Зростання зарплат

Попри невідомість, більшість роботодавців планують перегляд зарплат. Зростання може скласти від 8% до 30% залежно від ситуації в країні та конкуренції за спеціалістів.

Ольга Бігдан, ТОВ «БаДМ»: У 2023 році компанії будуть уважно стежити за тим, щоб їхній рівень зарплати був конкурентоспроможним. Звісно, будуть зважати на рівень інфляції в країні та проводити індексацію заробітних плат. Звільнення окупованих територій, відчуття безпеки, повернення українців з-за кордону — ключові фактори відновлення фінансових прибутків у наступному році. А рівень оплати праці прямо пропорційно залежить від фінансової рентабельності компанії або підприємства.

Вадим Чумаченко, KIDDISVIT: У нас вже є рішення щодо перегляду з грудня 2022 року. У 2023 році перегляд також відбудеться, але період не узгоджено — надто багато невідомих факторів. Ймовірно, це буде листопад-грудень 2023-го.

Інга Сухіна, Luxoft Ukraine: Компенсація залежить не тільки від планів компанії, а формується завдяки різним факторам. Якщо це питання про зниження компенсації, то такого не відбудеться. У нас є контракти, і вони будуть діяти й надалі. А компенсації, які ми будемо пропонувати в новому році, залежатимуть від багатьох чинників: потреби в спеціалістах, в їхніх очікуваннях та, звичайно, від потреб бізнесу та ринку праці.

Роботодавці зі світлом, зв’язком і підтримкою

Компанії намагатимуться створювати для співробітників відчуття «сильного плеча». Зокрема, закриватимуть базові потреби (світло, інтернет, тепло), надаватимуть комфортні умови праці та чутимуть запити співробітників. Основні акценти будуть на корпоративних цінностях, громадській позиції та соціальній відповідальності. Люди залишатимуться лояльними до компаній, коли бачитимуть їхню підтримку України та відчуватимуть турботу про себе і свою сім’ю.

Інга Сухіна, Luxoft Ukraine: Саме до компаній, в яких панує концепція people first, приєднуватимуться найкращі спеціалісти. Тому створювати комфортні умови, чути запити співробітників та працювати з ними завжди було і залишається завданням номер один. Бо нема кращих амбасадорів компанії, ніж люди, які в ній працюють. Щодо PR-активностей, то, звісно, підтримка нашої країни відіграватиме велику роль. Усі ми хочемо пишатися своїм роботодавцем. І це можливо, якщо він робить добрі справи.

Катерина Тарарук, АТ «Ідея Банк»: Роботодавець має бути у полі зору, про його діяльність та здатність функціонувати мають чути. Адже зараз, щоб зацікавитися компанією, кандидату достатньо знати, що попри всі кризи, вона наймає персонал, а отже, може забезпечити працівників роботою. Відтак, основні акценти будуть ґрунтуватись на корпоративних цінностях, турботі про людей, громадській позиції та соціальній відповідальності.

Дисбаланс і можлива нестача кваліфікованих кандидатів

За даними Work.ua, кількість вакансій у західних областях України майже досягла довоєнного рівня і складає понад 90% до лютого 2022. У Києві, центральних та південних областях ринок праці відновився приблизно на третину. Війна спричинила вимушене переселення на захід, що створило там перенасичення кадрами, а в інших регіонах може спостерігатися нестача.

Багато спеціалістів виїхали з країни або поки не бажають розглядати нові пропозиції через нестабільність. Коли ситуація в країні зміниться на краще, роботодавці будуть намагатися повернути в Україну своїх співробітників, які працюють віддалено з-за кордону. Якщо повернення спеціалістів з інших країн не відбудеться, може виникнути нестача кваліфікованих кадрів, за яких роботодавці будуть змагатися.

Тетяна Кожан, ЕС ФАРМА: У фармацевтичній сфері найм ускладниться через те, що багато спеціалістів виїхало з країни або поки не бажають розглядати нові пропозиції через нестабільність на ринку. Скоріше всього буде нестача кваліфікованих кадрів.

