slack «колеги, почуваюсь недобре, у напівробочому режимі» є абсолютно нормальними.
Нитінг-зустрічі й можливість «доспати»: досвід Kukurudza
Ми — Kukurudza. Створюємо освітні продукти з маркетингу, качаємо українську диджитал-тусовку, розвиваємо блог про SMM та працюємо з комерційними клієнтами на аудиторію понад 1 000 000.
Наша команда — 52 класних спеціалісти у сфері SMM, монтажу, дизайну, інфлюєнс-маркетингу тощо. Ми працюємо дистанційно, але завжди маємо змогу зібратися разом поковоркати чи погомоніти про важливе. У самому Києві в нас працює 10 людей, є Харків, Львів, Тернопіль, Вінниця.
Дедлайни — це добре, але важливо пам’ятати, що всі ми люди. А людині треба людина. Саме тому для неспокійних днів тривог та обстрілів ми створили антикризову політику.
- Залишаємо тільки ті зустрічі, які неможливо пропустити, їх можна проводити з вимкненими камерами.
- Водночас керівники запитують про стан команди та вирішують у моменті, як провести робочий день і коли його закінчити. Є опція вийти працювати о 12:00, щоб доспати безсонну ніч. Або зробити короткий день і взяти час на відновлення.
- Можливість узяти day-off, якщо ментальний стан під загрозою або asap-день на випадок більш критичної ситуації.
- Якщо немає сил виконати завдання або їх забагато, завжди можна домовитися з керівником і перенести їх, розділити за пріоритетами, передати іншим учасникам команди.
- І звісно ж, задонейтити на актуальний збір, аби закрити потреби захисників.
Водночас розуміємо, що робота з ментальним станом — це гра в довгу, підтримувати його в нормі — справа щоденна. Тому в нас є опція нитінг-зустрічей. Коли ви збираєтеся, щоб разом обговорити тригерні моменти та побалакати за життя поза роботою. Це дуже рятує, коли ти бачиш, що інші стикаються з тим ще, що й ти. І боротися із цим можна разом.
Також маємо безлімітні day-off, щомісячну ретроспективу, «антивигоральні заходи». У нас робота для людини, а не людина для роботи. Адже завдання можуть і зачекати, а кризові стани — ні. Особливо коли вони підкрадаються непомітно.
Почати роботу пізніше або завершити її раніше: досвід Gelios School
Gelios School — міжнародна edtech-компанія, яка спеціалізується на нейроосвіті для дітей. Ми розвиваємо напрями швидкочитання, ментальної арифметики, ІТ, логопедії тощо. Наразі з нами навчаються понад 3 000 учнів із 18+ країн, а команду складають понад 150 фахівців, які здебільшого перебувають в Україні — зокрема й у Києві, під постійними масованими обстрілами.
Безпека нашої команди — одна із цінностей компанії. Під час повітряних тривог кожен співробітник має залишатися в укриттях або в безпечному місці. Якщо ж ідеться про масовані обстріли, особливо нічні, ми переносимо або скасовуємо зустрічі, надаємо можливість почати роботу пізніше або завершити її раніше. У такі дні свідомо скорочуємо кількість зустрічей, відкладаємо нетермінові завдання, зменшуємо навантаження — і просто питаємо: «Чим ми можемо підтримати тебе сьогодні?».
Ці політики є однаковими для всіх, незалежно від регіону, графіка чи посади. Бо ми будуємо не просто ефективну команду — ми створюємо простір, де людяність є основою.
А як працює ваша компанія, якщо в місті чи області всю ніч лунала повітряна тривога й були обстріли? Поділіться своїм досвідом у коментарях — впевнені, це буде корисно для інших компаній.
7 коментарів
Щоб залишити коментар, потрібно увійти.
Гнучкість відсутня. Нікого не хвилює, яка була ніч, і чи триває тривога ще вранці. На роботу маєш прийти вчасно, без запізнень. Якщо запізнюєшся, чи менше годин проведеш на роботі - врізають години і табелюють не 8 годин в день, а 6. А ці години впливають на нарахування зар.плати. Вигідно не доплачувати. Бюрократія. Нікому не цікавий баланс між продуктивністю та людяністю.
Не можу зрозуміти як тут знайти працівників…
Володимире, щоб розміщувати вакансії та шукати працівників, будь ласка, зареєструйтеся як роботодавець. Якщо вам потрібна допомога у роботі із сайтом, зателефонуйте нам на будь-який номер з розділу «Контакти», і ми з радістю усе підкажемо.