- 5 хв читання
- 3872
Робочий день — це марафон сповіщень: як взяти робочі чати під контроль та сфокусуватися на важливому
У корпоративному середовищі з’явився новий термін — «втома від пінгів» (Ping Fatigue). Працівники відчувають перенавантаження постійними сповіщеннями в робочих чатах, через що не можуть зануритися в режим глибокої концентрації для виконання завдань.


Месенджери стали одними з найзручніших інструментів сучасності та відкрили для нас безмежні можливості спілкування.
Ці технології значно вплинули й на робочу комунікацію. Тепер спілкування між колегами та клієнтами відбуваються не лише через електронну пошту чи особисті зустрічі, а й через десятки цифрових платформ. Разом зі зручністю месенджери принесли й деякі виклики.
Щоб ефективно виконувати свою роботу, працівникам доводиться використовувати паралельно у своїй роботі, наприклад, Google Chat, LinkedIn, Slack, WhatsApp, Viber, Telegram, Microsoft Teams, Massanger та власний телефон для дзвінків, щоб комунікувати з клієнтами й колегами.
Безперервний потік сповіщень, який, здається, триває цілодобово, став для багатьох джерелом роздратування. І ось згодом у вас вже починає сіпатися око від повторювального ритму «дзень, дзень, дзень»…
Чому проблема глибша, ніж нам може здаватися
Чи можете ви згадати, коли востаннє сідали виконувати завдання без того, щоб в усіх месенджерах та на електронній пошті не було жодного повідомлення?
Тобто впродовж робочого дня, а у деяких випадках і в особистий час, працівники замість того, щоб глибоко зануритися в завдання, мають перериватися на сповіщення, витрачати час на його прочитання, на відповідь, потім знову повертатися до завдання і так по колу.
Водночас постійне перемикання між завданнями виснажують когнітивні ресурси, знижують продуктивність і погіршують концентрацію. Існує багато наукових досліджень, які це підтверджують:
- експеримент Стенфордського університету показав, що люди, які постійно працюють в режимі мультизадачності, гірше фільтрують несуттєву інформацію та довше повертаються до роботи після відволікань;
- Глорія Марк (Каліфорнійський університет в Ірвайні) виявила, що після переривання людині потрібно в середньому 23 хвилини, щоб знову зануритися в завдання, а часті відволікання підвищують рівень стресу;
- дослідження Девіда Майера (Мічиганський університет) довели, що перемикання між завданнями може зменшувати продуктивність на 40% через когнітивні витрати на адаптацію.
У корпоративному середовищі цю проблему назвали «втома від пінгів» (Ping Fatigue). Пінг у цьому контексті означає:
- коротке повідомлення чи запит (у Slack, Teams, email, месенджері, щоб отримати швидку відповідь);
- перевірка доступності колеги («пінгну тебе пізніше» означає, що людина звернеться ще раз);
- легке нагадування («пінгну про дедлайн» — тобто людина надішле ще нагадування);
- каскадування інформації («запінгайте всю команду, щоб вони знали про зміни»).
Тож, з одного боку, «пінги» мають позитивний вплив: допомагають оперативно отримати інформацію, підтримують швидке ухвалення рішень, зменшують бюрократію в комунікації.
Але водночас постійні «пінги» руйнують концентрацію, створюють тиск швидкої відповіді, викликають стрес через очікування миттєвої реакції.
Звісно, завжди є можливість вимкнути звук сповіщень завдяки режиму «Не турбувати». Але, як виявилося, цей крок може спричинити ще більший стрес у працівників. Бо коли сповіщення знову увімкнуть, доведеться витратити час, щоб розібратися зі всім, що накопичилося. А якщо там було щось термінове і ви про це дізналися занадто пізно?
Тому «втома від пінгу» говорить про ширшу проблему, пов’язану з постійною тривогою — коли працівники відчувають, що вони повинні завжди бути онлайн, активними в чатах та працювати без перерв. Гібридна та віддалена робота погіршила цю ситуацію, оскільки стерлися чіткі межі між робочим і особистим часом.
