Взаємини роботодавця та працівника вже давно не обмежуються принципом «я плачу зарплату — ти виконуєш завдання». Зараз для багатьох людей робота — не тільки спосіб заробити на життя, а й місце самореалізації. Роботодавці, які це розуміють та будують гарні довгострокові відносини зі своїм персоналом, мають конкурентні переваги на ринку праці. Такий підхід забезпечує підвищення лояльності та залученості співробітників. І навпаки, рівень залученості може стати «лакмусовим папірцем» якості відносин роботодавця та найманих працівників.

Як же виміряти залученість та як трактувати результати опитувань? Розберімося в цьому матеріалі.

Що таке залученість персоналу

Залученість — це фізичний, емоційний та інтелектуальний стан, який мотивує співробітників виконувати їхню роботу якнайкраще.

Тобто залучені співробітники працюють з максимальною віддачею, їм не властивий презентеїзм або прокрастинація. 

Важливо зазначити, що залученість персоналу й атмосфера в колективі, на роботі, — ніби сполучені судини. Що кращу атмосферу створює й підтримує роботодавець, то вища залученість. І що залученіші працівники, то здоровішу атмосферу в колективі вони підтримують. 

Які існують інструменти вимірювання залученості

Є декілька інструментів для вимірювання залученості персоналу: оцінки різноманітних даних (виконання KPIs, плинності кадрів й таке інше), інтерв'ю, опитування. Останні є найпопулярнішими, тому що їх легко проводити та обробляти результати. 

Опитування може дозволити собі будь-яка компанія — найголовніше обрати правильні запитання та методику обробки результатів. Ви можете сформулювати анкети самостійно, а можете взяти запитання з готових опитувальників. 

А далі все просто: достатньо створити Google-форму, розіслати її працівникам, зібрати відповіді в таблицю та зробити розрахунки.

Важливий момент: опитування має бути анонімним. Це дозволить вам зібрати максимально чесні відповіді.

Чому варто користуватися опитувальником Gallup

Одним з найкращих опитувальників для вимірювання залученості є так званий «Q12» від Gallup. Чому саме він?

  1. Тому що компанія Gallup — світовий лідер у різноманітних дослідженнях персоналу. Вони розуміються на опитуваннях.
  2. Тому що Q12 був сформований за результатами досліджень, у яких взяли участь 2,7 мільйона працівників з понад 100 тисяч команд та 50 галузей. Протягом багатьох років з декількох десятків запитань були обрані ті, відповіді на які дійсно корелюють з прибутковістю компанії.
  3. Тому що він короткий. У всіх інших популярних опитувальниках більше запитань. А що більше запитань, то менша ймовірність того, що працівник уважно їх прочитає та відповість чесно, а не «для галочки».
  4. Тому що запитання в цій анкеті охоплюють усі чотири рівні ієрархії потреб співробітників у розвитку:
  • базові потреби (зрозуміння того, як бути ідеальним працівником на своєму місці);
  • визнання їхнього особистого внеску;
  • взаємодію в команді;
  • кар'єрне зростання.

Запитання Gallup

Для кожного з тверджень є два варіанти відповідей: так або ні. А ось і самі твердження:

1. Я знаю, чого від мене чекають на роботі.

2. У мене є необхідні матеріали та обладнання, щоб правильно виконувати свою роботу.

3. На роботі я маю можливість щодня робити те, що я найкраще вмію.

4. За останні сім днів я отримував(-ла) визнання або похвалу за хорошу роботу.

5. Мій керівник або хтось на роботі піклується про мене як про особистість.

6. На роботі є хтось, хто заохочує мій розвиток.

7. На роботі мої думки, здається, мають значення.

8. Місія або мета моєї компанії викликає в мене відчуття, що моя робота важлива.

9. Мої колеги прагнуть виконувати роботу якісно.

10. У мене є найкращий друг на роботі.

11. За останні пів року хтось на роботі говорив зі мною про мій прогрес.

12. Минулого року я мав(-ла) можливість навчатися та розвиватися на роботі.

Перші два запитання стосуються базових потреб. З третього до шостого — визнання особистого внеску. З сьомого до десятого — взаємодії в команді. І останні два — зростання.

Як підрахувати й інтерпретувати результати

Після того, як ви зберете відповіді ваших працівників на запитання, потрібно підрахувати:

  • загальну кількість відповідей у всіх анкетах (кількість анкет помножена на 12);
  • загальну кількість «так» у всіх анкетах.

Потім треба визначити відсоток відповідей «так» від загальної кількості відповідей. Цей відсоток і буде показником залученості працівників у вашій компанії.

Вважається, що залученість понад 70% — це дуже хороший показник. Понад 50% — непоганий. Менше число повинне наштовхнути вас на роздуми щодо невідкладних дій з підвищення залученості.

Якщо ви захочете дізнатися про стан справ із залученістю в інших компаніях, наприклад, з вашої галузі, то можете звернутися за інформацією до компанії Gallup.

Окрім загального відсотка позитивних відповідей, ви також можете аналізувати кількість «так» за групами запитань відповідно до ієрархії потреб. Так можна виявити сильні та слабкі місця у розвитку та мотивації співробітників.

Отримуйте більше корисної інформації у нашій групі «Поворкуємо?» у Facebook.


Читайте також