Головна перевага онлайн-співбесіди — економія коштів та часу. Ні вам, ні шукачу не потрібно вишукувати годинку-другу на дорогу і саму зустріч, а ще в онлайні кандидат легше впорається з хвилюванням, оскільки він знаходиться у своїй зоні комфорту.

Та й географія кандидатів збільшується. Особливо, якщо ваша компанія серед тих, хто вкусив та розсмакував дистанційку так, що вирішив ввести її на постійній основі. Але як не помилитися, розпитуючи кандидата віртуально, тим більше, якщо подібного досвіду у вас ще не було? Work.ua підготував детальну шпаргалку за співбесідою онлайн.

1. Планування

  1. Як і будь-яка інша співбесіда, онлайн-інтерв’ю вимагає організованості. Тому обговоріть з кандидатом дату і час інтерв’ю, а також його тривалість. Заздалегідь розкажіть, як і в якій програмі все буде проходити, знайдіть в ній один одного. Якщо ви вирішите зробити це прямо перед інтерв’ю, ризикуєте втратити багато часу.
  2. Підготуйте список питань шукачу. Ще раз вивчіть резюме претендента та результати попередніх етапів відбору, якщо вони є. Запишіть уточнювальні питання про його досвід роботи. Покладіть резюме поруч з собою або відкрийте електронну версію. Пам’ятайте, що в процесі віддаленої співбесіди можуть з’явитися додаткові питання. Іноді хід бесіди змінюється, з’являються питання взагалі з іншої тематики. Це нормально й допомагає краще пізнати людину.
  3. Приготуйтеся самі відповідати на питання шукача, зокрема й на: як часто підвищується заробітна плата, чи є бонуси, чи оплачуються студентські відпустки або лікарняні. Скайп та зум дозволяють демонструвати відео, фото та презентації. Підготуйте усі презентаційні матеріали про компанію заздалегідь. У вас є відмінний шанс справити хороше враження і сформувати у кандидата позитивний образ компанії.
  4. За кілька хвилин до призначеного часу перевірте апаратуру: чи працює гарнітура і відеокамера, чи все в порядку з інтернетом.

2. Проведення

Основний слоган: «Все як у житті». Зверніться до нашої інструкції «Як проводити співбесіду», контролюйте процес, ведіть кандидата за собою. І пам’ятайте про основні етапи:

  • установка контакту, розповідь про компанію і вакансію;
  • інтерв’ю за резюме;
  • інтерв’ю за компетенціями;
  • відповіді на питання кандидата;
  • обговорення подальших кроків.

Крім відповідей на запитання можете попросити вирішити кейси. Поставте шукача в ситуацію, близьку до робочої. Намагайтеся не використовувати типові кейси — вносьте в них зміни, щоб не отримати соціально очікувані або завчені відповіді.

Наприклад, шукач веде презентацію вашого товару або послуги. І тут клієнт різко заявляє: «Це дорого!», Що в такій ситуації буде робити кандидат? З відповіді ви зрозумієте, чи вміє претендент переконувати, як працює з запереченнями, чи може підійти до ситуації творчо, проявляє гнучкість, винахідливість.

Досвідчений рекрутер Надія Штепа радить ставитися до онлайн-інтерв’ю, як до звичайного.

Надія Штепа
Надія Штепа
Нead of Recruitment в Rost Outsourcing

«По суті, воно нічим особливо не відрізняється. Єдине, що втрачається в онлайн-форматі — це сприйняття кандидата, враження виходить якесь трохи "змазане". Поясню. Наше враження про людину складається не тільки з того що вона говорить, але й багатьох інших моментів: міміки, жестів, запаху, інтонацій голосу. На відеоспівбесідах цього всього не видно повною мірою.

Втім можна чудово використовувати інтерв’ю за компетенціями, які дають високу точність незалежно від формату проведення».

Як провести інтерв’ю за компетенціями

Перед початком інтерв’ю розробіть профіль позиції, на яку збираєтеся взяти кандидата, визначте навички, які ключові для неї, а також їх прийнятний рівень.

Оцінити попередній досвід кандидата вам допоможуть приклади. Для отримання якісних відповідей і об’єктивних знань про наявність компетенції зазвичай використовують певну послідовність питань. Наприклад, STAR:

  • Ситуація (Situation). Залежно від компетенції, яку ви перевіряєте, попросіть навести приклад проєкту, складної ситуації з клієнтом, непростих переговорів тощо. Важливо дізнатися, яка роль кандидата в проєкті, переговорах, в якому контексті і умовах відбувалися події, хто ще брав участь. На цьому етапі можете уточнити, які були цілі.
  • Завдання (Task). Зрозумійте, яке завдання стояло перед кандидатом, хто його ставив: самі кандидати або його керівник.
  • Дія (Action). Уточніть, що саме робив кандидат, виконуючи проєкт, завдання або вирішуючи складну ситуацію з клієнтом. Що було добре? Чи були складнощі?
  • Результат (Result). На цьому етапі важливо зрозуміти, чим закінчився проєкт і які висновки зробив кандидат. Можете уточнити, який зворотний зв’язок він отримав. Як він сам оцінює результат для себе, для компанії? Як би він вчинив в аналогічній ситуації наступного разу?

Крім цього, приклади мають відповідати кільком критеріям:

  • Релевантність. Добре, якщо приклад з робочого досвіду. Якщо кандидат не працює, приклади збирають з основної діяльності людини. У студентів, це наприклад, те, як кандидат писав курсові проєкти та диплом.
  • Актуальність. Якщо з моменту ситуації пройшло не більше 1 року, кандидат пам’ятає деталі, то приклад вважається актуальним.
  • Закінченість. Проєкт повинен бути завершений, а результати відомі.

3. Оцінювання

Після інтерв’ю потрібно визначити, чи достатньо інформації для оцінки компетенції, проаналізувати приклади з точки зору ефективності, впливу на бізнес та релевантності для майбутньої роботи.

Враховуйте специфіку посади. Не настільки важливо, як виглядає і тримається перед камерою бухгалтер. Набагато важливіше зрозуміти, чи є у нього потрібні знання. Значить, краще ставити більше професійних питань. Інша справа — претенденти на публічні професії: фахівець зі зв’язків з клієнтами, менеджер з продажу, маркетолог або HR-фахівець.

Уважно слухайте шукача, щоб зрозуміти, як людина формулює думки, чи зрозуміло їх викладає, що у своїй біографії вважає важливим, а про що намагається не згадувати. Обов’язково робіть замітки. Надалі записи допоможуть згадати саме інтерв’ю й прийняти правильне рішення.

Звертайте увагу не тільки на слова, а й на міміку і жести співрозмовника, тон його відповідей. Якщо щось насторожує, ставте додаткові питання за схожою темою.


Читайте також