Куцик Данна, ТОВ «88 ЛОГІСТІКС»: Гадаю, що легше наймати у 2023 році не стане, бо багато сильних фахівців виїхали за межі країни або боронять нашу незалежність на фронті. Оскільки ми постійно приймаємо нові виклики, вчасно реагуємо та адаптуємось, компанія розвивається належним чином, то, відповідно, найм працівників в компанії буде тільки збільшуватись.

Ризик і кар’єра не на часі

Зміна роботи під час війни — це додатковий стрес, не тільки психологічний, а й фінансовий: якщо не знайдеш роботу, не матимеш на що жити. Частина кандидатів перестали розглядати нові пропозиції. Після повномасштабного вторгнення спостерігалися скорочення персоналу, закриття компаній, конкуренція шукачів зросла в п’ять разів і просто мати роботу було за успіх.

Тому кар’єрні та зарплатні амбіції можуть бути відкладені до кращих часів. Люди не готові ризикувати й навіть погоджуються працювати за меншу зарплату чи неповний день заради того, щоб залишитися у своїй компанії. Ще одна причина, чому люди не змінюють роботу, — це прояв лояльності співробітників і готовність разом з компанією долати перешкоди.

Сергій Ніколаєв, ТОВ «А.С.Т.»: Зараз особливо простежується тенденція «люди про стабільність». З початком повномасштабної війни більшість кандидатів перестали розглядати нові пропозиції. На їхню думку, краще мати менший дохід, але в «рідній» компанії. Люди не готові ризикувати. Для роботодавців такий прояв лояльності від співробітників і готовність разом долати перешкоди — це плюс.

Оксана Олійник, КиївстарУ зв’язку з воєнним станом одним із пріоритетів для українців стає фактор стабільності: мало хто готовий зараз змінювати роботу, кар’єрні амбіції відкладені до кращих часів.

Робота не по 8 годин, а на результат

Ракетні обстріли, вимкнення електроенергії, перебої зі зв’язком — все це негативно впливає на бізнес. Але бізнес — це система, яка має працювати попри все. Компанії забезпечуватимуть підтримку і захист співробітникам, які своєю чергою підтримуватимуть бізнес і шукатимуть можливості працювати коли є змога — рано вранці, ввечері чи у вихідні.

Сергій Ніколаєв, ТОВ «А.С.Т.»: Процес переходить на другий план, першочерговим стає результат. Минулі заслуги втратили вагу. Бо ми не про те, що було. А про те, що буде!

Ольга Тарасевич, Work.ua: Ми будемо продовжувати вчитись адаптивності та гнучкості. Знайти світло, знайти інтернет, зробити якісь завдання рано-вранці, а якісь пізно вночі… І, звичайно, потрібно мати багато стресостійкості.

Більше можливостей матимуть ті, хто готові навчатися

Враховуючи ситуацію з міграцією українців за кордон, переселенням на захід і дисбалансом кандидатів всередині країни, при пошуку співробітників компанії фокусуватимуться на особистих якостях людей та проводитимуть інтенсивне навчання всередині компанії. Роботодавці зосередяться на розвитку наявних співробітників та утриманні їх від переїзду.

Вадим Чумаченко, KIDDISVIT: Зміна рекрутингу від «знайти того, хто вже вміє на того, хто має талант та готовність навчатися, тому що треба». Пошук та розвиток талантів наступний виклик, бо за даними Нільсен з України виїхало 7 млн, повернення відбувається, але 48% знайшли роботу за кордоном, і цей виклик нам ще тільки доведеться проходити.

Емоційна стійкість як конкурентна перевага

Бути відкритим до змін та вміти швидко адаптуватися до ситуації, не втрачаючи ефективність, — важлива конкурентна перевага кандидата зараз і в майбутньому.

Халус Світлана, Кадрове агентство «ЛІДЕР-ЛТД»: Пошук та оцінка кандидатів змінилися — ми почали звертати більше уваги на емоційний стан кандидата ніж на професійні навички… Кожна людина сприймає війну по різному, тому задача HR-а зрозуміти, який емоційний стан кандидата/співробітника, донести до працівника цінності та позицію компанії. Депресивний стан працівників негативно впливає на ефективності виконання робочих процесів.