Як налаштувати комфортну комунікацію в команді або компанії
Одна з найефективніших стратегій для високої продуктивності — глибоке занурення в роботу (Deep Work), що передбачає зосередження на одній задачі без відволікань. Авжеж, це ідеальна стратегія, та не для нашого цифрового світу.
Але якщо ви справді відчуваєте «втому від пінгів» і шукаєте методи, які допоможуть працювати продуктивніше та зменшити стрес від постійних сповіщень, спробуйте впровадити стратегії усвідомленої комунікації.
Наприклад, можна запланувати, у які проміжки часу ви будете перевіряти повідомлення. В інші години встановлюйте режим «Не турбувати». Його можна налаштувати індивідуально під себе, тобто вибрати, від яких чатів ви будете отримувати сповіщення, або від кого будете чути дзвінки.
Вирішити, як найкраще розподілити час допоможе правило 25 на 5. Ви працюєте безперервно 25 хвилин, а потім виділяєте ще п’ять хвилин на перевірку повідомлень. Таким чином розбиття роботи на блоки з короткими перервами відповідає природним ритмам уваги мозку.
До того ж це правило можна підлаштувати під себе, збільшуючи або зменшуючи інтервали відповідно до складності завдань і власного темпу роботи. Наприклад, якщо завдання вимагає глибшої концентрації, спробуйте працювати 50 хвилин і виділяти 10 хвилин на перевірку повідомлень. Головне — підтримувати баланс між зосередженою роботою та моментами для комунікації, щоб уникнути перевантаження.
Оскільки «втома від пінгів» — ширша проблема, яку мають розв’язувати всією командою або компанією, тут працівники або самі роботодавці можуть взяти ініціативу та запропонувати встановити чіткі правила комунікації. Ось що можна зробити:
- Визначити межі, коли і як команда має використовувати «пінги» (у Slack, Teams, месенджерах тощо), що дійсно є терміновим, а що ні. Наприклад, повідомлення в Slack і Teams можна позначати за рівнем пріоритетності. Так всі знатимуть, що потребує негайної уваги.
- Впровадити «години без пінгів», коли вся команда може працювати без переривань. Це допоможе всім синхронізуватися й спільно використовувати за призначенням час для глибокого зосередження.
- Домовитися використовувати статуси в робочих чатах («Зайнятий», «Фокус», «Не турбувати» тощо). Якщо у вашій компанії заведено використовувати Google-календар, розплануйте там час, коли ви зосереджено працюватимете над завданнями, які потребуватимуть глибокого зосередження.
- Використовувати функцію «Відкласти повідомлення», щоб колеги отримували його в робочий час. Це особливо корисно, якщо хочете запитати про щось важливе, але на годиннику вже за опівніч 😉
- Не ставити завдання в чатах. Повідомлення може загубитися, а відповідальний за його виконання просто не побачить задачу.
Усе починається з обговорення комунікаційного навантаження в команді. Коли ви тільки задумалися, що у вашій команді проблеми з «пінгами» і потоком інформації впродовж дня, яка заважає вам налаштуватися на роботу, почніть з обговорення цієї проблеми. Разом проаналізуйте, чи можна скоротити кількість чатів та комунікаційних каналів, і запропонуйте зміни за допомогою наведених вище порад.
Роботодавці відіграють ключову роль у формуванні культури здорової комунікації, впроваджуючи чіткі правила пріоритезації запитів. Важливі завдання мають надходити через визначені канали, тоді як менш термінові — в окремі месенджери чи чати. Це допоможе працівникам уникнути перевантаження повідомленнями, тривоги через можливе пропущення справді важливої інформації та тиску від необхідності постійно бути онлайн.
2 коментарі
Щоб залишити коментар, потрібно увійти.