Останнім часом все більше працівників у всьому світі скаржаться на стрес та симптоми депресії. Пандемія зробила свій внесок у погіршення емоційного стану співробітників. При цьому дослідження свідчать про те, що працівники, які мають ментальні проблеми та не отримують належної допомоги, на 50% менш залучені. Тому забезпечення добробуту працівників є одним із драйверів ефективності організації.

За даними дослідження компанії Deloitte Ukraine, найважливішими викликами у сфері людського капіталу протягом пандемії в Україні були:

  • емоційне вигорання працівників;
  • складнощі командної комунікації;
  • нерівномірний розподіл завдань всередині або між командами.

Враховуючи усі ці фактори, Deloitte Ukraine та Wellbeing Company вирішили провести дослідження добробуту співробітників в Україні та сформулювати поради для роботодавців щодо його покращення.

Олена Бондар
Олена Бондар
директорка і засновниця Wellbeing Company

Від керівників українського бізнесу ще рік тому можна було почути думку, що організаційний добробут — це західний модний тренд, який ще не скоро дійде до України. Але події 2020 ріку стали революцією у сфері управління талантами. Старі HR-інструменти «вийшли з ладу», а нові, на кшталт організаційного добробуту, тільки з’являються в арсеналі HR-директорів.

Як один з найбільших провайдерів послуг з організаційного добробуту в Україні, ми розуміємо, що ринку не вистачає загального бачення того, як пандемія змінила запит співробітників до роботодавця саме в Україні і які інструменти роботи зі співробітниками ефективні зараз.

Гадаю, що деякі інсайти, представлені у звіті, стануть для багатьох неочікуваними, але нам радісно бачити, що переважна більшість компаній, які вже використовують інструменти організаційного добробуту, відзначають їх високу ефективність. Сьогодні понад 22 000 співробітників українських компаній, серед яких EPAM, Deloitte, Vodafone, Fozzy, Servier, Ferrexpo, Metro Cash&Carry та Фармак, мають доступ до програм організаційного добробуту, і їхня кількість постійно зростає.

Це дослідження — перше в Україні. Цікаво буде простежити за динамікою розвитку організаційного добробуту у розрізі кількох наступних років.

Добробут співробітників: що це таке і чому ми про нього говоримо

Добробут — це стан оптимального здоров’я, щастя та відчуття свого покликання.

Добробут працівників охоплює чотири основні сфери життя людини:

1. Ментальний добробут. Розум і душа.
2. Фізичний добробут. Тіло.
3. Соціальний добробут. Покликання.
4. Фінансовий добробут. Благополуччя.

Найбільшої продуктивності можна очікувати від людини, у якої все добре у кожній з цих сфер. Коли у співробітника виникають проблеми, то це відбивається на його роботі.

Основні сфери, на які найбільше впливає рівень добробуту працівників в організаціях по всьому світу (серед тих організацій, що вимірюють вплив добробуту) такі:

  • Досвід працівників — 62%.
  • Репутація на ринку — 42%.
  • Досвід клієнтів — 40%.
  • Фінансові результати — 38%.
  • Інноваційність та адаптивність — 34%.

Про що свідчать результати дослідження

Провівши онлайн-опитування у 57 українських компаніях протягом грудня 2020 — січня 2021, експерти Deloitte Ukraine та Wellbeing Company дійшли таких висновків:

