Що таке roadmap та як використовувати інструмент на практиці, Work.ua попросив розповісти фахівців з корпоративного навчання в кофаундинговій IT-компанії Genesis.

  • Internal Education Lead Вікторія Прищепа пояснює, як формується дорожня карта для тривалих освітніх проєктів.
  • Education Community Manager Анастасія Чередніченко — яку роль відіграє подібний план у житті професійних спільнот.
Вікторія Прищепа
Вікторія Прищепа
Internal Education Lead у Genesis

Що таке roadmap

Це документ-дорожня карта, де учасник проєкту детально бачить, яким буде його шлях упродовж навчання. Тут прописані теми й дати лекцій, зустрічей, а ще — корисні матеріали та прогрес навчання, тобто всі елементи освітнього процесу. Цим roadmap відрізняється від розкладу, де викладено лише дати й предмети занять. Так людина розуміє, що й коли на неї чекає та може грамотно розпланувати свій час.

Дорожня карта допоможе і для кількамісячних програм, і короткострокових освітніх проєктів. Тематика також значення не має — згодиться і тим, хто розвиває софт-скіли, й тим, хто націлений на харди.

Наприклад, у корпоративних освітніх програмах Genesis є не лише лекції від практиків індустрії, а й домашні завдання, нетворкінг учасників, тестування та заповнення фідбек-форм.

Зважаючи на таку кількість активностей, тогоріч в освітні заходи впровадили новий інструмент. Найперше — для того, щоб ближче познайомити учасників з етапами та діями, що відбуваються під час навчання. По-друге, в умовах війни, люди постійно зіштовхуються з невизначеністю, тож важливо хоч якось повернути їм відчуття контролю. Зменшення ефекту несподіванки дозволяє досягнути цієї мети.

Детальний план переводить навчання до категорії «рутини», підсилює відчуття стабільності та позитивно впливає на моральний стан. Як результат — більше учасників доходять до кінця навчання.

Кому потрібен roadmap

Освітній roadmap може знадобитися:

  • Керівництву компаній та HR-фахівцям, що хочуть інтегрувати освітні проєкти для своїх команд.
  • L& D-спеціалістам, що відповідають за навчання співробітників і створюють програму навчання. (Нижче ми ще наведемо приклади, як інструмент використовують саме для освітніх програм всередині компанії.)
  • Викладачам і лекторам, щоб структурувати їхні заняття, підготувати необхідні матеріали та ресурси, забезпечити слухачам ефективне навчання.
  • Студентам та учням, щоб краще розуміти послідовність та орієнтуватися у своєму навчанні, враховуючи основні етапи й цілі навчання.

Які види roadmap існують

Традиційний варіант дорожньої карти називається Student Journey Map. Це своєрідний фреймворк, який описує шлях учасника освітнього проєкту. Документ враховує початкові навички, потреби, бажаний результат і можливі перепони. Подібна карта має декілька різновидів — Learning Journey Map, Learner Experience Map — але кожен з них так чи інакше окреслює шлях користувача (тобто, учасника освітнього проєкту) до потрібного результату.

У деяких випадках складається також дорожня карта для викладача, куратора курсу чи методиста. Наприклад, коли ми готуємо освітній проєкт для колег у Genesis, то складаємо максимально повний перелік завдань і складових навчання, і далі розподіляємо їх конкретними етапами курсу. Roadmap допомагає переглянути процес навчання, побачити всі складники курсу та вдосконалити його.

У Genesis дорожню карту мають не лише корпоративні школи, а й ком’юніті — професійні спільноти для обміну досвідом та експертизою. Розповідаємо детальніше про обидва варіанти.

Roadmap учасника корпоративної школи

Корпоративні школи чи курси в Genesis — це авторські програми, що допомагають прокачати менеджерські навички, продуктове мислення чи софт-скіли. Такі довготривалі освітні програми дають співробітникам змогу розвиватися та навчатися за допомогою лекцій, фідбеків, нетворкінгів та інших активностей. Під час шкіл вони глибше занурюються в актуальні для них теми, щоб потім застосувати отримані знання на практиці. Щоб навчання було більш ефективним, передбачуваним та цілісним, для проведення таких шкіл створюють дорожні карти.

Фото Genesis

Фото Genesis

Традиційно курс розподіляється на декілька модулів, кожному відповідає окремий roadmap. Один модуль триває приблизно місяць, тому учасники мають змогу спланувати свій час упродовж цього часового проміжку.

Місяць, своєю чергою, поділяється на тижні та дні. Читати документ варто за тижнями — від першого до четвертого. У комірках прописуємо події, які відбуватимуться цього дня, нагадування про активності, дедлайни для домашніх завдань, заповнення фідбек форми тощо.

Орієнтуватися в документі допомагає кольорова розмітка. У нас «маркери» розподілені так:

  • синім кольором позначаємо зустрічі та лекції;
  • зеленим — тести;
  • рожевим — додаткові активності;
  • жовтим — дедлайни;
  • білим — публікації та повідомлення.

