Нам вдалося це з’ясувати: 27 квітня Work.ua провів свій перший прямий ефір на YouTube. Гостем ефіру був відомий бізнесмен і блогер Євген Черняк, який під час розмови розповів, навіщо він переглядає соцмережі шукачів та підлеглих і на що звертає увагу.

Це інтерв’ю не має жодного політичного підтексту. Ми спілкувалися з Євгеном виключно в рамках його досвіду й компетенцій як бізнесмена. Work.ua не дає оцінку проєктам Євгена, але ми вважаємо правильним опублікувати цей матеріал. Без цензури та політики.

Чому роботодавець хоче ознайомитися з соцмережами?

У сучасному світі особиста сторінка людини в соціальній мережі — це в більшості випадків те, що віддзеркалює його особистість. Сьогодні роботодавець при працевлаштуванні хоче розібратися не тільки в тому, хто ви як фахівець, але і яка ви людина.

Ось що з цього приводу говорить Євген Черняк: «Коли ти — активний користувач соцмереж, то ти не можеш в принципі брехати: по-перше, тому що абсолютно точно підписники — люди адекватні. Вони тобі нагадають про те, що ти говорив рік тому, що ти говорив два роки тому, що ти говорив у тому чи іншому коментарі. Обов’язково. Вони не помовчать.

А по-друге, соцмережі — це таке соціальне дзеркало і загалом такий соціальний імітатор офлайнового життя».

Соцмережі корисні, якщо ти хочеш зрозуміти людину, яку береш на роботу.

Чи важлива розвиненість особистого бренду — те, скільки у мене підписників, як люди реагують на мої пости?

Що шукач публікує на своїй сторінці в Facebook, Instagram або Twitter, як часто він або вона це робить і який відгук отримує, для роботодавця особливо важливо, якщо людина претендує на посаду, пов’язану з маркетингом, представленням бренду, соціальною роботою всередині компанії.

«У мене був хороший кейс, коли до мене прийшла найматися жінка з довгим послужним списком — вона попрацювала у великій кількості компаній і прийшла найматися на високу посаду у відділі маркетингу. Не на посаду маркетинг-директора, а на посаду бренд-менеджера — представляти наш бренд. [...]

Я запитав: „А які у вас соцмережі? Дайте мені Facebook“. Заходжу Facebook, а там пост 5-денної давності з 16 лайками. Я кажу: „Скажіть, будь ласка, ви йдете керувати брендом великим, з досить серйозним обігом, там кілька десятків мільйонів доларів на місяць. А яким чином ви можете не вести свої соцмережі, що ж ви зможете продати, якщо ви себе продати не можете? Ну добре ваші родичі вам поставили лайк, напевно, ваші близькі поставили лайк. А де ж якась аудиторія?“

Я не кажу, що повинні бути тисячі лайків. Я не кажу, звичайно, що людину потрібно брати на роботу за кількістю лайків.

Але, як мінімум, потрібно розуміти: а як людина живе, а що вона робить», — вважає бізнесмен.

Якщо ви також впевнені, що у вашій професії створювати та розвивати особистий бренд потрібно, читайте статтю Work.ua «Особистий бренд, або що зробити, щоб робота вас шукала».

На що саме звертають увагу, переглядаючи мої соцмережі?

Як і кожен з нас, заходячи до іншого на сторінку, роботодавець звертає увагу на те, чи збігаються смаки, погляди на життя, захоплення. Що найбільше зацікавить гостя ваших соцмереж — залежить тільки від нього. А якщо ви розповідаєте про свої робочі досягнення і на сторінці в Facebook, наприклад, або якщо Instagram — це і є ваше портфоліо, для роботодавця це, ймовірно, буде приємним бонусом.

Євген Черняк зізнається, що йому цікаво дізнатися про претендентів на посаду якомога більше: «Зараз, коли до мене йде шукач, я прошу його соціальний портрет, взятий з соцмереж. Тобто, на які семінари він їздить, хто він у звичайному житті, як він ставиться до дітей, що він читає, яку музику слухає, як він коментує те чи інше питання.

І у нас, коли на високу посаду людина приходить, то ми цю ситуацію відстежуємо приблизно місяць, може бути два.

Тут важливо, що вона коментує: тому що в постах людина може бути одна або коли вона робить перепост, а в коментарях — інша. Чи агресивна вона? Чи пише з граматичними помилками? Це теж багато про що говорить.

Тому що „якщо хочеш змінити світ, будь ласка, для початку зранку заправ своє ліжко, а потім вже йди, змінюй світ“. Така сама історія і тут, якщо людина хоче щось робити, то важливо зрозуміти: вона без граматичних помилок пише? Тому що якщо у неї сумбур в думках і в словах, то ймовірно, буде сумбур і у справах».

Що може відштовхнути роботодавця?

Крім уже згаданих граматичних помилок, багато роботодавців не схвалюють агресивні висловлювання, ненормативну лексику, заклики до дискримінації або порушення закону, а також повне неспівпадання особистості шукача з цінностями, яких дотримується компанія.

Ось що відповів наш експерт на питання «За який коментар або пост ви б точно не взяли людини на роботу?»: «Слухайте, різні люди бувають. Для мене відкриттям стало, що деякі в особистому спілкуванні — досить високоінтелектуальні люди, а потім заходиш до них на сторінку, а у них там якийсь фейк про рептилоїдів. Або 8 статей поспіль про світову змову, нібито „придумали вірус в якійсь лабораторії, спеціально поширили його, а ось у якійсь там газеті пересічній із якоюсь дивною назвою передбачали це 4 роки тому“. І я, відповідно, розумію, що є проблема.

Цифрова гігієна — зараз це дуже важливо.

Ми всі обмежені в ресурсах: у часі, в першу чергу, і в енергії. Якщо людина не дотримується цифрової гігієни і споживає своїм мозком все що завгодно, то до неї вже є питання.

Всі ми зараз здоровим харчуванням займаємося і стежимо за цим уважно, так чому ми повинні дозволити мозку споживати всі ці фейки?

Тому якщо людина коментує примітивно, тобто відповідає на виклики до інтелектуальної бесіди, до суперечки, до експертного коментаря якимось набором фейків, то з такими коментарями людина, безумовно, до мене на роботу не потрапить».

Навіщо мій роботодавець переглядає соцмережі, якщо я вже у нього працюю?

Сьогодні все більше компаній відходять від традиції «виключно ділових стосунків» і намагаються створити для співробітників приємне соціальне середовище, бути в курсі того, що хвилює співробітників, що їм подобається тощо. Роботодавці підписуються на Facebook, Instagram, Twitter своїх підлеглих, а підлеглі — на соцмережі роботодавця.

Така ситуація актуальна й для компанії Євгена Черняка: «Я підписаний на всіх своїх людей, а всі вони підписані на мене.

Я, в тому числі, дивлюся, як і що коментують мої люди, часто ставлю питання: звідки така інформація, чому така думка, не погоджуюся чи, навпаки, підтримую».

Мені здається, що соцмережі — це зараз така історія, де час абсолютної правди. Це здорово — я за це.

Читайте також