  1. Усі роботодавці вживають заходів щодо підтримки добробуту співробітників, проте в більшості організацій ці заходи не оформлені у вигляді стратегії, а мають ситуативний характер. Формальну стратегію добробуту співробітників має лише 39% організацій.
  2. Кожна третя компанія (31%) формує програми добробуту співробітників виключно навколо турботи про здоров’я, у той час, як лише 1 з 6 організацій (16%) впроваджує більш комплексні стратегії з погляду добробуту як суспільного блага.
  3. Пріоритетом співробітників, на думку роботодавців, є фінансовий та фізичний добробут. Відповідно, саме ці складові, а також ментальний добробут, здебільшого покриваються роботодавцями в корпоративних програмах добробуту. Дещо менше роботодавці приділяють увагу соціальному добробуту.
  4. Найбільш поширеними програмами добробуту є запровадження гнучкого графіка роботи, приватного медичного страхування, а також підвищення обізнаності співробітників про проблеми ментального здоров’я.
  5. Під впливом пандемії більшість організацій (82%) адаптували свої програми добробуту, зробивши фокус на віддаленій роботі, ментальному здоров’ї та розширенні програм страхування.
  6. Майже всі організації (89%) відзначають позитивні результати від впровадження програм добробуту в 2020 році. Найпоширенішими досягненнями роботодавці відзначають посилення бренду роботодавця та підвищення морального духу та рівня залученості співробітників.
  7. Більш ніж половина організацій (53%) вживають заходів щодо виявлення та/або зменшення стресу на роботі. Найчастіше роботодавці використовують опитування персоналу, ініціативи щодо покращення балансу особистого життя та роботи, зокрема, гнучкий формат роботи.
  8. Більшість організацій (83%) спостерігають одночасно і позитивний, і негативний вплив віддаленої роботи. Найпопулярнішими заходами щодо мінімізації її негативного впливу на добробут є проведення командних онлайн-зустрічей, тимбілдингів та забезпечення комфортних умов віддаленої роботи. Поширеною практикою (у 72% компаній) є надання додаткової робочої техніки та обладнання для підвищення ефективності роботи у дистанційному форматі.

Керівники та співробітники організацій розуміють важливість питань добробуту, підтримують та зацікавлені у реалізації ініціатив з питань добробуту.

Компанії в галузі споживчих товарів оцінюють зрілість програм добробуту співробітників переважно на високому рівні. Найменший рівень зрілості відзначають компанії гуртово-роздрібної торгівлі.

Найбільш поширеними програмами щодо забезпечення фінансового добробуту є дотримання принципів рівності та справедливості у винагороді та регулярна комунікація щодо політики винагороди. Наприклад, Total Rewards Statements, проведення регулярних зустрічей із керівництвом, розсилка електронних листів з інформацією про політику винагороди тощо.

Найбільш поширеними програмами щодо забезпечення ментального добробуту є гнучкий графік роботи та підвищення обізнаності працівників про проблеми ментального здоров’я.

Переважна більшість організацій (89%) забезпечують співробітників приватним медичним страхуванням для покращення фізичного добробуту.

Найбільш поширеними програмами щодо забезпечення соціального добробуту є регулярні зустрічі співробітників, тимбілдинги та заохочення працівників до участі в суспільних ініціативах, наприклад, день прибирання чи благодійні заходи.

Дві третини організацій (68%) стверджують, що зворотний зв’язок співробітників є ключовим фактором, який впливає на вибір програм добробуту. Також важливим фактором для більшості роботодавців (59%) є узгодженість програми зі стратегією добробуту.

Висновки: поради роботодавцям

Для покращення добробуту співробітників роботодавцям варто дотримуватися наступних порад:

  1. Розглянути можливість розробки загальної стратегії добробуту та імплементації взаємопов’язаного комплексу дій замість застосування точкових програм, які покривають лише поточні потреби співробітників — це допоможе зробити добробут співробітників більш сталим та стійким.
  2. Розглянути можливість покращення програм добробуту в розрізі його чотирьох складових (соціальний, ментальний, фізичний та фінансовий добробут) — це допоможе краще збалансувати комплекс програм, що створить додану цінність для співробітників.
  3. Не лише досліджувати проблему стресу на роботі, але й діяти з метою зменшення його впливу, особливу увагу приділяючи заходам, спрямованим на перерозподіл навантаження та обсягу роботи — це допоможе зменшити рівень стресу на роботі.
  4. Впроваджувати програми, спрямовані на розмежування роботи та особистого життя та підвищення кількості та якості комунікації — це допоможе нівелювати вплив технологій на добробут співробітників.
  5. Під час розробляння програм добробуту збирати зворотний зв’язок від співробітників — це допоможе підвищити ефективність впроваджуваних дій.
  6. Впроваджувати ініціативи з підвищення рівня зрілості лідерів щодо питань управління добробутом співробітників — це допоможе підвищити рівень ефективності програм добробуту та швидше інтегрувати добробут в культуру організації.
  7. Розглянути можливість використання технологій для підтримки добробуту співробітників — це допоможе розширити спектр програм добробуту та оптимізувати зусилля команди.


Читайте також