Ніхто не хоче бути поганим босом, але, коли підлеглі не надто мотивовані на хорошу роботу, нескладно почати контролювати їх більше норми.

Work.ua розповідає, на що звернути увагу, щоби залишитися ефективним менеджером і не перетворитися на одного з тих злих начальників, яких ви й самі зневажали.

Ознака 1. Вам здається, що ви маєте все контролювати

Якщо ви краще самостійно вирішите важливі завдання, бо так буде надійніше і/або контролюєте кожен крок, підганяєте, перевіряє ще раз і лаєте підлеглих за кожну помилку, можливо, ви їм просто не довіряєте. Звісно, ви й самі непогано розбираєтеся в питанні й дійсно знаєте, як краще. Але цей факт ніяк не має впливати на внутрішній комфорт співробітників.

Що робити

Зупиніться. Спроби «перевіряти» своїх співробітників — контрпродуктивні. Так ви тільки підриваєте їхню мотивацію — не підтримуєте. Хороший лідер знає, що суть командної роботи в тому, щоби розділяти роботу між учасниками команди й вірити в те, що вони впораються.


Коли засумніваєтеся, чи варто довіряти іншим, згадайте африканське прислів’я: «Якщо хочеш йти швидко, йди один. Якщо хочеш дійти далеко, йди з кимось».

Дайте своїм співробітникам простір для дій і право на помилку.

Ознака 2. Ви вважаєте, що процес налагоджений і його можна пустити на самоплив

Протилежна сторона медалі — відмова від контролю. Може виникнути у вас через ілюзію, що робота налагоджена ідеально. Усі завдання делеговані відповідальним помічникам, співробітники мотивовані системою KPI, прибуток стабільно зростає.

«Краще не втручатися, а то раптом щось зламаю», — думаєте ви.

Але варто все пустити на самоплив, як кращі співробітники починають йти. Вони відчувають себе покинутими й не бачать перспектив розвитку.

Що робити

Навіть за мінімального втручання не усувайтеся від контролю повністю. Ставте цілі, корегуйте стратегію і знайте про ключові кроки просування до неї, направляйте та надихайте співробітників.

Ознака 3. Ви говорите «ні» частіше, ніж «так»

Ви боїтеся ентузіазму співробітників, віддаєте перевагу строго слідувати плану й не допускаєте експериментів у компанії. Обережніше, постійне ігнорування ініціативи й заохочення посередності — може призвести вас до втрати цінних кадрів.

Пам’ятайте, що немає нічого менш мотивуючого для співробітників, ніж бачити, як їхні ідеї постійно відкидають.

Що робити

Ставитися до креативності співробітників уважніше. Зрозуміти, що ініціатива виходить, як правило, від найзалученіших, дайте їм місце для творчості, але нагадайте про відповідальність.

Ознака 4. Ви думаєте, що якщо співробітник добре справляється — це привід підкинути йому ще

Ще одна з типових помилок керівника — вважати, ніби талановиті фахівці можуть і зобов’язані без негативних наслідків звалювати на свої плечі додаткові завдання. І чим талановитіший співробітник, тим більше його можна навантажити за замовчуванням і без підвищення окладу. Співробітник, вимушений працювати понаднормово, замислюється про перехід в іншу компанію, де він зможе проявити свої таланти без тиску зверху.

Що робити

Будь-яке завдання понад норми необхідно узгодити до його постановки. Якщо співробітник ініціативний, він і так робитиме більше.

Ознака 5. Ви більше думаєте про те, як би співробітники менше відволікалися, ніж над тим, як допомогти їм працювати з піднесенням

Коли ви — менеджер, легко почати турбуватися про те, що ваша команда має перестати робити. Вони мусять перестати засиджуватися на обіді так довго. Вони мусять перестати витрачати час на Фейсбук. Можете не сумніватися: таке ставлення обтяжує вашу команду.

Що робити

Кращі управлінці вибирають інший підхід: вони фокусуються на тому, що вони самі можуть дати підлеглим, щоби ті почувалися більш мотивованими й залученими. Наприклад, замість того, щоби переживати про те, як довго ваші співробітники п’ють каву в перервах, подумайте про те, чи допомогли ви їм оцінити їхню значущість для спільної справи команди й компанії?

Ознака 6. Ви вказуєте на помилки, але мовчите, коли все добре

Керівник, який забуває про заохочення або вичитує своїх підлеглих при інших співробітниках, ризикує дуже швидко розгубити персонал. На це можна заперечити, що люди отримують заохочення у вигляді заробітної плати, але неофіційна подяка — це прояв, насамперед, людяності, а ще підтвердження того, що співробітник рухається в правильному напрямку.

Що робити

Критика корисна, але треба й підтримувати працівників. Хвалити людей за роботу добрим словом, повідомленням у чаті, святковою листівкою, званням «найкращий співробітник тижня». Церемонія Оскара ні до чого, але те, що навіть невеликі досягнення співробітника помітні й вони важливі, неабияк надихає.

*Кадр з фільму «Несносні боси», 2011 р.


Читайте також