Скасування «чоловічих/жіночих» професій

Приблизно мільйон українців знаходяться в лавах ЗСУ і захищають країну, більшість з них чоловіки. З огляду на це у роботодавців зміниться відношення до підбору співробітників з урахуванням статі.

Наталія Пинтя, «Кока-Кола Беверіджиз Україна»: Думаю, що все більше жінок почнуть опановувати традиційно «чоловічі» професії, в яких будуть дуже успішними, оскільки професійність не має гендеру, віку та будь-яких інших обмежень.

Компанії зважатимуть на потреби учасників бойових дій

Компанії вчитимуться правильно взаємодіяти зі співробітниками, які постраждали від війни, були в окупації, брали участь в бойових діях та повернуться до мирного життя.

Ольга Бігдан, ТОВ «БаДМ»: В Україні зараз вже приблизно мільйон мобілізованих людей. Тому важливо буде вчитися правильно спілкуватися та співпрацювати з колегами, які повернуться з війни… Буде потрібна адаптація співробітників, які брали участь в активних бойових діях та повернуться до мирного життя. Більший відсоток серед працівників займатимуть люди з фізичними вадами. Тому буде треба облаштувати офіси та робочі приміщення відповідними пристроями в більшій кількості: встановлення пандусів, поручнів та іншого обладнання.

Психологічна підтримка усіх співробітників

Важливу роль в компаніях відіграватиме психологічна підтримка, опанування правил і навичок роботи зі стресом, посттравматичним синдромом, панічними атаками та емоційним вигоранням. Головне завдання — не залишати людей наодинці з їхніми проблемами, допомагати, триматися командою, як єдиною родиною.

Велику частину часу будуть займати заходи задля підтримки психоемоційного стану працівників. Корпоративні розважальні заходи, оцінка продуктивності та інші звичайні для HR практики будуть не в пріоритеті.

Катерина Тарарук, АТ «Ідея Банк»: Зараз як ніколи важливо створювати й втілювати корпоративні цінності, збільшувати та підтримувати внутрішню комунікацію. Багато речей можуть вибити з колії, тому важливо забезпечувати щоденні робочі ритуали, постійність і регулярність процесів, а також важливо вести прозору та чесну політику. Навіть про кризові моменти говорити чітко і відверто. Роль HR — забезпечити довіру працівників. Велика доля зусиль має бути спрямована на забезпечення емоційної підтримки персоналу.

Марія Гірняк, ТОВ «Шокоооооооолад»: Надважливим залишиться забезпечення психологічної підтримки різним категоріям людей, включно з сім’ями співробітників та людей, які повертаються з війни.

Ірина Свіцент, Englishdom: Велику частину часу HR все ще будуть займати забезпечення робочими місцями та організація заходів щодо психоемоційного стану працівників. 

Work.ua дякує всім компаніям за участь в опитуванні: ТОВ «ФОЗЗІ-ФАРМ» (Біла Ромашка), ТОВ «Еко-Інвест» (бренд ESMIL Group), Three Group Poland, Опен Стор, PAPAYA, СТО «Автопластсервіс», мережа ресторанів «Базилік», Ан Результат, СЕНТРАВІС ПРОДАКШН ЮКРЕЙН, міжнародна торгова компанія «Інтера», White Sales, ТД Золота миля, ПрАТ «Нерухомість столиці», ЕС ФАРМА, ТОВ Тропік, Кіддісвіт, ТОВ «Шокоооооооолад», Київстар, Керхер, Truck Beast, Profit Center, кадрове агентство «ЛІДЕР-ЛТД», ПП «Металофасад», Englishdom, Ecotech Ukraine, ТОВ «Агроток ЛТД», компанія «Перспектива», ТОВ «88 ЛОГІСТІКС», ЧПТП «Гольфстрим», ThePeople, ТОВ «ДРОН.ЮА АГРО САПЛАЙ», «Кока-Кола Беверіджиз Україна», ТОВ «А.С.Т.», АТ «Ідея Банк», ТОВ «БаДМ», Luxoft Ukraine.


Читайте також