Roadmap — це центральний інструмент у загальній системі комунікації впродовж курсу. Він публікується на самому початку разом з розкладом. Далі карта розкладається на точкові комунікації — щотижня та у день події. Що це означає? На початку тижня ми публікуємо в чаті курсу анонс подій на тиждень та шкалу Current Progress, яка показує кількісну оцінку прогресу. В день лекції публікуємо окремий анонс, в якому зазначаємо ім’я та посаду спікера, час, тему та декілька тез, про що йтиметься під час заняття.

Анастасія Чередніченко
Анастасія Чередніченко
Education Community Manager у Genesis

Roadmap учасника спільноти

Ком’юніті — це один зі складників системи корпоративного навчання у Genesis. Завдяки спільнотам співробітники можуть обмінюватися досвідом і знаннями через peer-to-peer навчання. Наразі в компанії 13 спільнот технічних і нетехнічних спрямувань. Їхні учасники виступають з лекціями чи навіть готують власні курси, обмінюються актуальною фаховою інформацією в чатах та спілкуються з однодумцями на професійні теми.

Фото Genesis

Фото Genesis

Коли спільноти активно розвивалися, а їхня кількість стрімко зростала, виникла потреба швидко та доступно пояснити учасникам, чому долучитися до спільноти — це хороша ідея для прокачки своїх скілів. Ми зібрали усі наявні можливості та об’єднали їх у єдину структуру.

Така «шпаргалка» дає новачкам і тим, хто уже перебуває в спільноті, комплексне розуміння, як можна розвиватися за допомогою ком’юніті — і в професійному, і в особистісному плані. Загалом на карті чотири блоки. В одному з них прописані можливості того, як саме вона може розвиватися. Є декілька блоків:

  • Активності — чим можна зайнятися на різних етапах перебування у спільноті. 
  • Бізнес-цілі — як спільнота може допомогти з виконанням робочих KPI.
  • Особисті цілі — як можна прокачати навички для власних інтересів.
  • Горизонтальні зв’язки — з ким варто познайомитися задля професійного нетворку.
  • Компетенції — конкретні навички, які учасник спільноти прагне розвивати.

Шапки трьох інших позначають етапи перебування людини в спільноті. Всього їх три: адаптація, залучення та лідерство. На кожному етапі є ті чи інші можливості для прокачування професійних та особистих якостей. Розглянемо їх детальніше.

  1. Адаптація. На цьому етапі співробітник вивчає інформацію про спільноту за допомогою чекліста новачка та бази знань, розповідає про себе та свій досвід у чаті, стежить за повідомленнями та відвідує лекції. Одна з можливостей — розширити свій нетворк завдяки знайомству з колегами та активними учасниками спільноти. Це базові кроки для занурення в життя компанії.
  2. Залучення. Коли співробітник уже побув у спільноті певний час, він розуміє, наскільки великий спектр потенційних активностей для нього відкривається. Це і можливість виступити з лекцією, і поділитися новинами, і взяти участь у панельній дискусії, і запитати поради щодо робочих завдань в інших учасників ком’юніті.

    Щобільше людина долучається до різноманітних активностей, то більше інсайтів вона може знайти й застосувати у своїй роботі. Особисті цілі, або софт-скіли, які можна прокачати на цьому етапі — покращення публічних виступів, прокачка проактивності, лідерства тощо.
  3. Лідерство. На цьому етапі співробітнику доступні всі попередні активності, однак людина долучається до них не як учасник чи глядач, а як координатор. Він разом з ком’юніті-менеджером розвиває спільноту, впливає на її стратегію, залучає до неї учасників тощо. Також можна пропонувати ідеї для розвитку спільноти, валідувати теми для зустрічей й планувати освітні формати відповідно до запитів учасників спільнот. Відповідно, всі доступні раніше можливості виходять на новий, стратегічний рівень.

Детальніше про створення роадмапу для спільноти можна почитати у книзі за посиланням.

Ефективність інструменту

Люди, що прослухали корпоративні курси або долучилися до ком’юніті, у своїх відгуках найчастіше зазначали чіткість та зрозумілість комунікації організаторів. Коли учасники зрозуміли, що і коли їх очікує, вони змогли легше ухвалювати рішення та раціональніше використовувати свої ресурси. Це означає, що ми досягли своєї мети й зменшили рівень невизначеності.

Про це свідчать і показники, які ми отримали наприкінці декількох шкіл. Наприклад, Net Promoter Score (NPS) школи Soft Skill 6.0 зріс на 2,5% порівняно з Soft Skill School 5.0, курси стабільно отримують оцінку 9,2 бала й вище.

Корпоративні курси та професійні спільноти — це складники більшої системи Genesis Internal Education. У подібному середовищі люди можуть навчатися самостійно та ділитися експертизою з колегами. Бізнеси екосистеми Genesis активно зростають, тож ми шукаємо та запроваджуємо найбільш дієві інструменти для навчання, щоб у талановитих людей були всі ресурси для розвитку.


Читайте також