Work.ua спільно з Олексієм Слюсаренком, керівником відділу бізнес-навчання Comfy, фасилітатором, тренером українських та міжнародних освітніх проєктів, випустили курс про навчання персоналу.

У цьому матеріалі розглянемо базову класифікацію навчання та різницю між онлайн- та офлайн-навчанням, теорією та практикою, внутрішнім і зовнішнім навчанням.

Онлайн vs офлайн 

Доля онлайн-навчання в корпоративному світі стрімко зростає. Тренінги, які раніше проводилися в аудиторіях, зараз перейшли в Zoom. А інформація, що подавалася в форматі лекції, зараз може буде оформлена в цікавий електронний курс, який співробітник проходить зі свого смартфона у будь-який зручний для нього час. 

Переваги онлайн-навчання — це простота та вигідність. Та чи лишилось щось таке особливе в класичному офлайн-навчанні, чого ніколи не можна бути дати онлайн? Олексій рекомендує звернути уваги на такі моменти:

  1. Залученість співробітників. Для особливо важливої групи співробітників або для особливо важливої теми краще вибрати офлайн-формат, тому що він все ще має вау-ефект. Крім того, живе спілкування все ж таки ефективніше. Це можна зрозуміти за зворотним зв'язком.
  2. Інтенсивність навчання. Більша залученість учасників в офлайн-навчання дозволяє давати більше інформації. Наприклад, на Zoom-конференції майже всі учасники втрачають зосередженість після першої години заняття. В офлайн-форматі період ефективного сприйняття інформації може бути значно більшим внаслідок якісної роботи тренера. 
  3. Практичність навчання. Беззаперечна перевага офлайн-формату — можливість показати в реальності певний бізнес-процес, розглянути практичний кейс або допомогти співробітнику краще виконувати його завдання. Але це не стосується представників диджитальних професій. 

Теорія vs практика 

Мабуть, ви чули про такий підхід до навчання — мінімум теорії, максимум практики. Він не є правильним. Тому що не можна протиставити теорію та практику. Насправді це дві частини одного цілого. 

Теорія — це не щось нудне, застаріле, непотрібне. Це лише відповідь на запитання «Що повинен знати співробітник?».

Практика — це відповідь на запитання «Що він повинен вміти робити?». Щоб вміти щось робити, необхідно це знати. Тому теорія і практика нерозривно пов'язані між собою. 

Наприклад, для продавця Comfy теорія — це вся інформація про техніку та гаджети, про обслуговування клієнтів та роботу бізнес-процесів і навіть приклади з реального життя. Практика — це те, що спонукає зробити вивчена теорія. 

Теоретична частина навчання повинна мати практичний характер. Намагайтеся бути практичними в написанні теоретичних курсів, особливо для лінійних співробітників.

Концептуальний та практичний підходи до написання теорії

Розглянемо їх на прикладі написання курсу з обслуговування клієнтів для продавців Comfy.

Концептуальний підхід може бути таким: в наших магазинах важливо забезпечити високий рівень обслуговування та не бути нав'язливим. 

Практичний підхід до теорії. «У наших магазинах важливо забезпечити високий рівень обслуговування та не бути нав'язливим. Тому спробуй посміхнутися, назви своє ім'я клієнту та в жодному разі не використовуй фрази-паразити:

  • Що вам підказати?
  • Чи потрібна вам якась допомога?

Проведи клієнта в цікаву для нього зону магазину, скажи, що ти будеш поряд і, якщо треба, підійди та проконсультуй людину».

І теорія, і практика — це невіддільні частини навчання. Для забезпечення практичної складової HR повинен залучати й представників бізнес-юнітів, і керівників на місцях до складання навчальних програм. Тоді навчання буде дійсно корисним і навіть теорія матиме прикладний характер.

Внутрішнє vs зовнішнє навчання

До зовнішніх консультантів варто звертатися в таких випадках:

  1. Нестача ресурсу для проведення навчання своїми силами. Якщо у вас немає команди внутрішніх тренерів або вона є, але невелика і не охоплює всі посади в компанії. Або в компанії взагалі відсутня система навчання.
  2. Навчання окремим навичкам. Коли у співробітника/групи співробітників є запит на навчання за якоюсь конкретною, дуже специфічною темою, і у ваших тренерів немає експертизи в ній. 
  3. Навчання топменеджерів. Такій групі учнів дійсно потрібен авторитетний тренер, і його краще знайти ззовні.

В інших випадках можна проводити навчання своїми силами.

< Перейти до попереднього уроку             Перейти до наступного уроку>